Guitar Nilsson Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 NĂ„n som byggt nĂ„t liknande de hĂ€r? Den kraftigaste av 18-tummarna ger max 140 db pĂ„stĂ„s, snuskigt lĂ€ttdrivna. Ska man fĂ„ fram samma ljudtryck med vanliga baslĂ„dor mĂ„ste man vĂ€l ha typ tio stycken? Kan det finnas nĂ„gonting effektivare Ă€n de hĂ€r om jĂ€mför ljudtryck med storlek och vikt? Och med enbart ett enda element? Scrollar man ner ser man en sidoskiss pĂ„ konstruktionen, skriver man ut den bilden pĂ„ ett papper kan man snart med noggranhet mĂ€ta fram mĂ„tten, sen borde det gĂ„ att bygga likadana sjĂ€lv. http://www.cerwinvega.com/Vegabass.php PĂ„ sena sjuttitalet var jag med och byggde andra modeller av exponentialhorn, vi hade bara ritningen, plywood och cirkelsĂ„g, skruvdragare och snickarlim, det var ganska enkelt. Verkningsgraden pĂ„ dem var ocksĂ„ helt enorm. TvĂ„ lĂ„dor och ett steg pĂ„ 2ggr 500 watt rĂ€ckte lĂ€tt utomhus, vi körde sĂ„ inför 10.000 pers pĂ„ Smokey Camping i Anderstorp, alla dansade, flera hundra meter ut frĂ„n scenen. Att man som man gör idag, köper fem ggr sĂ„ mĂ„nga lĂ„dor med kanske dubbla element, mĂ„ngdubbelt dyrare och tungre slutsteg, sen fraktar runt dem med alla kilona och storleken i stĂ€llet för att anvĂ€nda tvĂ„ sĂ„na hĂ€r horn och ett mindre steg Ă€r helt obegripligt. Ljudet blir ju inte hifi pĂ„ samma vis, men med en bra eq med mĂ„nga band kan man fĂ„ ett vĂ€ldigt fint ljud Ă€ndĂ„. Sen blir ljudet helt annorlunda Ă€n tex de vanliga aktiva bandpasslĂ„dorna. Lyssnar man pĂ„ en vanlig lĂ„da hör man att att den lĂ„ter snyggt dĂ€rborta dĂ€r den stĂ„r, en bit bort. Med hornet fĂ„r man en fysisk smĂ€ll i hela kroppen för varje kaggetramp, ljudet hoppar upp i ansiktet pĂ„ en. Att fĂ„ en hel lokal och dess publik att gunga mĂ„ste vara enklare med bashorn Ă€n med "moderna" vĂ€rdelösa baslĂ„dor. En vanlig sluten, eller portad lĂ„da klarar fan inte av den attack en baskagge har. Hornet gör attacken blir sjufallt vĂ€rre. Ingen kan stĂ„ still till dessa toner! Mindre hifi, mycket bĂ€ttre rocknroll!!! Vore wery wĂ€rst kul att höra andras tankar om detta! đ
KillwithSkill Postat 2 oktober 2009 Postat 2 oktober 2009 Dom dÀr basarna Àr helt galna! En kollega köpte in 4 sycken Wega beggagnat frÄn en konkurs till sin krog för en 8-10 Ärsen. 4 stycken varav en var trasig. Och det Àr helt jÀvla galet vad dom spelar mycket. JordbÀvning! Inte sÄ mycket distikt bas som i en vanlig portad 2x18" utan mest bara chockvÄgor. TyvÀrr sÄ gav han bort dom till en ljudfirma som sen senare eldade upp skiten. Tyckte att det inte var nÄt att ha, vilket gjorde mig förbannad. TÀnk att bara köpa in nya JBL-element till dom lÄdorna. Köra dom pÄ separat utgÄng frÄn mixerbordet till kraftiga steg och dela frÄn 60Hz och nerÄt. Som ett komplement till dom vanliga basarna. Naturligtvis kalibrera bort ev fasfel osv. Det roliga med dessa basar Àr att dom inte alls Àr ute ur leken. Nexo jobbade vidare och kom fram till klassiska alphasystemet dÀr det Àr 2x18" hornladdad lÄgsub(25-Hz-63Hz). Plus 15" midsub(90Hz-150) sen tvÄ olika toppar beroende vinkel. med 2X10" och 3" driver! SÄ om du ska snickra ihop en hornlÄda liknande Wega sÄ passa pÄ att Àven kolla in Nexo S2 PÄminner lite som Wega i design fast med tvÄ 18"
