Axel Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 (redigerat) Hej, en ny musikblogg har startats Poplåtar.se (bloggen). Idag utnämns världens bästa poplåt! Vem vet, du kanske håller med! 😏 /Axel Redigerat 14 augusti 2009 av Axel
Rabieshund Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Den låten är väl rätt bra. Tycker det finns många bättre poplåtar. En klassiker som jag skulle nominera är God Only Knows av Beach Boys..
SadamJR Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 (redigerat) Carole King är en lysande artist, men när jag hör ordet poplåt tänker jag på helt annan musik. Mitt favortpopband är XTC som tog sina influenser från Beatles och Beach Boys och faktiskt förnyade popmusiken. Vilken som är deras bästa låt har jag ingen aning om eftersom det finns så många. Här är en länk till "The Disapointed". Redigerat 14 augusti 2009 av SadamJR
drloop (oregistrerad) Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 (redigerat) Alltid kul när det skrivs om musik. Är själv inne på stillsamma grejer just nu. Ett Thomas Feiner återfall. Ruggig låt: http://www.youtube.com/watch?v=r5pI1AJxIkE Får mig att tappa självförtroendet som låtskrivare. Blir krossad av Thomas Feiners låt Yonderhead, en låt jag önskade jag skrivit. Får tillbringa helgen med att Lyssna på Jan Teigen så jag får tillbaka självförtroendet. Redigerat 14 augusti 2009 av drloop
ONSatan Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Får tillbringa helgen med att Lyssna på Jan Teigen så jag får tillbaka självförtroendet. 😏 Funkar inte det kan du ju alltid lyssna på Nick Borgen (för att sen bli knäckt över Gessles osannolika framgångar...)
drloop (oregistrerad) Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 😏 Funkar inte det kan du ju alltid lyssna på Nick Borgen (för att sen bli knäckt över Gessles osannolika framgångar...) World Wide Web är en värdig kanditat för helgens plågsamma lyssning. Tack för tipset 😛
Axel Postat 14 augusti 2009 Trådstartare Postat 14 augusti 2009 Tja, kul att ni hittat till bloggen. Pet Sounds är ju en klassiker och nu när man kan lyssna på God Only Knows i stereo blir det inte sämre. Tycker ändå att den känns daterad på nåt sätt. Carole King kanske inte är det första man tänker på idag när ordet pop nämns, men om jag förstår det rätt var det just i kategorin pop som grammysarna trillade in. Och om det inte är pop, vad är det då? Och vilka låtar hon har skrivit! (ska kolla era bifogade länkar så fort jag hinner :-)
drloop (oregistrerad) Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Och på tal låtar som inte är givna poplåtar. David Sylvian lättar på förlåten: http://www.thewire.co.uk/articles/2896/ Small Metal Goods, improvisation på hög nivå.
SadamJR Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Tänker på Carole King som singer/songwriter, en genre som hon var med och skapade.
Axel Postat 14 augusti 2009 Trådstartare Postat 14 augusti 2009 Frågan är: Kan inte en singer/songwriter hamna i pop-lådan?
SadamJR Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 (redigerat) Frågan är: Kan inte en singer/songwriter hamna i pop-lådan? Vet inte om termen Singer/songwriter ens var myntad när Tapestry kom. För min del passar Carole King bättre in i den kategorin. Sedan vet jag inte hur du tänker om du tycker att Pet Sounds låter daterad, om du samtidigt tycker att Tapestry låter fräsch. Redigerat 14 augusti 2009 av SadamJR
Axel Postat 14 augusti 2009 Trådstartare Postat 14 augusti 2009 Tror det är reverbet på sången i första hand (och monoversionen är ju... mono, men i stereo låter det riktigt fräscht förutom sången). Tapestry har ju inte dagens sound men är utan krussiduller och klarar sig undan.
SadamJR Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 På min cdkopia av Tapestry låter sången överstyrd och distad på många av låtarna. Dock inte på "Yoy Got A Friend".
Axel Postat 16 augusti 2009 Trådstartare Postat 16 augusti 2009 Har noterat det där med överstyrnigen, undrar om det var likadant på orginal-LP:n eller om det är något som kommit till senare? Igår kunde man läsa om David Bowie och psykoanalys på på Poplåtar.se (bloggen) och idag är det ljudkvalitet och Spotify som gäller. Ber om ursäkt för den skamlösa reklamen, men det är en helt ideell blogg. /Axel
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.