Jump to content
Annons

Stormembranarna skall köpas!


Justwannagroove

Recommended Posts

Tja!

Tänkte inhandla mikrofoner till min lilla ministudio i sinom tid.

Behöver några bättre överhäng till trumsetet (har pg84:or nu eller vad dom heter)

Jag gillar stormembranssoundet så då tänkte jag att det kanske finns nått som funkar till sång också. Någon som har nått förslag?

Prisklassen kanske bör ligga på max 10 st om man får vara optimistisk, men förslag i olika prisklasser gör inget!

Har hört något om Brauner och KSM144.

Min mikkoll är sådär, så hjälp mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

AKG C414 är en väldigt bra allsidig mic, till bland annat överhäng, akustiska instrument, men även gitarrstärkare och fungerar grymt på vissa sångare:

http://www.thomann.de/se/akg_c414_bxls.htm

Jag har inte hört TLM 103-mikrofonen. Men söker du på AKG C414 vs TLM 103 så väljer nästan alla C414, då de flesta anser att TLM 103 har grymt överpris med tanke på ljud och funktioner.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

AKG C414 är en väldigt bra allsidig mic, till bland annat överhäng, akustiska instrument, men även gitarrstärkare och fungerar grymt på vissa sångare:

http://www.thomann.de/se/akg_c414_bxls.htm

Jag har inte hört TLM 103-mikrofonen. Men söker du på AKG C414 vs TLM 103 så väljer nästan alla C414, då de flesta anser att TLM 103 har grymt överpris med tanke på ljud och funktioner.

+1

Har själv en C414, använder den till en massa stränginstrument och till min sång är den megabra. Känns som om jag aldrig kommer köpa en till mikrofon igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

AKGn har tre olika basscuttslägen, (40/80/160Hz). Neumann har inga alls och är enbart cardioid. Att skära bas direkt i micen vill man väl kunna, tex vid trumöverhäng. Åttafunktion och kula vid körsång är också bra. Svårt val. Neumann är nog bra doningar det med.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ska man köpa ett stereo-par så ska man absolut fundera på om inte variabelt upptagnings mönster ska vara ett krav. För då öppnar sig

möjligheter till tex MS upptagningar. När man inte kör dem i MS så kan man använda mönstret för att få olika mycket rums akustik. Flexibiliteten blir mycket större. Lågt brus är också trevligt när man ska mika på avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köpa ett stereo-par så ska man absolut fundera på om inte variabelt upptagnings mönster ska vara ett krav. För då öppnar sig

möjligheter till tex MS upptagningar. När man inte kör dem i MS så kan man använda mönstret för att få olika mycket rums akustik. Flexibiliteten blir mycket större. Lågt brus är också trevligt när man ska mika på avstånd.

Är MS nåt som brukar användas på trumöverhäng? Vor coolt att testa. MS över plus en kaggemick å en på virveln, sen inget mer. Jo, en rolig trummis förståss. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...