Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan jag har klurat lite pÄ en sak och undrar ifall de skulle vara nÄgon som kan hjÀlpa mig..

Jo sÄ hÀr Àr det, jag har för tillfÀllet en P3 800mhz med 512 i ram som jag ska ha i min studio tillfÀlligt. dÀrför undrar jag vilket operativsystem som skulle passa bÀst att spela in med efter som datorn inte Àr nÄgon superdator.

Windows 98, Window ME eller Windows XP ?

tack hej

Annons
Postat

Jag stÀller frÄgan frÄn en annan vinkel ocksÄ.

Vilket/vilka musikprogram hade du tÀnkt att anvÀnda?

Har du kollat ifall de funkar med 98/ME?

Nyare program krÀver 2000/XP, och jag antar att Windows 2000 rullar smÀrtfritt i din burk. XP tar kanske lite tid att starta pÄ din burk, men nÀr du vÀl Àr inne och arbetar med datorn borde det ocksÄ gÄ bra.

Postat

FöresprÄkar nÀstan alltid Windows 2000.. Men XP lÀr funka fint i dn burk ocksÄ.

Windows 98/ME Àr skitsystem som buggar, och det du sparar i minne/prestanda förlorar du i frustration (i den Àdlaste formen) nÀr blÄskÀrmarna börjar hagla.

Postat

Har i stort sett samma prestanda (866MHz, 256MB) och har efter lite om och men (och hjÀlp hÀrifrÄn) kommit fram till att jag ska testa win2000. XP ska enligt initierade kÀllor sluka mkt mer minne, och frÄgan Àr vad man skulle vinna pÄ att ha XP?

Postat

Ok jo har med hört att XP ska ta mer pÄ minnet..

men funkar det bra att spela in med din prestanda da?

Postat
Jo sÄ hÀr Àr det, jag har för tillfÀllet en P3 800mhz med 512 i ram som jag ska ha i min studio tillfÀlligt. dÀrför undrar jag vilket operativsystem som skulle passa bÀst att spela in med efter som datorn inte Àr nÄgon superdator.

Windows 98, Window ME eller Windows XP ?

Win98!!! Det klarar 512 i RAM. Gör en minimal installation utan nÀtverk, hjÀlpmedel och spel. DÄ fÄr du ut det mesta av din maskins kapacitet. Kan alltid uppdatera DirectX och WDM manuellt ifall det behövs om det inte finns i programmen du anvÀnder.

Postat
Jo sÄ hÀr Àr det, jag har för tillfÀllet en P3 800mhz med 512 i ram som jag ska ha  i min studio tillfÀlligt. dÀrför undrar jag vilket operativsystem som skulle passa bÀst att spela in med efter som datorn inte Àr nÄgon superdator.

Windows 98, Window ME  eller Windows XP ?

Win98!!! Det klarar 512 i RAM. Gör en minimal installation utan nÀtverk, hjÀlpmedel och spel. DÄ fÄr du ut det mesta av din maskins kapacitet. Kan alltid uppdatera DirectX och WDM manuellt ifall det behövs om det inte finns i programmen du anvÀnder.

Helt med pÄ slaptapŽs förslag med tillÀgget win 98 SE . AlltsÄ andra utgÄvan av 98, den sÀgs vara nÀst bÀst efter XP, om man pysslar med ljud. I en p3 :a sÄ Àr XP lite stor i kostymen.

Postat
Jo sÄ hÀr Àr det, jag har för tillfÀllet en P3 800mhz med 512 i ram som jag ska ha  i min studio tillfÀlligt. dÀrför undrar jag vilket operativsystem som skulle passa bÀst att spela in med efter som datorn inte Àr nÄgon superdator.

Windows 98, Window ME  eller Windows XP ?

Helt med pÄ slaptapŽs förslag med tillÀgget win 98 SE . AlltsÄ andra utgÄvan av 98, den sÀgs vara nÀst bÀst efter XP, om man pysslar med ljud. I en p3 :a sÄ Àr XP lite stor i kostymen.

