Jump to content
Annons

Effekttålighet vid parallellkoppling


moorgrove

Recommended Posts

Annons
Om man parallellkopplar två högtalare på 8ohm så man får 4 ohm.

Ska man då lägga ihop högtalarnas effekttålighet för att få ut hur mycket effekt man kan skicka ut från slutsteget?

/Hedlund

Först av allt ska du kolla att slutsteget tål så låg belastning som 4 ohm! Vad står i slutstegets manual (eller kanske på baksidan av slusteget) om effektuttag vid 4 ohms belastning?

Hur som helst kan du summera högtalarnas effekttålighet vid parallelkoppling av två likohmiga högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först av allt ska du kolla att slutsteget tål så låg belastning som 4 ohm! Vad står i slutstegets manual (eller kanske på baksidan av slusteget) om effektuttag vid 4 ohms belastning?

Hur som helst kan du summera högtalarnas effekttålighet vid parallelkoppling av två likohmiga högtalare.

Nja, slutsteget lämnar mer effekt i 4 Ohm om den är stabil vid den belastningen! Men det är inte riktigt så enkelt att du bara kan addera effekttåligheterna hos högtalarna. Om det är två lika högtalare på tex 100Watt så tål de naturligtvis 200Watt tillsammans. Men om det är en högtalare på 100Watt och en på 200Watt så tål systemet inte mer än 200Watt i alla fall. Du kan se parallellkopplingen som en spänningsdelare och hälften av uteffekten går till vardera högtalaren. Så den sammanlagda effekttåligheten blir dubbelt den svagaste.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är två lika högtalare på tex 100Watt så tål de naturligtvis 200Watt tillsammans. Men om det är en högtalare på 100Watt och en på 200Watt så tål systemet inte mer än 200Watt i alla fall.

Nej, visst, jag inbillade mig att vi pratade om två lika högtalare. Men har man en 150W och en 100W kan man väl högst plocka ut 2 * 100W = 200W?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två likadana högtalare med följande specefikationer:

6 st högtalare

Märke: TSM Live

Modell: TX400

Woffer: 15"

HF driver: 1.4" Titanium

Connection: 2 x speakon

Crossover: 2 Khz

Max SPL: 110db

Impedance: 8 Ohm

Frequency response: 50 - 18 000 Hz

Weight: 20kg

Effekt: 800W

I och med att högtalaren heter tx400 antar jag att högtalarnas RMS är 400w och att 800W är maxeffekten.

Skulle jag då parallellkoppla två av dom till ett slutsteg som levererar 750W under 4Ohm så skulle alla vara frid och fröjd eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att högtalaren heter tx400 antar jag att högtalarnas RMS är 400w och att 800W är maxeffekten.

Skulle jag då parallellkoppla två av dom till ett slutsteg som levererar 750W under 4Ohm så skulle alla vara frid och fröjd eller?

Jo, så är det nog. Fast det är bäst att va på sin vakt då man pressar systemet. Börjar det låta illa är det hög tid att sänka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar nu på att köpa ett slutsteg som levererar 900W när den driver högtalare på 4ohm.

Om man drar ner slutsteget så det bara kör på ungefär hälften av effekten, borde högtalarna spela ungefär lika stark med det slutsteget kontra det med mindre effekt men behöver inte jobba lika hårt och därmed blir ljudet bättre?

Är jag fortfarande på rätt spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar nu på att köpa ett slutsteg som levererar 900W när den driver högtalare på 4ohm.

Om man drar ner slutsteget så det bara kör på ungefär hälften av effekten, borde högtalarna spela ungefär lika stark med det slutsteget kontra det med mindre effekt men behöver inte jobba lika hårt och därmed blir ljudet bättre?

Är jag fortfarande på rätt spår?

Ett slutsteg på 900Watt spelar endast 3dB (precis så att man hör det) högre än ett slutsteg på 450watt. Frågan är vad du vill åstadkomma och till vad!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar nu på att köpa ett slutsteg som levererar 900W när den driver högtalare på 4ohm.

Om man drar ner slutsteget så det bara kör på ungefär hälften av effekten, borde högtalarna spela ungefär lika stark med det slutsteget kontra det med mindre effekt men behöver inte jobba lika hårt och därmed blir ljudet bättre?

Är jag fortfarande på rätt spår?

