Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÄn som byggt nÄt liknande de hÀr? Den kraftigaste av 18-tummarna ger max 140 db pÄstÄs, snuskigt lÀttdrivna. Ska man fÄ fram samma ljudtryck med vanliga baslÄdor mÄste man vÀl ha typ tio stycken? Kan det finnas nÄgonting effektivare Àn de hÀr om jÀmför ljudtryck med storlek och vikt? Och med enbart ett enda element? Scrollar man ner ser man en sidoskiss pÄ konstruktionen, skriver man ut den bilden pÄ ett papper kan man snart med noggranhet mÀta fram mÄtten, sen borde det gÄ att bygga likadana sjÀlv.

http://www.cerwinvega.com/Vegabass.php

PÄ sena sjuttitalet var jag med och byggde andra modeller av exponentialhorn, vi hade bara ritningen, plywood och cirkelsÄg, skruvdragare och snickarlim, det var ganska enkelt. Verkningsgraden pÄ dem var ocksÄ helt enorm. TvÄ lÄdor och ett steg pÄ 2ggr 500 watt rÀckte lÀtt utomhus, vi körde sÄ inför 10.000 pers pÄ Smokey Camping i Anderstorp, alla dansade, flera hundra meter ut frÄn scenen. Att man som man gör idag, köper fem ggr sÄ mÄnga lÄdor med kanske dubbla element, mÄngdubbelt dyrare och tungre slutsteg, sen fraktar runt dem med alla kilona och storleken i stÀllet för att anvÀnda tvÄ sÄna hÀr horn och ett mindre steg Àr helt obegripligt. Ljudet blir ju inte hifi pÄ samma vis, men med en bra eq med mÄnga band kan man fÄ ett vÀldigt fint ljud ÀndÄ. Sen blir ljudet helt annorlunda Àn tex de vanliga aktiva bandpasslÄdorna. Lyssnar man pÄ en vanlig lÄda hör man att att den lÄter snyggt dÀrborta dÀr den stÄr, en bit bort. Med hornet fÄr man en fysisk smÀll i hela kroppen för varje kaggetramp, ljudet hoppar upp i ansiktet pÄ en. Att fÄ en hel lokal och dess publik att gunga mÄste vara enklare med bashorn Àn med "moderna" vÀrdelösa baslÄdor. En vanlig sluten, eller portad lÄda klarar fan inte av den attack en baskagge har. Hornet gör attacken blir sjufallt vÀrre. Ingen kan stÄ still till dessa toner! Mindre hifi, mycket bÀttre rocknroll!!!

Vore wery wĂ€rst kul att höra andras tankar om detta! 😆

post-8284-1254477436.jpg

post-8284-1254477459.gif

Annons
Postat

Dom dÀr basarna Àr helt galna! En kollega köpte in 4 sycken Wega beggagnat frÄn en konkurs till sin krog för en 8-10 Ärsen. 4 stycken varav en var trasig. Och det Àr helt jÀvla galet vad dom spelar mycket. JordbÀvning! Inte sÄ mycket distikt bas som i en vanlig portad 2x18" utan mest bara chockvÄgor. TyvÀrr sÄ gav han bort dom till en ljudfirma som sen senare eldade upp skiten. Tyckte att det inte var nÄt att ha, vilket gjorde mig förbannad. TÀnk att bara köpa in nya JBL-element till dom lÄdorna. Köra dom pÄ separat utgÄng frÄn mixerbordet till kraftiga steg och dela frÄn 60Hz och nerÄt. Som ett komplement till dom vanliga basarna. Naturligtvis kalibrera bort ev fasfel osv.

Det roliga med dessa basar Àr att dom inte alls Àr ute ur leken. Nexo jobbade vidare och kom fram till klassiska alphasystemet dÀr det Àr 2x18" hornladdad lÄgsub(25-Hz-63Hz). Plus 15" midsub(90Hz-150) sen tvÄ olika toppar beroende vinkel. med 2X10" och 3" driver!

SÄ om du ska snickra ihop en hornlÄda liknande Wega sÄ passa pÄ att Àven kolla in Nexo S2

PÄminner lite som Wega i design fast med tvÄ 18"

Postat

Elda upp! Stön...

Jag sjÀlv gjorde samma idiotgrej nÀr det var tunt med spelningar, jag slÀngde bort mina EV-horn som de kallades, jag tyckte de var otympliga. De hade samma proportioner som en normaltjock bok, 15" element och ca 170 cm hög. NÀstan lika smala som enbart elementet. Högtalaren satt i en mkt liten lÄda i mitten, riktad framÄt, dÀrifrÄn gick det tvÄ gÄngar pÄ hela tre meter uppÄt och nerÄt, fy fan vad det lÀt mycket och bra. Och dÄ hade vi bara pissmixer och dyngskitskalkonmickar. De var lite bystiga, men ett horn gav samma tryck som kanske sju vanliga enkelfemtons lÄdor. NÀr jag efter ritning byggt fina enkelarton DAS-lÄdor, kvalitets DAS element, vanliga lÄdor med portar sÄ tyckte jag de blev ganska fina i storlek. Men nÀr jag försökte fÄ trummorna att lÄta pÄ samma vis, med samma steg jag hade förut blev jag grÄtfÀrdig, vilken idiot jag var.

Postat

Jag har mÀrkt att inte sÄ mÄnga hÀr pysslar med PA-system, det Àr ju ett studioforum...

Vet ni nÄgot annat forum dÀr folk Àr mer besatta av Hornbasar och FlÀsksmÀllsbaskaggar?

Postat
Jag har mÀrkt att inte sÄ mÄnga hÀr pysslar med PA-system, det Àr ju ett studioforum...

Vet ni nÄgot annat forum dÀr folk Àr mer besatta av Hornbasar och FlÀsksmÀllsbaskaggar?

Prova http://www.ljudoljus.net/

HĂ€nger inte sjĂ€lv dĂ€r. Är trött pĂ„ att gagga PA đŸ€Ș

Men har polare som gör det och dom tycker att det Àr helt okej stÀlle, dock inte vÀrst sÄ mycket action!

Postat (redigerat)

Jag facebookar med en gammal PA-rÀv, Hans "Surte" Norin. Han föreslog att jag skulle leta upp ett par gamla 4530-horn JBLs konstruktion. I sÄna sitter högtalaren helt synlig framÄtriktad upptill, sen gÄr det en gÄng bakÄt/nerÄt/framÄt, den kommer ut under i en snygg svÀng. Jag antar att de hÀr kanske sprider ljudet nÀra scenen ganska bra, men blir det inte lite fasfel eller nÄt? Horntrattsljudet, det Àr vÀl det som lÄter starkast, mÄste ju komma ut i det fria lite senare pga horngÄngens lÀngd? Och dÀrmed i otakt med direktljudet???

Ett par gamla skamfilade sÄna dÀr lÄdor utan element kan inte vara omöjligt att fÄ tag i nÀstan gratis. Sen sÀtter man i ett par riktigt grymma element som tÄl en 1000 watt, Ä ett lÀmpligt heavy steg, sen kör jag de hÀr tvÄ ihop med den aktiva monosub jag redan har. DÄ blir det nog bas sÄ det rÀcker skapligt Àven utomhus.

Vad sÀger ni om JBL 4530? En sÄn hÀr rad pÄ varje sida?

post-8284-1254653373.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.