Jump to content
Annons

Korg Microkorg


JoinAS

Recommended Posts

Tja !

Har tankar på att skaffa en Microkorg, men har även funderat på en Korg microkontrol.

Är det någon som använt någon utav dessa, eller kanske båda två ? Och som kan dela

med sig av vad som är bra och eventuellt dåligt med dem ?

Vilken skulle ni valt ?

Vore tacksam för svar, för jag känner att jag har beslutsångest ☺️

post-22127-1248176323_thumb.jpg

post-22127-1248176335_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den första är ju en synth och den andra en kontrollyta, om jag fattat rätt. Vad behöver du?

Själv har jag en microkorg. Ganska trevlig att spontanspela på, slipper sätta igång datorn med allt vad det innebär. Funkar som en bra kreativitetskälla för mig.

Mjukvara tar ju ingen plats och du får mer ljud för pengarna, i mitt fall har dock hårdvaran bidragit till ökat intresse pga. sin lättillgänglighet.

Redigerat av lutfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Den första är ju en synth och den andra en kontrollyta, om jag fattat rätt. Vad behöver du?

Själv har jag en microkorg. Ganska trevlig att spontanspela på, slipper sätta igång datorn med allt vad det innebär. Funkar som en bra kreativitetskälla för mig.

Mjukvara tar ju ingen plats och du får mer ljud för pengarna, i mitt fall har dock hårdvaran bidragit till ökat intresse pga. sin lättillgänglighet.

Tja, fast båda fungerar ju som midi-synthar ? Du kan alltså kontrollera mjukvarusynthar med dem båda två i t,ex. reason, etc. ?

Eller har jag fattat helt fel nu ? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alltså microkorgen går att använda som midikeyboard, dock lyckas jag inte reglera cutoff, delay osv. via rattarna (kör logic). Funkar iaf att ändra volym samt dra i pitchbend- och modulationshjulet.

Okej ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! jag tänkte låna tråden lite snabbt och fråga om Microkorg har chordmemory, Dvs att om man trycker ner en tangent, eller skickar en miditon, så kan den spela upp ett helt ackord efter det?

Jag funderar också på en microkorg, och det är en funktion jag skulle ha stor nytta av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! jag tänkte låna tråden lite snabbt och fråga om Microkorg har chordmemory, Dvs att om man trycker ner en tangent, eller skickar en miditon, så kan den spela upp ett helt ackord efter det?

Jag funderar också på en microkorg, och det är en funktion jag skulle ha stor nytta av.

hmmm, vet inte om denna kan hjälpa ?

http://www.youtube.com/watch?v=gp3mQPxw428

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...