...och med Win98SE pÄ hÄrddisken kan du stoppa i 512 RAM till...det köper 1GB RAM!!!

Postat
men funkar det bra att spela in med din prestanda da?

Jag kör win98se och har inga större problem att köra musik. Det Àr kanske en överdrift att sÀga att det gÄr som en dans...men det gÄr. Kan köra ~20audiospÄr och ett gÀng effekter, men det blir ju en hel del dropouts... Funderar pÄ att byta till win2000 mest pga av att jag Àr sugen pÄ ett EMU 0404-ljudkort och Sonar4, som bÄda krÀver minst win2000...

Postat

Win98-fans: Ge upp!

Det funkar inte med Windows98 lÀngre om man ska ha hyffsat nya program, och ska man tÀnka framÄt i tiden sÄ Àr det ju Ànnu vÀrre. Det utvecklas inga drivisar alls till 98 lÀngre sÄ OSet kommer va stendött inom ett par Är.

Postat (redigerat)
Win98-fans: Ge upp!

Det funkar inte med Windows98 lÀngre om man ska ha hyffsat nya program, och ska man tÀnka framÄt i tiden sÄ Àr det ju Ànnu vÀrre. Det utvecklas inga drivisar alls till 98 lÀngre sÄ OSet kommer va stendött inom ett par Är.

Delvis rÀtt. Supporten falerar pÄ 98. Men vad folk missade var att WinME Àr top-of-the-line-9X. Observera att det ser ut som 98, men det bÀr sig inte Ät som 98/98SE. Alla buggfixar och viktiga updates frÄn 98/98SE ligger inbakade i WinME, plus att det har stöd för 5ggr större hÄrddiskar och minneshantering upp till 1,5GB. NÄgra ServicePacks finns inte. Helt buggfritt Àr det inte, systemÄterstÀllningen Àr ett stort problem. Att inaktivera hjÀlper inte. Man fÄr ta hjÀlp av ett tredjepartsprogram (NU2002 t ex) för att hÀva skyddet av .cpy-filer, för att manuellt kunna ta bort "_RESTORE"-mappen och alla undermappar pÄ "C". Gör man inte detta har man snart fyllt "C" med ÄterstÀllningsfiler.

Tacksamt Àr ocksÄ att man kan vÀlja minimal installation. DÄ vÀljer man bara det man vill ha, och pÄ en musik-PC skippar man naturligtvis nÀtverk, hjÀlpmedel och spel. Vidare kan man i systemeditorn vÀldigt lÀtt gÄ in och vÀlja selektiv start. Genom att bocka av allt UTOM "SystemTray" har man effektivt satt stopp för en massa dolda effektslukande processer som man inte behöver.

Att lÄta ett tredjepartsprogram (NU2002 t ex) lÀgga om vÀxlingsfilen ökar kapaciteten vid musikproduktion med upp till 40% (min notering). Efter detta handhavande Àr det inte ovanligt med 98-99% ledigt av systemresurserna.

AnvĂ€ndarvĂ€nligt Ă€r dock WinME inte, det Ă€r jag den förste att erkĂ€nna. Inte ovanligt att man vid installation (ljudkort t ex) MÅSTE gĂ„ in i enhetshanteraren och ange sökvĂ€g, d v s tala om vilken drivis det ska anvĂ€nda. Och det hĂ€r gĂ€ller nĂ€stan alltid. Å andra sidan sĂ„ accepterar det de val du gör. Vid ett tillfĂ€lle hade jag 4 ljudkort i min ME-maskin, 2 för MIDI-hantering, 1 för inspelning wave44/32bits och 1 för uppspelning av de 3 andra...utan konflikter. Tror inte XP köper det....