Är du ute efter ljudkvalitet ska du inte bryggkoppla. Bryggkopplingen i detta fallet leder till att stegets dämpfaktor halveras vilket ger upphov till mindre kontrollerat ljud och utöver det får du mer distorsion pga att steget belastas hårdare.

Ett slutsteg på 900Watt spelar endast 3dB (precis så att man hör det) högre än ett slutsteg på 450watt. Frågan är vad du vill åstadkomma och till vad!

/Jocke

Ett starkare steg låter dock bättre då steget inte belastas lika hårt vid samma relativa volym. Kondensatorbankar och annat är större dimensionerade vilket ger steget möjlighet att uttala effektpeakarna på ett bättre sätt.

EDIT: Ja givetvis går det att brygga riktigt bra slutsteg med bra resultat men billigare steg bör man låta bli att brygga.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Camcos steg har jag kört i 2ohm med god dämpfaktor på EV:s MT4-system.

Dock körde jag aldrig stegen bryggade utan varje kanal jobbade var för sig även om båda kanalerna matades med samma signal in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa frågor hör samman med min andra forumtråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=68885

Dock fick jag inget svar när det va en så övergripande fråga så jag valde att ge ner i detalj i denna tråden.

Ett slutsteg på 900Watt spelar endast 3dB (precis så att man hör det) högre än ett slutsteg på 450watt. Frågan är vad du vill åstadkomma och till vad!

/Jocke

Vi har testat med två olika slutsteg till dom högtalarna som redan är installerade och när vi ändrade från slutsteget som levererar 450w till det som levererar 750w hördes en väldig förändring i ljudtrycket.

Jag har hört någonstans att man uppfattar en ökning av 3dB som en fördubbling eller är det 6dB?

Känns som jag tror mer på min teori då jag faktiskt har hört skillnaden i verkligheten men det kan ju vara något annat som spelar in som gör skillnaden.

Är du ute efter ljudkvalitet ska du inte bryggkoppla. Bryggkopplingen i detta fallet leder till att stegets dämpfaktor halveras vilket ger upphov till mindre kontrollerat ljud och utöver det får du mer distorsion pga att steget belastas hårdare.

Ett starkare steg låter dock bättre då steget inte belastas lika hårt vid samma relativa volym. Kondensatorbankar och annat är större dimensionerade vilket ger steget möjlighet att uttala effektpeakarna på ett bättre sätt.

EDIT: Ja givetvis går det att brygga riktigt bra slutsteg med bra resultat men billigare steg bör man låta bli att brygga.

Med bryggkoppling menar du då parallellkoppling?

Det optimala hade varit att bara driva en högtalare per utgång från slutstegen men kablarna är redan dragna till högtalarna.

/Hedlund

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du det stora slutsteget bättre ska du så klart ha ett sådant - det kan ju ha andra kvaliteter också! Fördubbling=6dB elektriskt=3dB akustiskt.

Bryggkoppling och parallellkoppling är helt olika saker. Bryggkoppling innebär monokoppling av ett stereoslutsteg och teoretiskt får du ut 4ggr så stor effekt som ett av stegen men i praktiken kanske det handklar om det dubbla. man låter ena kanalen förstärka positiv spänning och andra kanalen förstärka negativ spänning. Vissa steg har det där inbyggt andra fordrar att extra utrustning ansluts.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste precis följande i en manual till en högtalare (dock inte dom som jag har).

"4.2 Slutstegseffekt

Valet av korrekt slutsteg kan visa sig vara väldigt svårt. Följ därför helt enkelt följande tumregel: Effekten på slutsteget ska vara ungefär dubbelt så hög som högtalarnas belastbarhet. En högtalare som anges med 200 W permanent belastbarhet kan utan problem styras av till exempel ett slutsteg med 400 W utgångseffekt."

Belastbarhet är inte samma som max watt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med bryggkoppling menar du då parallellkoppling?

/Hedlund

Ja precis. Det var det jag menade.

Bryggkoppling och parallellkoppling är helt olika saker.

/Jocke

Du har så rätt. minnet svek lite när jag skrev inlägget. Tänkte att det var bryggning tråden handlade om. Men i vilket fall som helst lider dämpfaktorn av ökad belastning. Sen kan den ökade belastningen komma från både parallelkoppling och bryggning.