Guitar Nilsson Postat 2 oktober 2009 TrÄdstartare Postat 2 oktober 2009 Elda upp! Stön... Jag sjÀlv gjorde samma idiotgrej nÀr det var tunt med spelningar, jag slÀngde bort mina EV-horn som de kallades, jag tyckte de var otympliga. De hade samma proportioner som en normaltjock bok, 15" element och ca 170 cm hög. NÀstan lika smala som enbart elementet. Högtalaren satt i en mkt liten lÄda i mitten, riktad framÄt, dÀrifrÄn gick det tvÄ gÄngar pÄ hela tre meter uppÄt och nerÄt, fy fan vad det lÀt mycket och bra. Och dÄ hade vi bara pissmixer och dyngskitskalkonmickar. De var lite bystiga, men ett horn gav samma tryck som kanske sju vanliga enkelfemtons lÄdor. NÀr jag efter ritning byggt fina enkelarton DAS-lÄdor, kvalitets DAS element, vanliga lÄdor med portar sÄ tyckte jag de blev ganska fina i storlek. Men nÀr jag försökte fÄ trummorna att lÄta pÄ samma vis, med samma steg jag hade förut blev jag grÄtfÀrdig, vilken idiot jag var.
Guitar Nilsson Postat 3 oktober 2009 TrÄdstartare Postat 3 oktober 2009 Jag har mÀrkt att inte sÄ mÄnga hÀr pysslar med PA-system, det Àr ju ett studioforum... Vet ni nÄgot annat forum dÀr folk Àr mer besatta av Hornbasar och FlÀsksmÀllsbaskaggar?
KillwithSkill Postat 3 oktober 2009 Postat 3 oktober 2009 Jag har mĂ€rkt att inte sĂ„ mĂ„nga hĂ€r pysslar med PA-system, det Ă€r ju ett studioforum...Vet ni nĂ„got annat forum dĂ€r folk Ă€r mer besatta av Hornbasar och FlĂ€sksmĂ€llsbaskaggar? Prova http://www.ljudoljus.net/ HĂ€nger inte sjĂ€lv dĂ€r. Ăr trött pĂ„ att gagga PA đ€Ș Men har polare som gör det och dom tycker att det Ă€r helt okej stĂ€lle, dock inte vĂ€rst sĂ„ mycket action!
Guitar Nilsson Postat 4 oktober 2009 TrÄdstartare Postat 4 oktober 2009 (redigerat) Jag facebookar med en gammal PA-rÀv, Hans "Surte" Norin. Han föreslog att jag skulle leta upp ett par gamla 4530-horn JBLs konstruktion. I sÄna sitter högtalaren helt synlig framÄtriktad upptill, sen gÄr det en gÄng bakÄt/nerÄt/framÄt, den kommer ut under i en snygg svÀng. Jag antar att de hÀr kanske sprider ljudet nÀra scenen ganska bra, men blir det inte lite fasfel eller nÄt? Horntrattsljudet, det Àr vÀl det som lÄter starkast, mÄste ju komma ut i det fria lite senare pga horngÄngens lÀngd? Och dÀrmed i otakt med direktljudet??? Ett par gamla skamfilade sÄna dÀr lÄdor utan element kan inte vara omöjligt att fÄ tag i nÀstan gratis. Sen sÀtter man i ett par riktigt grymma element som tÄl en 1000 watt, Ä ett lÀmpligt heavy steg, sen kör jag de hÀr tvÄ ihop med den aktiva monosub jag redan har. DÄ blir det nog bas sÄ det rÀcker skapligt Àven utomhus. Vad sÀger ni om JBL 4530? En sÄn hÀr rad pÄ varje sida? Redigerat 4 oktober 2009 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.