Polkagris Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 hej, nĂ„gon som kan nĂ„n bra plugg för att fixa till rösten lite? min röst lĂ„ter sĂ„ trĂ„kig đ
Piccazzo Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 hej, nÄgon som kan nÄn bra plugg för att fixa till rösten lite? min röst lÄter sÄ trÄkig SÄngpedagog : Voicecentre Sedan finns Autotune och Melodyne som fixar sura toner. Dock en trÄkig och livlös inspelning förblir en trÄkig och livlös inspelning.
drloop (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 (redigerat) MisstÀnker att du precis börjat sjunga. Det mesta handlar om hur du sjunger, inte pluggarna. Jag har spelat med en massa duktiga sÄngare och sluppit att sjunga sjÀlv. 2007 bestÀmde jag mig för att ge sÄngen en chans. Köra har gÄtt bra, men leadsÄng, hua.... Man mÄste öva, öva, öva. SÄngen tar mycket tid nÀr man gör en lÄt och man inte Àr van sÄngare. Uttrycket Àr a och o. För att ge ett exempel pÄ tvÄ Ärs utveckling sÄ skall jag ge dig en demo av hur första försöken av samma lÄt lÀt 2005 och hur den lÄter 2009 med en betydligt stadigare sÄngare. 2005: Your browser does not support the HTML5 audio tag LÄgt mixad sÄng, knappt hörbar för jag tyckte inte det var bra. En och 1:30 kan du höra att det inte Àr sÄ dÀr bra och inte pÄ topp. Det Àr en riktigt tidig demo av lÄten.... 2009: http://soundcloud.com/thinkingmachine/02-if-you-were-me Ge sÄngen mer tid, ofta nÀr man Àr nybörjare sÄ slarvar man. Mycket tid med sÄngen och med mycket redigering kan man komma lite fortare fram. Vet inte om det hjÀlper, men bra sÄng lÄter ofta bra Àven utan effekter.... Om det hjÀlper nÄt sÄ Àr det följande pluggar man brukar anvÀnda pÄ sÄng: kompressor, EQ, reverb och delay. Redigerat 23 juli 2009 av drloop
Polkagris Postat 23 juli 2009 TrÄdstartare Postat 23 juli 2009 japp ja anvÀnder kompressor och eq och reberb xD fast med delay sÄ blir det mycket bÀttre (Y)
drloop (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 (redigerat) japp ja anvÀnder kompressor och eq och reberb xDfast med delay sÄ blir det mycket bÀttre (Y) Med delay kan man dölja en del skavanker. :-) Ett annat trick som man kan anvÀnda, fast mest pÄ körer Àr att ta ett reverb pÄ lite ostadiga körer. http://soundcloud.com/manchesterorkestern 1:15 kommer en o_o_o kör in. För att fÄ den tÀt och lÄta som om allt sitter sÄ tog jag ett reverb som bara har "early reflections". Krana pÄ massa och voila, man har en kör som lÄter tÀt och bred. Pluggen Àr denna lilla gratis gildklimp. http://www.silverspike.com/?Products:RoomMachine_844 Pluggar Àr nog bra men grunden Àr att lÀra sig sjunga bra. Redigerat 23 juli 2009 av drloop
Polkagris Postat 23 juli 2009 TrÄdstartare Postat 23 juli 2009 Med delay kan man dölja en del skavanker. :-) Ett annat trick som man kan anvÀnda, fast mest pÄ körer Àr att ta ett reverb pÄ lite ostadiga körer. http://soundcloud.com/manchesterorkestern 1:15 kommer en o_o_o kör in. För att fÄ den tÀt och lÄta som om allt sitter sÄ tog jag ett reverb som bara har "early reflections". Krana pÄ massa och voila, man har en kör som lÄter tÀt och bred. Pluggen Àr denna lilla gratis gildklimp. http://www.silverspike.com/?Products:RoomMachine_844 Pluggar Àr nog bra men grunden Àr att lÀra sig sjunga bra. ja har en kör plugg frÄn antares xD de lÄter fett bra =) men hur ska man fixa sÄ delayen blir bra min röst hörs typ en timma efter ne men typ 3 sekunder :S
drloop (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 men hur ska man fixa sÄ delayen blir bra min röst hörs typ en timma efter ne men typ 3 sekunder :S Du menar nÀr du spelar in? Har du en USB mick nÀr du spelar in?