Set-Up;en Àr A och O. WinME har oförtjÀnt dÄligt rykte, troligtvis p g a det inte automatiskt uppdaterar eller konfigurerar drivrutiner trots omstart (som 98/98SE), utan allt detta fÄr man göra manuellt i de flesta fall. Om inte sÄ kommer blÄskÀrmarna...och det Àr inte OS;ets fel, utan handhavandefel....

Och faktum Àr att fler och fler "upptÀcker" WinME...operativet som förbisÄgs för Win2000...

Redigerat av slaptap
Postat (redigerat)

Har inte sĂ„ himla bra erfarenheter av ME. Ballade ur totalt för mig. Skumma fel och grejjer mest hela tiden. XP blev som en dröm, men det kĂ€kar ju ocksĂ„... 😆

Redigerat av Neko
Postat
Har inte sÄ himla bra erfarenheter av ME. Ballade ur totalt för mig. Skumma fel och grejjer mest hela tiden.

Du Àr nog inte ensam...tog mig nÀstan 2 Är att fÄ det att rulla perfekt (se recept ovan). Idag Àr jag glad att jag gjorde det. Ett litet, lÀtt OS som inte suger musten ur PC:n och Àven fungerar utmÀrkt pÄ flong nya maskiner. Behöver vÀl knappast tillÀgga att min musik-PC (3.2GHz/1.5GB RAM) gÄr som en oljad blixt med det hÀr OS:et....

Postat

Spelar ingen roll hur mycket mena tweakar.

1. Logic funkar inte bra med 98/98SE/ME. Det hÀnger sig alldeles för ofta för att man ska orka jobba.

2. Nyare pluggar/program och framförallt DRIVRUTINER funkar helt enkelt inte.

3. FAT/FAT32 Àr otroligt opÄlitligt.

4. Funkar USB2, Firewire och allt dedÀr ordentligt med gamla win? Detta har jag inte nÄn koll pÄ men det skulle verkligen förvÄna mig om det Àr kompatibelt med sÄnna ljudkort och diskar.

Jag kör Win2k med servicepacksen och allt detdÀr. StÀnger man av lite tjÀnster och liknande förlorar man knappt mÀrktvÀrt med prestanda. Burken stÄr pÄ 24/7 och bootar nÀstan aldrig om. Den enda skillnaden Àr att 2k kÀkar upp lite mer minne Àn dom Àldre OSen, men skillnaden Àr alldeles för lite för att det ska va vÀrt att tampas med alla blÄskÀrmar. Dessutom Àr minneshanteringen bÀttre i NT-baserade system sÄ allt lÀmnas nÀstan alltid tillbaka som det ska.

Postat

Jag minns att jag körde Windows 2000 pÄ en Pentium 90 (Ja! Pentium 1 utan MMX) med 64 MB RAM med mycket mindre problem Àn Windows 98 (andra utgÄvan) gav...

...sĂ„ att sĂ€ga att Windows 2000 krĂ€ver mycket av datorn Ă€r bullshit 😉

Postat
Har inte sÄ himla bra erfarenheter av ME. Ballade ur totalt för mig. Skumma fel och grejjer mest hela tiden.

Du Àr nog inte ensam...tog mig nÀstan 2 Är att fÄ det att rulla perfekt (se recept ovan). Idag Àr jag glad att jag gjorde det. Ett litet, lÀtt OS som inte suger musten ur PC:n och Àven fungerar utmÀrkt pÄ flong nya maskiner. Behöver vÀl knappast tillÀgga att min musik-PC (3.2GHz/1.5GB RAM) gÄr som en oljad blixt med det hÀr OS:et....

NÀr jag installerade Windows ME pÄ min dator för nÄgra Är sedan funkade det KLOCKRENT. Helt jÀkla perfekt. Allting funkade som det skulle, det krashade aldrig....

Sen gjorde jag en virusscan pÄ datorn, hittade cirka 23.526 virus, och dÄ flippade datorn ut TOTALT.

Jag har aldrig fÄtt Windows ME att fungera bra nÄgonsin sen dess...

