Jump to content
Annons

Får man spela musik från Spotify på skolor?


Gorlum

Recommended Posts

Hej på er alla kloka upphovsrättskännare:)

Jag undrar om det är någon som har koll på vad som gäller om man vill spela upp musik från spotify på en skola?

Måste man hålla koll på vad man spelar upp då och sedan betala stimavgift eller hur gör man?

Kan det vara så att skolmiljön är någon slags "icke-offentligt" rum som inte omfattas av de vanliga reglerna som gäller på klubbar o.s.v.?

Ha det gött!

/Gorlum

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på er alla kloka upphovsrättskännare:)

Jag undrar om det är någon som har koll på vad som gäller om man vill spela upp musik från spotify på en skola?

Måste man hålla koll på vad man spelar upp då och sedan betala stimavgift eller hur gör man?

Kan det vara så att skolmiljön är någon slags "icke-offentligt" rum som inte omfattas av de vanliga reglerna som gäller på klubbar o.s.v.?

Ha det gött!

/Gorlum

som jag har förstått det så får du inte spela musik om det inte är en sluten tillställning med ett visst antal personer. Men om du använder spotify så ska ju aristen få betalt endå, så ehm,, ingen aning.

hitta detta

Can I use Spotify to play music in my bar, restaurant, store, etc?

No, the Terms & Conditions that you agree to when registering for Spotify states that Spotify is for personal, non-commercial use.

Plockat från deras FAQ.

Redigerat av poppy2
Link to comment
Dela på andra sajter

som jag har förstått det så får du inte spela musik om det inte är en sluten tillställning med ett visst antal personer. Men om du använder spotify så ska ju aristen få betalt endå, så ehm,, ingen aning.

Jo, så har jag också förstått det...men jag undrar hur det ligger till just i skolor....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Än fast tråden är gammal så postar jag svar ifall fler undrar. Man får tyvärr inte streama för då får inte artisterna ersättning som Spotify förhandlat med förlagen. Om du köper 'downloads' får du spela för en större grupp.

http://musikmedel.se...-i-klassrummet/

Fast går du till källan så verkar det som skribenten har tolkat avtalet med spotify lite fel/fritt. Visst står det för enskilt bruk och att det inte är tillåtet att spela det i skolans korridorer. Dock står det inget om att använda spotify i ett klassrum som har stängda dörrar och för en liten grupp människor. Samma som att du har kompisar hemma och inte får använda spotify att spela upp musik ifrån skulle man då kunna säga.

De skriver en större mängd människor, men har ingen definition vart gränsen går. I ensemble är det inte ovanligt att du har små grupper på 5-6 elever. Är det då en större mängd?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...