a94andwi Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Hej. Jag har alltid arbetat i Cubase VST men har haft ett uppehåll i mitt musikskapande några år. Jag har nyligen köpt lite grejer och fick med Cubase LE4 som jag tänkte skulle räcka för mina behov. Dock har jag fått ett problem då jag inte är så kunnig i LE. Jag har en Roland JV-1010 som jag inte kan göra mig av med då den har så bra grundljud. Jag tänkte göra ett template i Cubase som har de rätta inställningarna och där behöver jag kunna styra vilken bank på JV-1010 som skall användas. I VST kund jag i kontrollmenyn för ett spår skriva in MSB och LSB direkt och sedan ändra program change. Det var mycket enkelt. Innan jag lärde mig detta i VST använde jag mig av List-editorn och lade in controll-change medellandena. 1. Finns det något enkelt sätt att göra detta på ett midispår eller måste jag inte i List-editorn? 2. Går det att få varje midispår att automatiskt skicka programchange, MSB och LSB till JV-1010 när jag ställer mig på midispåret. Det funkar genom att trycka på play men det är inte så jag helst vill göra. Hoppas ni har lösningen MVH Anders
Lundin Postat 26 juli 2009 Postat 26 juli 2009 (redigerat) Ska du göra detta under tiden sequencern spelar upp musiken? Alltså lägga MIDI / sysex direkt på spåret, eller är det för att kunna byta ljud och banker via Cubase istället för att göra det via synten? I det sistnämnda fallet blir det lite enklare, men jag avvaktar ditt svar innan jag gör en utläggning. Har själv en JV1080 som jag gjort diverse script och paneler till och det är en av de krångligare maskinerna att göra utsvävade MIDI-eskapader i... även om det går. Redigerat 29 juli 2009 av Lundin
a94andwi Postat 28 juli 2009 Trådstartare Postat 28 juli 2009 Ska du göra detta under tiden sequencern spelar upp musiken? Alltså lägga MIDI / sysex direkt på spåret, eller är det för att kunna byta ljud och banker via Cubase istället för att göra det via synten? I det sistnämnda fallet blir det lite enklare, men jag avvaktar ditt svar innan jag gör en utläggning. Har själv en JV1080 som jag gjort diverse script och paneler till och det är en av de krångligare maskinerna att göra utsvävade MIDI-eskapader i... även om idet går. Hej. Jag behöver möjligheten att byta ljud via cubase för att kunna spara en låt och få med rätt "ljud" när låten öppnas igen. Alltså verkar det vara den enklare delen du nämner. Kan du hjälpa mig vore jag mycket tacksam. /anders
Lundin Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 Försök leta på nätet efter en Patchlist i textformat ( txt ) ska kolla imorgon hur mitt script ser ut o posta här.
a94andwi Postat 29 juli 2009 Trådstartare Postat 29 juli 2009 Försök leta på nätet efter en Patchlist i textformat ( txt ) ska kolla imorgon hur mitt script ser ut o posta här. Är det en sån här du menar? http://www.levente-zone.co.uk/Synths/JV101.../patch_list.htm fast i txt format? /Anders
Lundin Postat 30 juli 2009 Postat 30 juli 2009 (redigerat) Edit: Sorry to say att du måste upp i "stora" Cubase 4 för att få Mididevices.. då blev det helt plötsligt krångligt och ganska oanvändarvänligt. Om du kan hitta någon som säljer ett begagnat Cubase SX 3 med hårdvarulås så har du samma funktion i den. Annars skulle jag studera midiimplementations guiden för din JV1010 och fundera ut hur datasträngen måste se ut för att JV'n ska ändra ljud.. och sedan försöka implementera detta i början av midispåret som 1010'n tar emot på. Som exempel behöver 1080'n först ett bankmeddelande (Som i Cubase-språk heter Bank Select 14Bit och skickas med värdet 10240 till JV'n för USER-bank) för att den ska veta vilken bank ljudet tillhör ( USER, PR-A, PR-B o.s.v, samt XP-A , XP-B o.s.v Expansionskort 1 - 4) och sedan byter man ljudet (patchen) med ett program change meddelande ( som har värde 0 (noll) för patch 1, värde 1 för Patch 2 o.s.v ) Denna procedur måste man göra varje gång man vill kommunicera med JV'n Hoppas du förstod något av det här och att får till det du önskar... även om jag tror du tröttnar rätt snabbt och uppgraderar till C4 🙂 Lycka till Redigerat 30 juli 2009 av Lundin
a94andwi Postat 31 juli 2009 Trådstartare Postat 31 juli 2009 Hej Nej, det verkar faktiskt funka i LE 4 också. Jag hittade funktionen där jag lade till JV1010 som fanns i listan. Nu när jag ställer mig på ett midispår så kan jag välja patch direkt. Ser faktiskt varje patchs namn också. Det funkar klockrent. Mycket tack!
Lundin Postat 31 juli 2009 Postat 31 juli 2009 Wut?.. kollade deras jämförelsetabell och där skulle den inte ha den funktionen.. men funkar det så funkar det. Kul att det blev bra då.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.