Men generellt sett, vid parallelkoppling av två 4 ohms-högtalare, jämfört med att köra en singel 4-ohms högtalare:

Fördubblad distorsion vid samma effektuttag (vet ej om det gäller alla slutstegsklasser, A, A/B, B, D osv..). Halverad dämpfaktor. Dämpfaktorn är dock inte lika kritisk om steget är av god kvalitet. En god dämpfaktor är till exempel 200. Vid en halvering av lastens impedans halveras även dämpfaktorn, och blir således 100. Gränsen där låg dämpfaktor och dess negativa verkan på ljudet blir uppenbar ligger nånstans runt 60 (enligt sägen). Billigare steg har ofta lägre dämpfaktor och då hamnar man i riskzonen.

Sen vid bryggning/parallelkoppling av billiga steg är det ofta nätdelen som sviktar och ger upphov till dåligt ljud då det går väldigt mycket mer ström vid bryggning och låga laster. De underdimensionerade kondensatorbankarna dräneras helt enkelt.

Läste precis följande i en manual till en högtalare (dock inte dom som jag har).

"4.2 Slutstegseffekt

Valet av korrekt slutsteg kan visa sig vara väldigt svårt. Följ därför helt enkelt följande tumregel: Effekten på slutsteget ska vara ungefär dubbelt så hög som högtalarnas belastbarhet. En högtalare som anges med 200 W permanent belastbarhet kan utan problem styras av till exempel ett slutsteg med 400 W utgångseffekt."

Belastbarhet är inte samma som max watt?

Jag tolkar den permanenta belastbarheten som RMS-watt. Så ett 400 Wrms steg till en 200 Wrms högtalare. Och det låter ju logiskt. Det skadar aldrig att ha överdimensionerade steg om man vill utnyttja högtalarnas fulla dynamikomfång i alla lägen. Det är det som ger ljudet pondus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Elementen från Electro-Voice tex DL18MT har en konstant effekttålighet på 400W medan peakeffekttåligheten är 1600W.

Där snackar vi kvalité. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Elementen från Electro-Voice tex DL18MT har en konstant effekttålighet på 400W medan peakeffekttåligheten är 1600W.

Där snackar vi kvalité. 🙂

Hihi. Det är så det ska se ut. Har ett subbaselement från infinity som tar 350 Wrms och 1400 peak. Så ser det ut när dynamiken är i första rummet 🙂

För dom riktigt tunga killarna har vi EVX-180B 🙂

http://www.electrovoice.com/products/307.html

Woh. Klös i det elementet!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

För dom riktigt tunga killarna har vi EVX-180B 😉

http://www.electrovoice.com/products/307.html

Här finns lite mer detaljerad information om det elementet:

http://www.audiodigital.cz/soubory/EV/EVX-180.pdf

Nu är ju effektåligheten ett värde på när talspolen "brinner" och det är ju bra att veta så att man inte överbelastar elementet. Men att få riktigt höga ljudtryck vid låga frekvenser låter sig inte göras så enkelt att man spelar högt med ett stort element. Det finns en elektriska slaglängd i motorsystemet och drivs konen utanför detta har förstärkaren inte längre kontroll över konrörelserna. Det finns en fysisk slaglängd i den mekaniska upphängningen av konen. Överskrids denna "bottnar" elementet (och blir aldrig mer vad det varit).

Gjorde för skoj skull lite beräkningar av vad man faktiskt kan få ut ur edt här elementet:

post-13603-1254473534_thumb.jpg

Elementet i en 116 liters portad "Öhman-låda". (Man kan vinna några Hz lägre respons på att optimera kabinettet.) Den svarta kurvan är ljudtrycket vid 1W/1m. Den röda kurvan är maximalt ljudtryck vid 1000Watt. Man kan tydligt se att det inte är möjligt att pressa ut högt ljudtryck vid riktigt låga frekvenser. För att det ska vara möjligt fordras tex att man "stackar" flera element.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

post-22559-1254474632_thumb.jpg

Det här är EV:s MTL4 sub.

Tyvärr får inte EVX180 elementen plats i den här lådan eftersom magneterna tar i varandra i mitten.

Så i den här kör man med DL18MT som inte lika hög verkningsgrad som EVX180.

Men om man skulle bygga den här subben och ta till måtten lite så skulle det bli en fin sub.

På en PA-firma jag jobbade åt så använde vi 20 st MTL4 subbar (10st per sida) på festivaler.

Dom flyttade luft kan jag lova trots det bara satt DL18MT i dom.

Edit: Enligt ritningen sitter det EVM18B men vi använde DL18MT.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...