Polkagris Postat 23 juli 2009 TrÄdstartare Postat 23 juli 2009 Du menar nÀr du spelar in? Har du en USB mick nÀr du spelar in? ja hade en usb mick men drivurtinerna i den försvann :S numera har ja en rör mikrofon frÄn jjlabs xD
KillwithSkill Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Det Ă€r vĂ€l bara att ladda ner nĂ„n gratis hittepĂ„plug? Det kvittar ju enligt experterna hĂ€r? đ Akta dig för UAD och Waves!
Polkagris Postat 23 juli 2009 TrĂ„dstartare Postat 23 juli 2009 Det Ă€r vĂ€l bara att ladda ner nĂ„n gratis hittepĂ„plug? Det kvittar ju enligt experterna hĂ€r? đAkta dig för UAD och Waves! hittepĂ„plugg ? Haha
DieHard (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Akta dig för UAD och Waves! đł Och akta dig för gratispluggar ocksĂ„.
Polkagris Postat 23 juli 2009 TrÄdstartare Postat 23 juli 2009 har ni nÄn bra tips pÄ nÄn EQ plugg
Claes Holmerup Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 I de flesta fall handlar det mer om att vÀnja sig vid och acceptera sin egen inspelade röst, Àn att hitta pÄ sÀtt att förvanska den. NÀr man hör sin egen röst inspelad, sÄ lÄter den alltid "fel". Det beror pÄ att nÀr man pratar och sjunger live, sÄ hör man bÄde ljud som kommer direkt till örat via bihÄlor och skallben - och sÄ hör man förstÄs reflektioner frÄn rummet, som kommer till öronen. Ljudet man sjÀlv hör blir dÄ en mix av dessa. NÀr man har spelar in rösten sÄ lÄter den som regel "mesig", "tunn" och alla negativa liknelser man kan hitta pÄ - men det Àr sÄ den verkligen lÄter för lyssnaren, sÄ i början av "karriÀren" Àr man sjÀlv den som Àr sÀmst pÄ att avgöra om den egna rösten lÄter "bra" eller inte - Ätminstone tills man har lÀrt sig hur rösten verkligen lÄter. Man vÀnjer sig med tiden vid hur rösten egentligen lÄter, sÄ att man kan lyssna lite mer objektivt pÄ inspelningarna.
Claes Holmerup Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 har ni nĂ„n bra tips pĂ„ nĂ„n EQ plugg Jag rekommenderar att du anvĂ€nder den eq som finns med i det DAW-program du anvĂ€nder. Innan du behĂ€rskar att anvĂ€nda den, Ă€r det ingen mening alls att jaga andra eq-pluggar (kanske behövs det inte dĂ„ heller - om detta tvista di lĂ€rde... đł ).
The North Star Postat 6 augusti 2011 Postat 6 augusti 2011 I de flesta fall handlar det mer om att vĂ€nja sig vid och acceptera sin egen inspelade röst, Ă€n att hitta pĂ„ sĂ€tt att förvanska den. NĂ€r man hör sin egen röst inspelad, sĂ„ lĂ„ter den alltid "fel". Det beror pĂ„ att nĂ€r man pratar och sjunger live, sĂ„ hör man bĂ„de ljud som kommer direkt till örat via bihĂ„lor och skallben - och sĂ„ hör man förstĂ„s reflektioner frĂ„n rummet, som kommer till öronen. Ljudet man sjĂ€lv hör blir dĂ„ en mix av dessa. NĂ€r man har spelar in rösten sĂ„ lĂ„ter den som regel "mesig", "tunn" och alla negativa liknelser man kan hitta pĂ„ - men det Ă€r sĂ„ den verkligen lĂ„ter för lyssnaren, sĂ„ i början av "karriĂ€ren" Ă€r man sjĂ€lv den som Ă€r sĂ€mst pĂ„ att avgöra om den egna rösten lĂ„ter "bra" eller inte - Ă„tminstone tills man har lĂ€rt sig hur rösten verkligen lĂ„ter. Man vĂ€njer sig med tiden vid hur rösten egentligen lĂ„ter, sĂ„ att man kan lyssna lite mer objektivt pĂ„ inspelningarna. Det kan nog vara sĂ„ i en del fall, men för mig var det precis tvĂ€rtom, tyckte faktisk det lĂ€t mycket bĂ€ttre Ă€n jag hade trott! Men nu Ă€r jag kanske ocksĂ„ sjĂ€lvkritisk pĂ„ förhand.. đł
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.