Jump to content
Annons

Vem får vad när en låt är såld eller spelad på radio?


Alex G (oregistrerad)

Recommended Posts

Alex G (oregistrerad)

Hej,

Jag har varit medlem sedan studio startade men min profil har huxflux försvunnit. Jaja...

Jo, jag har en fråga. Jag har inte riktigt förstått hur pengarna fördelas när man säljer en låt eller när den spelas på radio.

Jag förstår att det kan vara olika beroende vad man förhandlar sig fram till men det finns ju riktlinjer.

Säg att vi har:

Låtskrivare

Artist

Producent

Skivbolag

Skivförlag

Vem får vad av kakan och i vilken ording? Jag menar tar skivbolaget sin cut först och sen betalar producenten eller tvärtom? Det påverkar ju procentsatsen.

Hoppas någon har koll på det här på Sveriges bästa musikforum.

Mvh

Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Säljer en låt:

Inspelningar till försäljning anmäls hos NCB och kompositörer får då kompensation. Vid försäljning distribuerar butiken intäkterna (minus sin provision) till skivbolaget. Bolaget fördelar royalty mellan artist och producent, i och ibland även musiker.

Låt spelas på radio:

Kanalen rapporterar till STIM att låten är spelad och betalar en avgift. Endera per sekund eller en fast avgift per månad. Kompositören blir kompenserad via STIM. I många fall låter kompositören ett förlag ta hand om rättigheterna och då är det förlaget som tar emot STIM och vidarebefodrar det till kompositören efter att ha dragit sitt arvode. Musikerna blir kompenserade via SAMI (som är separerad från STIM med de samarbetar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har varit medlem sedan studio startade men min profil har huxflux försvunnit. Jaja...

Jo, jag har en fråga. Jag har inte riktigt förstått hur pengarna fördelas när man säljer en låt eller när den spelas på radio.

Jag förstår att det kan vara olika beroende vad man förhandlar sig fram till men det finns ju riktlinjer.

Säg att vi har:

Låtskrivare

Artist

Producent

Skivbolag

Skivförlag

Vem får vad av kakan och i vilken ording? Jag menar tar skivbolaget sin cut först och sen betalar producenten eller tvärtom? Det påverkar ju procentsatsen.

Hoppas någon har koll på det här på Sveriges bästa musikforum.

Mvh

Alex

Som redan sagts så är det helt olika saker, att spelas på radio / att sälja skiva eller download.

SR betalar typ 70 spänn i minuten till Stim som tar typ 10%, sen tar förlaget (om det finns något) typ en tredjedel, resten delar upphovsmännen på.

Radion betalar som sagt även till sami.

Den artist som spelar in musik och släpper via skivbolag har ett kontrakt. Vanlig ersättning, royalty, till artister är mellan 5% och 50% av skivbolagens försäljningspris till distributörerna och affärskedjorna. Royaltyns storlek är en förhandlingsfråga och bestäms i första hand av hur resten av avtalet ser ut; betalar till exempel artisten själv sin studiotid, kostnader för videoproduktion osv - eller står skivbolaget för allt?

Producenten får ofta en fast ersättning för sitt arbete, mer sällan royalties.

Sedan finns det massor av mindre vanliga lösningar. Den som gör hiphopbeats till exempel kan ibland få nöja sig med en s k buy-out där engångsersättning utgår och beatmakaren avsäger sig sin upphovsrätt till artist eller bolag - vilket tekniskt sätt är omöjligt i Sverige, och ändå görs sådana dealar dagligdags.

Andra varianter är förskott på royalties som del i avtalet vilket fortfarande är vanligt, tvärtemot vad man skulle kunna tro.

Det finns också situationer då artisten kräver låtskrivarcredit. Ett typiskt exempel är melodifestivalen, där låtarna får enorm exponering och massor av stimpengar tack vare etablerade artister som ylar låten i tv fem veckor i sträck, men som däremot säljer ganska lite produkt. Då kräver artisterna inte sällan att få stå med som fjärdedelstextförfattare eller femtdelskompositör.

