Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla!

Jag sitter med en AKG Perception 200 condenser mick samt Focusrite LF Saffire externt ljudkort.

Mitt problem är som följer, när jag andvänder programmet som medföljer kan jag ju bara spela upp mono som det ska vara.

Men problemet ligger i det att jag kör radio program där det inte går att mixa det på något sätt utan måste andvända sig av vad ljudkortet producerar åt mig.

Kan man på något vis, från micken->ljudkortet->Radion få ljudet att bli "stereo" så det hörs från både vänster och höger för mina lyssnare?

mvh

Annons
Postat

Kan du inte ange att ljudet som kommer in ska komma in på en monokanal i stället för stereokanal? Då hamnar det ju i mitten.

Annars finns det kanske någon sorts inbyggd mixer i ljudkortet, där du kan bestämma att ljudet som kommer in ska in till två kanaler på datorn? Jag vet inte hur det ljudkortet fungerar, men vissa har möjlighet till den typen av routing...

Postat
Kan du inte ange att ljudet som kommer in ska komma in på en monokanal i stället för stereokanal? Då hamnar det ju i mitten.

Annars finns det kanske någon sorts inbyggd mixer i ljudkortet, där du kan bestämma att ljudet som kommer in ska in till två kanaler på datorn? Jag vet inte hur det ljudkortet fungerar, men vissa har möjlighet till den typen av routing...

Jag har kollat alla tutorials samt genom själva programmet själv, skickat frågor till dom ( som de ej svarat på efter 2 veckor).

Funderade på att köpa en Y kabel till micken för ljudkortet har ju två ingångar för mick, hur blir det då med +48v switchen, det blir inte för mkt kräm då?

Och hur blir ljudkvaliten?

//Richard

Postat
Jag har kollat alla tutorials samt genom själva programmet själv, skickat frågor till dom ( som de ej svarat på efter 2 veckor).

Funderade på att köpa en Y kabel till micken för ljudkortet har ju två ingångar för mick, hur blir det då med +48v switchen, det blir inte för mkt kräm då?

Och hur blir ljudkvaliten?

//Richard

Du kan väl stänga av fantommatningen på en av kanalerna i så fall, eller det går kanske bara att sätta på/av fantommatningen på båda micingångarna samtidigt...?

Nåja - eftersom fantommatningen i så fall kommer från samma ställe, så borde det inte innebära några problem - men om det sedan finns XLR Y-kablar, är kanske en annan femma...?

Du kommer att förändra impedansen, något som kan påverka ljudet - framför allt om micen har transformatorutgång, men jag tror inte att det ska ha någon jättestor betydelse.

Postat (redigerat)

#1. Vad är det för mjukvara?

#2. På vilket sätt sänder du? (Pod-Cast eller Live?)

#3. En monomick pannad i mitten, borde hamna i mitten på ett par stereoutgångar/i en stereomix (ie. i bägge kanalerna). Hamnar den i mitten när du lyssnar på dina monitorer eller lurar?

#4. Testa annan mjukvara (tex. Audacity, som är gratis)! .. Den klarar ovanstående!

#5. Är det bara prat, eller lägger du in musik oxå?

#6. koppla inte med Y, det kommer bara att låta trist!

/ptr

Redigerat av ptr
Postat
#1. Vad är det för mjukvara?

#2. På vilket sätt sänder du? (Pod-Cast eller Live?)

#3. En monomick pannad i mitten, borde hamna i mitten på ett par stereoutgångar/i en stereomix (ie. i bägge kanalerna). Hamnar den i mitten när du lyssnar på dina monitorer eller lurar?

#4. Testa annan mjukvara (tex. Audacity, som är gratis)! .. Den klarar ovanstående!

#5. Är det bara prat, eller lägger du in musik oxå?

#6. koppla inte med Y, det kommer bara att låta trist!

/ptr

1: Mjukvaran som kommer med ljudkortet är Saffire Control LE , Programmet jag kör radion med är Sam Broadcaster

2: Live

3: den hamnar i mitten på programmet Saffire Control LE

4: Samma sak där, allt utanför Saffire Control Le , t.ex Windows recording, Adobe Audition, Audacity samt Sam broadcaster ger samma effekt.

5: Musiken är spelas på ett annat spår, micken lägger jag på under live spelningarna.

6: Ok 😏

Tack för hjälpen!

Postat

Det låter som om SC FE mjukvaran bara leverar en rak signal .. Finns det inget möjlighet till att panna i SAM BC (Kollade deras screenshots, borde finnas under Voice FX eller Audio Settings >Voice FX eller Mixer, eller möjligen Voice Tracking > Config)

Har kollat lite på SAM Wiki, men jag hittar ingen info on instälningar i Mixer, tyvärr kör jag Linux på min enda internetanslutna dator, så jag kan inte testa SAM Broadcaster själv...

Det är så långt jag kan komma idag...

Tveksamt om det var till stor hjälp...

/ptr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.