Jump to content
Annons

Sugen på Mac...


Mr163

Recommended Posts

Tja, det är så att ja är sugen på att köpa en mac bärbar. Ska användas t.ex. till photoshop, beat skapande och inspelning. Kanske lite spel då och då. Vilken mac bärbar borde jag köpa då? Är det värt att köpa en begagnad?

Skulle vara jätte tacksam om jag fick svar så snabbt som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jepp, en macbook funkar nog till det du behöver den till också. Men du kommer uppleva begränsningar. En macbook pro borde du köra på om du har råd, helt klart.

Vilka begränsningar då? Försök utveckla svaret lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska håller också på med producering i DAW:s och ska snart köpa mig en Macbook Pro.

Jag använder mig av FL Studio via Bootcamp och Ableton Live och det funkar hur bra som helst på en Pro (vi har redan en annan därhemma som jag har testat programmen på innan jag köper mig en egen).

För att programmen ska kunna köras problemfritt utan lagg och fördröjning så bör du ha en Macbook Pro med 4 gig ram, vilket en vanlig Macbook inte erbjuder. Kan också tillägga att min Pro inte ska användas i någon riktig studio, utan endast för arbete i hemmet.

Macbooken jag ska köpa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=448067

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska håller också på med producering i DAW:s och ska snart köpa mig en Macbook Pro.

Jag använder mig av FL Studio via Bootcamp och Ableton Live och det funkar hur bra som helst på en Pro (vi har redan en annan därhemma som jag har testat programmen på innan jag köper mig en egen).

För att programmen ska kunna köras problemfritt utan lagg och fördröjning så bör du ha en Macbook Pro med 4 gig ram, vilket en vanlig Macbook inte erbjuder. Kan också tillägga att min Pro inte ska användas i någon riktig studio, utan endast för arbete i hemmet.

Macbooken jag ska köpa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=448067

Den vanliga Macbooken har gått att få med 4GB ram länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska håller också på med producering i DAW:s och ska snart köpa mig en Macbook Pro.

Jag använder mig av FL Studio via Bootcamp och Ableton Live och det funkar hur bra som helst på en Pro (vi har redan en annan därhemma som jag har testat programmen på innan jag köper mig en egen).

För att programmen ska kunna köras problemfritt utan lagg och fördröjning så bör du ha en Macbook Pro med 4 gig ram, vilket en vanlig Macbook inte erbjuder. Kan också tillägga att min Pro inte ska användas i någon riktig studio, utan endast för arbete i hemmet.

Macbooken jag ska köpa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=448067

Varför köpa Mac om du ändå ska använda bootcamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan ha 4GB minne i minsta Macbooken, den vita.

Jag har mixat i äldre macbooks utan problem. Man behöver inte ha Pro versionen för att det skall flyta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Mitt fel. Man kan visst ha 4GB ram i en vanlig Macbook.

Själv tycker jag ändå att det är betydligt mycket roligare att äga en Pro, pga. att den har "bättre" prestanda och helt klart är snyggare (subjektiv bedömning, jag vet).

Visst, man kan säkert få en vanlig Macbook med samma prestanda, men varför inte då bara köpa en Macbook Pro istället?

Anledningen till att jag använder Bootcamp och FL Studio till en Mac är för att jag för tillfället byter DAW från FL Studio till Ableton.

Jag kan knappt något i Ableton än, men vill ändå kunna göra musik. Därför kör jag FL på min Mac.

Dessutom är jag sjukt trött på pc.

Redigerat av conceptionist
Link to comment
Dela på andra sajter

euripyd (oregistrerad)

Varför så långa svar??

Om du har gott om pengar så skaffa en 15'' MBP. Annars köp en 13''. Ifall du inte har pengar kör MB.

Skillnaden är:

Grafik och HDD-rpm. Om du tycker att båda är ultraviktiga komponenter för dig köp MBP.

Om du inte kommer att producera musik för att tjäna pengar skaffa MB.

Redigerat av euripyd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...