Jump to content
Annons

dator


Bastian

Recommended Posts

Hej!

jag har runt 7000 kr och måste köpa en dator innan nyår. För tillfället har jag en p3 733 mhz 256 RAM, geforce2 MX nått asus moderkort o SB live Platinum samt 2 HD varav den ena verkligen anstränger sig för att komma runt ett varv....

Iallafall vill jag a datorn till två saker... musikproduction o viss spelverksamhet... vad gäller musiken som är mest intressant har jag en roland JV2080, phonic 4kanals mixer o ett oberheim masterklaviatur... Jag använder SonarXL som sequenser tillsammans med Soundforge som ljudeditor...(detta är något jag nog kommer uppgradera oxo så småningom)

jag vet inte riktigt vad jag behöver men iallafall en bra grund att stå på för att kunna använda mycket samplingar o effekter i realtid, något jag inte kan göra särkilt stabilt idag, så det blir mest MIDI vilket e lite tråkigt

jag kan inget om vilket moderkort passar hit o dit med dittan o dattan osv...

Jag funderar på att fixa ett nytt ljudkort lite senare, så vad jag tror jag behöver i nuläget är:

moderkort

processor

grafikkort

minne

o säkert mer saker...

--->Kan Ni vänligen sätta ihop några bra komponenter till mig?<---

(jag kommer antagligen handla på datorbutiken.com)

Tacksam för svar!

MVH

Bastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tacksammt svar!!!

jag har sökt även läst en del här... det finns ganska mycket att söka på.... jag trodde att det var en enkel uppgift för en inbiten datorkännare att svara på eller ge tips... vad hjälper dtt svar mig?

Jag kanske vände mig till fel forum

MVH

bastian

Redigerat av Bastian
Link to comment
Dela på andra sajter

grundläggande e väl att ändå vara artig!!!

jag har läst en del, men antingen är frågorna individuella eller så blir det ett snack om vilken som e bäst tex pentium eller Amd vilket slutar i en diskussion med olika resultat. Dessutom är det en massa termer och varumärke jag inte har någon koll på... vad jag önskade var ett simpelt svar så jag kunde handla direkt för det e lite brådis..... men men,... jag förstår oxo att det kan va jobbiggt o svara på "samma" fråga men då kan man väl säga det först som en annan vänlig medlem sa.,..

att tänka på ljudkort redan nu e ett bra tips för då kan jag anpassa mitt köp till det kanske för som jag förstår passar vissa ljudkort bättre till vissa moderkort osv... ska nog ha det som utgångspunkt istället...

mvh

bastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en som funkar suveränt! (satte ihop den för några månader sedan efter massor med sökande på internet/forum)

P4 3,2 GHz (NorthWood) (Hade en ny AMD XP 3000+ men gav upp pga av massa strul)

Intel P875 Bonanza - superstabilt moderkort

2 x 512 MB Kingston valueram

1 st Matrox P650 + Dubbla skärmar

Har dessutom köpt låda + fläktar som är extremt tysta.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

tack, verkar nice o anpassat, men jag kommer använda datorn till tex spel och videoredigering med.

jag har också lyckats lösa det hela o beställt så det e lugnt.

Jag gillar trådarna o aktiviteten i forumet, bästa jag sett på länge, så här stannar jag nog ett tag.

MVH

bastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...