Jump to content
Annons

Äntligen tid att njuta av musiken!


MJInc

Recommended Posts

Sitter hemma med ett öga som värker och rinner pga att min 3-åriga son oavsiktligt råkade peta mig i ögat i måndags morse. Lyckades genomlida måndagen lite så där lagom halvblind. Men i går förmiddag fick jag nog och tog mig till ögonakuten där dom konstaterade en mindre skada som självläker på en vecka eller två, varpå doktorn avslutar med att sätta en kompress över ögat för att jag ska undvika att blinka. Väl hemkommen konstaterar jag att jag kan fasen knappt använda det friska ögat utan att det värker i det onda eller att jag blir vimmelkantig efter 10 sekunder. Så jag inser att jag mer eller mindre är förblindad. Jag lyckas dock klämma på spotify och streama ut musik till stereon i vardagsrummet, sätter mig ner, blundar och börjar lyssna.

Ganska snart inser jag vilken lyx det är att äntligen, ÄNTLIGEN kunna sitta i ett tyst och lugnt hus, blunda och BARA koncentrera mig på musiken. Och detta utan att hjärnan skriker att det finns annat som jag borde göra. Som heltidsarbetade 2 barnspappa finns ingen sådan tid längre....är säker 6-7 år sedan jag hade tid till något liknande. På kvällarna o helgerna kommer ungarna var 5:e minut och vill ha hjälp, vill spela spel, vill sitta i knät. Och när det blir det tid över finns det alltid något som måste göras i huset, eller ork saknas till annat än slötitta på tv innan sängdags. Finns energin vill jag ju gärna sitta vid musikdatorn när det är lugnt i huset. Så i princip all musik jag konsumerar nu för tiden är bakgrundsmusik, musik på jobbet, musik på TV medans man lagar mat, musik på radion i bilen, bara massa bakgrundsskval. Blir aldrig tillfälle att slå på musik för musikens skull utan bara för att ha något i bakgrunden medans hjärnan koncentrerar sig på något annat.....trist att sådan tid ska vara en bristvara.....

Idag känns ögat så pass bra att jag kan använda det friska ögat i vissa perioder (där av kunde jag skriva av mig i detta inlägg). Ska t.o.m. försöka pilla lite på en låt. Men tror jag det är dags att leta rätt på lite ny spännande musik på spotify, gå lägga mig på soffan, blunda och bara njuta... :rolleyes:

.....för i morron börjar verkligheten igen!

//Micke....

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tur i oturen, Micke!

Känner igen mig i att ha dåligt med tid för att bara lyssna. Jag investerade i en ordentlig stereo till bilen för några år sedan, den låter faktiskt bättre än den jag har i huset, för där har jag upptäckt att vid långkörningar speciellt finns det tid och koncentration för att verkligen lyssna!

Motorvägsfavorit: Keith Jarretts Köln-konsert!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint skrivet! Hoppas det blir bättre snart! Har du ingen öm kvinna som tar hand om dig nu när du behöver det? 🥰

Tack! Ögat känns betydligt bättre idag än i går så det finns hopp om snar förbättring. Ska på "Kvarteret Skatan" på lördag så dom undrar väl vad det är för idiot som sitter på första raden med en kompress på ena ögat och blinkades febrilt med det andra om inte ögat blir bra tills dess... 🥰

Älskar min sambo, men hon är karriärist inom Telekom-branchen så inte mycket sympatier där inte... 🙁

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tack! Ögat känns betydligt bättre idag än i går så det finns hopp om snar förbättring. Ska på "Kvarteret Skatan" på lördag så dom undrar väl vad det är för idiot som sitter på första raden med en kompress på ena ögat och blinkades febrilt med det andra om inte ögat blir bra tills dess... 🥰

Älskar min sambo, men hon är karriärist inom Telekom-branchen så inte mycket sympatier där inte... 🙁

//Micke...

Ser att du bor i Salem. Farsan har bott på Svampstigen men bor numer i Rönninge. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du bor i Salem. Farsan har bott på Svampstigen men bor numer i Rönninge. 🥰

Där ser man vad Sverige är litet. 😉 Hängde mycket hos kompisar på Svampstigen på det glada 80-talet. Bodde på Jägarstigen på den tiden, bara ett stenkast bort, och numer är det Hökstigen som gäller....

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Där ser man vad Sverige är litet. 🥰 Hängde mycket hos kompisar på Svampstigen på det glada 80-talet. Bodde på Jägarstigen på den tiden, bara ett stenkast bort, och numer är det Hökstigen som gäller....

Det var mycket bränder där på gamla 80-talet... bla på Fjärilstigen, Kantarellstigen... alla dom där radhusen med platta tak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mycket bränder där på gamla 80-talet... bla på Fjärilstigen, Kantarellstigen... alla dom där radhusen med platta tak...

Jupp, var ett par bränder.

Saxat ur pdf dokumentet "ÄNDRING AV DETALJPLAN FÖR KV SVAMPEN" som finns på nätet:

"Vid två bränder i Salem på 1980-talet förstördes hela radhuslängor genom att elden spreds via

takkonstruktionen där brandskiljande väggar, s k sektionering, saknades eller var bristfälligt

gjord. Det konstaterades också att liknande allvarliga brister förekom i flera radhusområden.

För att förebygga nya storbränder lät kommunen upprätta ritningar över hur sektionering kan

utföras och distribuerade dem till samtliga berörda samfällighetsföreningar, däribland kv

Svampen, med uppmaning att förbättra takkonstruktionerna snarast. Kommunen har ingen

samlad dokumentation av var, och i vilken omfattning, dessa förbättringar har genomförts.

Det är viktigt att husägarna försäkrar sig om att den egna längan är ordentligt brandsektionerad

och att detta dokumenteras. Det är lämpligt att kopia av dokumentationen skickas

till kommunens bygg- och miljönämnd."

Har inte hört om några liknande bränder sedan dess...

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen i klubben!

Själv är jag nerkörd i föreningslivet.

Huvudtränare för pojken i Hockey+målvaktsutvecklare och materialansvarig för klubbens målvakter.

Tog sedan på mig tränarjobbet för dotterns fotbollslag (skjut mig!)

Sedan jobb och hus med renoveringar.

Gillar därför fredagar då familjen glor på TV och jag glider ner och lirar vinyl i mitt vinylrum som jag kallar det.

Helt manuell REGA PLANA2 tallrik gör att jag måste lyfta bort pick-up så fort sidan är spelad och det blir garanterat fokuserad lyssning.

CD!? Då sitter man i bilen eller på jobbet, diskar och tränar när man lyssnar. noll fokus i princip.

Men vi har ju satt oss i den sitsen och visst är det mera positivt än tvärtom.

Kul inlägg av dig...man kände verkligen igen sig!

Cool Runnings!

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg när jag skaffat albumet Obzen av Meshuggah! Skulle snabbt hem och sätta på skivan för att precis som du beskrev det, lägga sig ner i soffan och bara lyssna. Men när jag hade köpt den så skulle man tydligen lämna/hämta lillebror hos kompis, käka och annat mök. När jag till sist fick tid att lyssna var jag så trött så att jag somnade efter första låten. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag nerkörd i föreningslivet.

Jo, fruktar den dagen min äldsta grabb ska börja prova på alla möjliga sorters sporter. Tror jag ska lobba för frimärkssamlande, schackspel och datormusik!! 😆

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...