Postat

NÀr jag installerade Windows ME pÄ min dator för nÄgra Är sedan funkade det KLOCKRENT. Helt jÀkla perfekt. Allting funkade som det skulle, det krashade aldrig....

Sen gjorde jag en virusscan pÄ datorn, hittade cirka 23.526 virus, och dÄ flippade datorn ut TOTALT.

Jag har aldrig fÄtt Windows ME att fungera bra nÄgonsin sen dess...

🙂😆😆😆

Postat

Men om man bort ser frÄn att Win ME krashar och att vissa program inte funkar med Win 98..sÄ Àr det verkligen sÄ stor mÀrkbar skillnad pÄ hur mycket de olika operativsystem tar pÄ minnet?

alltsÄ: mÀrker jag nÄgon skilland pÄ hur tillexempel ett Win98SE funkar gemfört med WinXP? Om man rÀknar studiomÀssigt nu med hur programen flyter och sÄ?

Postat
Men om man bort ser frÄn att Win ME krashar och att vissa program inte funkar med Win 98..sÄ Àr det verkligen sÄ stor mÀrkbar skillnad pÄ hur mycket de olika operativsystem tar pÄ minnet?

alltsÄ: mÀrker jag nÄgon skilland pÄ hur tillexempel ett Win98SE funkar gemfört med WinXP? Om man rÀknar studiomÀssigt nu med hur programen flyter och sÄ?

Jepp, skillnaden Ă€r jĂ€ttestor och klart mĂ€rkbar. Med den maskin du har ska du helt klart gĂ„ pĂ„ 98. DĂ„ fĂ„r du ut mest av din maskins fysiska kapacitet (orken). Vissa prylar kanske inte fungerar p g a för gamla drivrutiner etc sĂ„ 98SE Ă€r att föredra dĂ€r som "Kill All Autotuner" föreslog. DĂ„ har du ocksĂ„ (som jag tidigare nĂ€mnt) möjlighet att uppgradera till 1GB RAM (ifall du skulle behöva). 98SE ÄR ett sĂ€kert kort. God Jul pĂ„ dig 😄

• 2 veckor senare...
eraezer (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag skulle faktiskt rekommendera WinXP! 😄

Min andra egna burk jag köpte (beg.) var en P2 300MHz med 384Mb ram.

den körde jag winxp utan problem, MEN dÄ hade jag optimerat det pÄ alla sÀtt jag kunde komma pÄ!

tar man bort en massa onödiga tjÀnster och Àndrar lite i registret sÄ tror jag xp kommer att rulla pÄ fint

Postat

Jag bytte precis upp mig frÄn en p3-800, som jag körde win2k pÄ i mÄnga herrans Är kÀnns det som. Funkade alldeles utmÀrkt med cubase & co.

Postat

Win 9x + ME - Nej tack! Har haft tillrÀckligt med krÄngel med Bill GÀjts produkter, och Win2000/XP/NT Àr det stabilaste M$ gjort. SÄ sÄlÀnge man inte vill köra Linux eller en annan plattform, som t.ex. Mac, sÄ skulle Ätminstone inte jag rekommendera nÄgot annat Àn ovanstÄende.

/Daniel

Postat (redigerat)
Hej!

Jag skulle faktiskt rekommendera WinXP! 🙂

Min andra egna burk jag köpte (beg.) var en P2 300MHz med 384Mb ram.

den körde jag winxp utan problem, MEN dÄ hade jag optimerat det pÄ alla sÀtt jag kunde komma pÄ!

tar man bort en massa onödiga tjÀnster och Àndrar lite i registret sÄ tror jag xp kommer att rulla pÄ fint

Det dĂ€r har jag svĂ„rt att tro pĂ„ 🙂 XP pĂ„ en P2, kanske funkar om du skriver brev, men att dra runt Logic med VST. No Way , JoseÂŽ 🙂

Redigerat av Kill All Autotuner

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.