Jump to content
Annons

Funderar på att köpa en USB-gitarr!


SadamJR

Recommended Posts

Funderar på att köpa en usb-gitarr som man kan koppla direkt in i datorn. Har sett att

JamMate och Behringer har sådana för ett par tusenlappar. Har fått för mig att JamMate

är den bättre gitarren, men är inte säker. Jag vet att det finns andra lösningar för att

koppla vanliga gitarrer via usb in i datorn, men är inte så intresserad av detta. Är det

någon som vet om dessa gitarrer är bra eller inte?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Funderar på att köpa en usb-gitarr som man kan koppla direkt in i datorn. Har sett att

JamMate och Behringer har sådana för ett par tusenlappar. Har fått för mig att JamMate

är den bättre gitarren, men är inte säker. Jag vet att det finns andra lösningar för att

koppla vanliga gitarrer via usb in i datorn, men är inte så intresserad av detta. Är det

någon som vet om dessa gitarrer är bra eller inte?

Tack på förhand.

http://www.usbband.com/img/UG-1_colors_B.jpg

jag har den röda ... jag har inte alls varit nöjd med den där... mkt brus.. störningar.. osv .. kanske funkar bra med en grym dator.. jag diggade inte den..

du kan få köpa min om du vill... sthlm's området..

hej

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle nog också rekommendera att du istället köper en billigare gitarr och en stealthplug. jag va själv sugen på en jammate för några år sen, mest för att kunna ha med en gura och laptop om man skulle åka nånstans på semestern å spela in demos, men la ner dom planerna. jag minns inte, men är det även vanlig teleutgång på den? om inte så är det ju jävligt trist ifall du köper den, och så funkar den kass, och du kan inte ens använda den som vanlig gitarr.

usb är opålitligt, har själv haft dålig erfarenhet av diverse usb-produkter. det varierar mellan vissa datorer nämligen, och har du otur är din dator kass på den fronten, det har ju med strömtillförsel å sånt, och jag vet inte hur mycket man kan ändra det. om du har möjlighet att köpa en och testa å lämna tillbaks den om det inte funkar så är väl det ett alternativ. men jag hade hellre köpt en billig squire isåfall och en stealthplug eller en toneport (den som bara är för gura som ersatt guitarporten)

Link to comment
Dela på andra sajter

burkish (oregistrerad)

Instrument och mikrofoner som i i vanliga fall har tele/xlr-uttag funkar aldrig bra när omvandlaren sitter i instrumentet. Har haft mikrofon via USB osv. HELT VÄRDELÖST! Den inbyggda mikrofonen i min macbook var bättre. Håller med de tidigare svaren köp en billigare gitarr och köp pluggomvandlare eller ett externt ljudkort för billig peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har externt usb-ljudkort som fungerar alldeles utmärkt. JamMate fungerar som en vanlig

gitarr om man vill. Stealthplug är väl också usb för övrigt.

Vad har du för usb-ljudkort då? Om det finns en instrumentingång på det kan du ju lika gärna använda det ljudkortet du redan äger och köpa vilken gitarr som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för usb-ljudkort då? Om det finns en instrumentingång på det kan du ju lika gärna använda det ljudkortet du redan äger och köpa vilken gitarr som helst.

Har en kombinerad klaviatur/ljudkortsvariant som heter Novation Xiosynth. Tror faktiskt det finns

en ingång på den. Du har rätt. Det borde funka. Då gäller det bara att hitta den bästa elgitarren för

2000:-, men det kanske är en annan tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Har externt usb-ljudkort som fungerar alldeles utmärkt. JamMate fungerar som en vanlig

gitarr om man vill. Stealthplug är väl också usb för övrigt.

japp men vad jag menade är att usbinterface varierar i kvalitet. jag har haft ett usbljudkort (terratec phase 26) som var bra om man ser till asio och latency och ingångar, däremot när man spelade in var det som att spela in på kassett, brusnivån låg på -65 typ, oavsett ingång. och likadant var det med en usbmic jag köpte, minns inte märket nu, bland dom första som kom, den funkade ok om man ser till installation men var också kassettnivå på brus. däremot har jag jobbat en del med polarens guitarport som funkar grymt bra.

och om du redan har en hi-z ingång på ditt ljudkort är det ju givet att köpa en billig vanlig gura. jag är inte så haj på gitarrer men känns som du ska sikta in dig på squire eller epiphone. köp från thomann också så blir det ännu billigare. men om du ska starta annan tråd om det, ta upp micsurr. kassa mickar älskar att ta upp mycket surr från skärm, dator och sånt. det va därför jag köpte en variaxgura, den är knäpptyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...