Jump to content
Annons

Kommer denna datorn fungera som jag vill? (Sony Vaio)


Stenman

Recommended Posts

Hej alla, detta är förhoppningsvis den sista tråden jag gör här angående mitt datorköp. Jag ska ha en ny laptop till min hemmastudio bland annat. Jag kör mängder med mjukvaruinstrument och stora samplingsbibliotek så lite mer kraft än jag har idag (AMD 3600+, 1gb RAM) känns behövligt.

Jag har tittat runt en hel del men snurrar bort mig på alla konstiga siffror man använder idag när det handlar om processorer, jag får ingen klarhet i skillnaden mellan core 2duo intel 2 duo, dualcore osv....

Den dator jag är mest inne på just nu

Förhoppningen är att köpa datorn nu i helgen så snälla hjälp mig!

Jag kör Cubase SX3 och använder som sagt mest mjukvaruinstrument i mitt skapande.

Frågan är enkel... Kan jag hitta en mycket bättre dator än denna för dessa pengar eller mindre?

Jag vägrar HP och jag vägrar MAC, jag har tittat på denna Sony Vaio mest för att det känns som ett pålitligt märke och verkar vara en rätt kraftfull dator. Hur som helst så finns det många av er därute som kan bra mycket mer än mig. Åsikter please!!

Peace!

(Att det är blu-ray läsare på denna datorn är verkligen inte viktigt för mig)

Redigerat av Stenman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som alltid när det gäller datorköp i allmänhet, och laptop i synnerhet, kolla att det inte finns några kända problem med det ljudkort du kommer att använda. Googla, kolla användarforum etc. Det kan bespara dig mycket huvudvärk.

Den har ingen eSATA-port vilket kan vara bra att ha om du vill bygga ut med en snabb extern disk när samplingsbiblioteken börjar sluka all plats. Visst funkar USB/FW, men eSATA blir betydligt snabbare. Kan kanske finnas som expresscard iofs. Har ingen riktig koll på det.

I övrigt kan det kanske vara läge att vänta på att få Windows 7, eller kolla att du kan uppdatera till rimligt pris. Såvitt jag vet ska det ha släppts till datortillverkarna vid det här laget. Eller i alla fall inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaio är ju ett skrytmärke först och främst, som vanligt med sonyprodukter. Mycket överflödig mjukvara för att göra yuppiesvenne nöjd.

Bra dator i övrigt och schyssta hårdvarufeatures, men skulle rekommendera en clean installation av OS isåfall.

(även om du kommer bli av med WINDVD som är det enda bra mjukvaran på den maskinen)

HDDn på 5400rpm kommer nog flaskhalsa en del om du ska ha den som dedikerad musikdisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Det där med operativsystemet har besvärat mig en hel del men jag kommer att byta till windows 7 inom en snar framtid, den upppdateringen känner jag att datorn förtjänar.

Är det någon som har bra koll på hur det ligger till med ljudnivåer/ värme på sonys datorer btw? min nuvarande HP låter som ett helt kärnkraftverk och får bordet den står på att bli varmt UNDER bordsskivan :S

Jag kommer förövrigt att köra en extern hårddisk som musikdisk via USB, det har funkat rätt bra än så länge så jag hoppas att det funkar likadant på denna datorn

Tack för svaren igen!

Redigerat av Stenman
Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant skulle jag säga att du betalar för mycket för den prestanda som Sony-datorn ger, åtminstone den prestanda du som musiker är intresserad av. Det är inte alls säkert att en dator från någon av elektronikkedjorna (varför inte hp förresten?) är mindre pålitlig än sonyn, och jag tror definitivt att du får både snabbare hårddisk, bättre processor och mer minne för samma pengar.

Redigerat av Göran Ewertsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle köra PC skulle jag faktiskt köra Dell, har jobbat på V*** och på den kommer du ALDRIG få tag på drivrutiner till nåt annat än det förinstallerade OSet, du bryter garantin om du skruvar i den och dom har endast verkstadsservice (i ett annat land)

Och jo det är skitbra mediamaskiner, men det är ett väldigt överpris för samma hårdvara som alla andra tillverkare.