Link to comment
Dela på andra sajter

från Stim.se

--

För musik i

 

SVT betalar vi ut ungefär 350 kronor/minut. Om det är live är minutvärdet högre.

TV4 betalar vi ut ungefär 200 kronor/minut. Om det är live är minutvärdet högre.

För musik i

 

P3 betalar vi ut ungefär 70 kronor/minut. Om det är live är minutvärdet högre.

reklamradion betalar vi ut ungefär 1-3 krona/minut.

 

 

Beloppen delas av de upphovsmän och eventuella förlag som finns registrerade på det spelade verket.

--

Link to comment
Dela på andra sajter

Alex G (oregistrerad)

Tack för svaren men jag känner mig fortfarande vilsen.

Jag har full förståelse för att det är förhandlingsfråga men det finns ju ungefärliga värden man kan gå efter.

Tex att skivbolag och skivförlag tar 1/3 av intäkterna var. Antar då att bolaget tar 1/3 av försäljningen och förlaget 1/3 av royalties.

När jag har haft producent jobb har jag fått mellan 3-4%

För att göra livet för en halvdyslektiker lättare om jag gör ett X/Y diagram nedan kan ni hjälpa mig att fylla i "standard" procentsatser?

Royalty Försäljning

Skivbolag 0% 33%

Skivförlag 33% 0%

Artist

Låtskrivare

Producent

Remixare

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren men jag känner mig fortfarande vilsen.

Jag har full förståelse för att det är förhandlingsfråga men det finns ju ungefärliga värden man kan gå efter.

Tex att skivbolag och skivförlag tar 1/3 av intäkterna var. Antar då att bolaget tar 1/3 av försäljningen och förlaget 1/3 av royalties.

När jag har haft producent jobb har jag fått mellan 3-4%

För att göra livet för en halvdyslektiker lättare om jag gör ett X/Y diagram nedan kan ni hjälpa mig att fylla i "standard" procentsatser?

Royalty Försäljning

Skivbolag 0% 33%

Skivförlag 33% 0%

Artist

Låtskrivare

Producent

Remixare

Jag tror du rör till det lite.

Nog har jag svarat ganska utförligt redan?

Skivbolaget betalar ut royalty på 5-15% eller (i bästa fall) 30-60% vid så kallade masterdealar. Låtskrivare får ingen royalty, inte heller förlagen. Ersättning för mekanisering är något annat.

Producent och remixare får oftast en engångssumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alex G (oregistrerad)
Jag tror du rör till det lite.

Nog har jag svarat ganska utförligt redan?

Skivbolaget betalar ut royalty på 5-15% eller (i bästa fall) 30-60% vid så kallade masterdealar. Låtskrivare får ingen royalty, inte heller förlagen. Ersättning för mekanisering är något annat.

Producent och remixare får oftast en engångssumma.

Så låtskrivare får bara ersättning för radio/TV-spelningar?

Förlåt om jag verkar vara trögfattad

Link to comment
Dela på andra sajter

Så låtskrivare får bara ersättning för radio/TV-spelningar?

Förlåt om jag verkar vara trögfattad

nej

när man producerar en cd måste man betala en avgift till NCB beroende på cdpris och hur många ex som tillverkas

ncb/stim betalar sen ut detta till alla upphovsmän

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Alex G (oregistrerad)
nej

när man producerar en cd måste man betala en avgift till NCB beroende på cdpris och hur många ex som tillverkas

ncb/stim betalar sen ut detta till alla upphovsmän

Men idag tillverkas det ju knappt CD skivor...Det är där jag är lost.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Tar upp denna tråden igen eftersom jag undrar ungefär samma sak.

Skivbolaget betalar ut royalty på 5-15% eller (i bästa fall) 30-60% vid så kallade masterdealar.

Vad är en "masterdeal"?

Så, säg att en fullängdare med ett svenskt medelstort band kostar 160 kr i butik. Hur mycket av de pengarna, ungefär, går till artisterna? Hur stor del av den summan tar butiken? Och sen blir det väl 5-15% av resten då... Eller finns det andra uppgifter/åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...