Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Enkel fråga, Jag vill lägga en stereo-kompressor på hela mit kit. hur gör jag detta?

ska jag öppna upp en bus med kompressor och skicka allt eller blir det då strul med fasfel eller att ljudet kommer 2ggr? alltså att kaggens ljud hörs ifrån kaggekanalen och buskanalen. hur funkar det?

Annons
Postat (redigerat)
Hej!

Enkel fråga, Jag vill lägga en stereo-kompressor på hela mit kit. hur gör jag detta?

ska jag öppna upp en bus med kompressor och skicka allt eller blir det då strul med fasfel eller att ljudet kommer 2ggr? alltså att kaggens ljud hörs ifrån kaggekanalen och buskanalen. hur funkar det?

Hejsan

Du skickar hela kittet till en AUX, eller BUS eller vad det heter i ditt DAW. Sedan komprimerar du där och blandar med resten av trummorna. Ibland kanske man vill skicka lite midnre av OH, men det märker du ju hur ditt låter. Detta kallas för paralellkomprimering. Rätt bra att använda även på akgit eller rent ljud på elgitarr. Fördröjning tar ditt DAW hand om, om det inte är Pro Tools LE som dock saknar detta, vet inte om det är något mer DAW som saknar det.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Eller om man inte vill parallellkomprimera utan köra rakt på, så outputtar man alla trumspår till bussen och lägger på en kompressor där. Då hörs inte originalljuden.

Postat (redigerat)
Hej!

Går väl att göra en FXtrack och sedan blanda in hur mycket man vill av parallellkomprimeringen genom att höja eller sänka FXtrack/kanal!?

Eller gör ett stereospår av hela kalaset och lägg på en kompressor! (lite förstörande, ingen återvändo...men man har ju originaltrummorna kvar väl!?) 😄

/aROCKER

Redigerat av aROCKER

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.