Om du inte tycker det är värt typ 5000 extra med bluray och HDMI

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Satan, de där två sista inläggen var högst intressanta...

Jag tänkte nästan att det där med hdmi och bluray borde dra upp priset en hel del :rolleyes:

Jag behöver verkligen hjälp med detta och jag är livrädd för HP.

Rädslan beror på att min nuvarande dator är en HP och den är helt galen. Blir skitvarm och låter som bara den... Jag har valt att lägga skulden på att det är en HP men vid närmare eftertanke kanske jag borde vara mer rädd för AMD (då den har en AMDprocessor)... Jag vet inte!!! gah!

Jag vill inte lägga över 10.000 på en dator men jag måste ha en snart och jag är osäker.

Läste mig till att sony har 2års tillverkargaranti, däremot inte att det var utomlands... Problem med drivrutiner vill man ju inte heller ha 🙁

Jag är kanske mesig men jag vill egentligen köpa datorn i en fysisk butik hellre än på nätet och då går ju Dell bort tyvärr...

Jag ska kika vidare men jag vore väldigt tacksam för all tänkbar hjälp, jag har tappat kollen på det där med processorer helt, jag vet inte ens vad jag ska kolla efter längre (tacka vet jag tiden då man gick från Pentium 3 till Pentium 4 och fattade att 4:an var bättre bara på namnet)

Har någon erfarenhet av HPdatorer med intelprocessorer?, det kanske bara är AMD's processorer jag borde frukta?

Snälla hjälp!, det brinner i knutarna nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en HP laptop. En Pavilion DV-5 1264eo. Inter Core 2 Duo, 4 gb ram, Firewire, eSATA, osv...

Tycker inte direkt att den för något större oväsen av sig. När jag packade upp datorn gick fläkten non-stop men efter en lite ändrig i BIOS är fläkten bara igång när den behövs. Skrivbordet blir vamt på undersidan, men ärlig talat, hur många laptops kan man inte steka ägg på om du förstår vad jag menar 😆 Dom blir varma, men så är det och det är inget att bekymra sig över. Jag körde en format c: strax efter köpet och lade in Win 7 RC och det var inga problem med drivrutiner. IR sensorn och kortläsaren (den som läser sådana kort man har i en digitalkamera) fungerar inte, men jag har inte brytt mig och de skulle säkert fungera om man bara letade reda på drivrutiner. Vista drivrutiner brukar fungera i Win 7 och de finns att tillgå på HPs hemsida. Jag hade problem med DPC Latency, men efter att ha forskat lite i ämnet och gjort vissa saker med datorn fungerar den nu finfint 😆 Det rådet jag kan ge är väl egentligen att försöka hitta en laptop med så lite lull-lull och bling blong som möjligt, även om det kanske är svårt.

Edit: Och försök att undvika Nvidias grafikkort. Deras drivrutiner är inte bra, i alla fall inte till mitt (GeForce 9600M GT). De orsakar onödigt hög DPC Latency. Jag vet inte alls om ATI är bättre på den punkten, eller om Nvidias drivrutiner till andra kort är bättre, men med mitt va det mycket strul. Det var i och för sig inget som inte gick att lösa men man besparar sig gärna det jobbet om så går.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av HPs notebooks, men det är ju alllmänt känt att amd cpus utvecklar mer värme och att fläktarna således får jobba mer

Dell säljs i affär nu också, elgiganten och dustin t.ex .

Jo visst vaio har ju 2 år på dom nyare modellerna, men dom flesta tillverkare har ju 3 och mycket bättre servicelösningar

Varför inte mac? letade jättelänge efter en bärbar lösning utan att hitta nåt vettigt PC alternativ

fattade till slut att mac hade allt jag behövde.

Håller med ovanstånde, försök undvik för mycket bling bling om du ska ha en dedikerad musikdator.

Varför inte en vanlig dell latitude om du tvunget ska ha PC?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...