TobiasDate (oregistrerad) Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) Hej, en polare till mig har för ett par dagar sedan köpt ett EMU 0404 externt ljudkort. Men vi har stött på problem. nr1: Vi kan ej få upp "kontrollanelen" till ljudkortet. Dubbelklickar man på ikonen nere till höger på startmenyn så kommer den ej fram. Håller man bara muspekaren på ikonen för ljudkortet så står det: E-MU 0404 | USB 44,1 kHz (internal) Status: Locked Kanske behöver ni bara denna info för att hjälpa mig med detta problemet? nr2: När vi skulle spela in igår (cubase LE) så fick den in signaler, men det verkar vara någon störning eller något. Iallafall, vi kunde ej spela upp ljudet i cubase (felinställt)? så vi testade med windows Ljudinspelaren, bara för att se om vi kunde spela upp ljudet där. Men även när vi spelade in i ljudinspelaren så får vi in konstiga signaler som gör att inspelningen blir brusig och knastrig. Någon som har en teori på varför? Det var allt jag hade än så länge. Tack på förhand // Tobias EDIT: alla drivrutiner är installerade korrekt Redigerat 24 juli 2009 av TobiasDate
Linus Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Säkert att drivrutinen mår bra? Windowsversion? Mjukvarubrandvägg (annan än Microsofts) installerad? Antivirus? Lägg upp en ljudfil så vi hör hur det låter. Och gärna en skärmdump av ljudkortsinställningarna i Cubase.
TobiasDate (oregistrerad) Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Drivrutinerna är dom senaste från tillverkarens hemsida, så dom skall det ite vara fel på. någon ljudfil kan jag tyvärr inte slänga upp just nu.
Memphis Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) Angående bruset, spraket så kan ni testa flippa över de små knapparna som finns på undersidan. Att det står status: "Locked" har inte att göra me att den har låst sig, står samma för mig fast funkar här. /M Redigerat 24 juli 2009 av Memphis
ManJIT Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Vi kan ej få upp "kontrollanelen" till ljudkortet. Jag hade samma problem med mitt EMU 0404 USB för 1,5 år sen. Kommer inte ihåg hur jag löste det. Installerade om, laddade hem nya drivrutiner och senaste version av kontrollpanelen ... Kanske man kan göra någon firmware-uppdatering av ljudkortet? Windows interna ljudgrejer bör man inaktivera överallt man kan. I Cubase och andra applikationer. Har ni valt ASIO-drivrutinen i Cubase? Kan du ordna några skärmdumpar? På Device-setup och audio-mappning i Cubase.
Gilbert Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 https://www.studio.se/index.php?act=Searc...lite=%2Bknaster
TobiasDate (oregistrerad) Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Får tacka, nu har allt sprak och brus försvunnit 😄 Men över till nåt annat, själva kontrollpanelen för ljudkortet får jag som sagt inte upp. tips på hur jag skall lösa detta`?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.