Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla synth Àlskare!

Jag funderar pÄ att införskaffa en ny synth till elektronisk musik.

Jag har tittat lite pÄ Virus arsenalet och funderar pÄ om Ti an vara nÄgonting för mig

Det finns ju B och C serien ocksÄ.

Finns det nÄgon hÀr som har jobbat igenom de olika modellerna?

Hur upplevs och vad fÄr man fÄr den stora summan som Ti trots allt kostar?

RÀcker det kanske men en KB eller KC? Finns en och annan Indigo ocksÄ som verkar grym.

Har tyvÀrr inte klÀmt pÄ nÄgon Àn sÄ skulle gÀrna vilja fÄ lite tips och rÄd...

alla kommentarer Àr vÀlkomna!

• 4 veckor senare...
Annons
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat
Hej alla synth Àlskare!

Jag har tittat lite pÄ Virus arsenalet och funderar pÄ om Ti an vara nÄgonting för mig

RÀcker det kanske men en KB eller KC? Finns en och annan Indigo ocksÄ som verkar grym.

Tjenis! hoppas jag kan hjĂ€lpa dig lite med ditt problem! 🙁

SjĂ€lv har jag bara Ă€gt en B och en TI sĂ„ kommer bara utgĂ„ frĂ„n dom men hoppas detta kan hjĂ€lpa dig Ă€ndĂ„ 🙁

Först och frÀmst sÄ mÄste du se över lite hur du skriver/spelar in musik, om du gör mycket elektroniskt, hurvida du har mycket VSTi nÀr du skriver din musik eller om du faktiskt sitter och kopplar hÄrdvarusynthar till ditt ljudkort och sen spelar in dom nÀr du skriver musik.

Virus B:

Fördelar: Du fÄr otroligt mycket för pengarna, grymma ljud till i princip allting i elektronisk vÀg. (Finns massor med annat ocksÄ men de hÄller vÀl inte lika hög kvalité)

Vet mĂ„nga artiser som införskaffat sig en B och sen inte köpt upp sig för de tycker att Bn har allting de behöver om man vet hur man ska ratta allting 🙂

Nackdelar:....Inga direkta sÄvitt jag kan pÄminna mig om.

Men för att sammanfatta sĂ„ Är Bn otroligt bra och mĂ„ngsidig och ett riktigt bra tips om du vill ge dig in i Virus-familjen men inte vill lĂ€gga sĂ„ mycket pengar till en början 🙂

TIn dÄ..

Nu har jag sÄlt min sen 1-2 Är tillbaka (tyvÀrr) men den var ett enormt steg upp mot Bn, men smakar det sÄ kostar det som sagt. Har man inte 17-23k att lÀgga pÄ en synth sÄ borde man se till de lite billigare varianterna.

VĂ€rt att nĂ€mna om just TIn var att nĂ€r den kom med Total integration sĂ„ var det Otroligt mycket krĂ„ngel för att fĂ„ allting att funka, den tappade kontakten med datorn, sen ville bara spela in 1 spĂ„r Ă„t gĂ„ngen etc etc...nu har dom ju slĂ€ppt TI2 sĂ„ jag hoppas allt detta ska vara löst men eftersom jag inte har nĂ„gon sjĂ€lv lĂ„ter jag detta stĂ„ som ett litet frĂ„getecken 🙂

Men om du anvĂ€nder dig mycket av VSTi nĂ€r du spelar in sĂ„ Ă€r TIn the way to go, gĂ€ller bara att veta vad man gör om nĂ„got skulle krĂ„ngla 😳

Ett annat tips Ă€r ju som sagt Indigon som Ă€r en version av Cn (tror jag) som har mycket mera trance/dance/electro ljud vad jag har hört, sĂ„ Ă€r du inne i mycket sĂ„nt sĂ„ vet du det med 🙂

sammanfattningsvis kan vi dÄ sÀga att:

B: Billig, Du fĂ„r otroligt mycket för pengarna, Bra ingĂ„nspunkt om du vill ge dig in i Virusfamiljen men inte har mycket pengar att spendera 🙂

Heljuten synth rakt igenom 🙂

TI: Vad du spenderar i pengar fÄr du igen i mÄngsidighet, köper du en TI behöver du inte köpa nÄgon annan synth i min mening. Den klarar det mesta du sÀger Ät den att göra.

TIn Àr en riktig arbetshÀst och med Total Integration sÄ gÄr det otroligt smidigt att ha den i ditt inspelningsprogram och skriva med ljuden frÄn den.

Hoppas detta kunde hjĂ€lpa dig och att det inte blev för klyddigt, hör gĂ€rna av dig om du undrar nĂ„got mera 🙂

//D.

Postat

Jag hade en Virus C. Tokbra synth dedÀr. En sÄn fÄr man tag pÄ för 6-8000 kr.

Postat

TÀnkte köpa en virus A men det blev en Roland SH-201 istÀllet. NÄgot jag verkligen inte Ängrar.

http://www.youtube.com/watch?v=fp844af3fRk < vad jag fĂ„r fram med den 🙂 allt syntetiskt Ă€r frĂ„n SHn

Den Àr ungefÀr som en JP8080 med V-synths ljudmotor. Du fÄr en sÄn för ca 5-6000:- nypris.

Kanske bÀttre Àn en Virus Indigo som kostar ca 14000 begagnad?

Vad virus har som fördel Àr dess parter, dvs du kan anvÀnda synthen fler Àn 1 gÄng. Tror man slipper spela in och spara som en .wav fil för varje slinga dÄ.

NÀr jag var pÄvÀg att köpa en Virus A pratade jag lite med folk som hade den redan. Den ska tydligen vara bÀttre pÄ acid ljud, medans B modellen Àr bara en stark synth i sig.

Postat
Hej alla synth Àlskare!

Tjena Erik 🙂

Va fan ! Du ska ju ha en sÄn hÀr -

🙂
  • 2 veckor senare...
Postat

Var pÄ jakt efter en Virus för nÄgra Är sen, fick nys pÄ en Virus KC men kollade runt lite och verkade krÄngla ganska mycket.. SÄ jag köpte mig en sprillans ny Virus TI istÀllet. Kostade gjorde det ja, men det gjorde ju A,B o C nÀr de var alldeles nylanserade ocksÄ.

Är mer Ă€n supernöjd över köpet iaf, krĂ„nglade till en början. USB-kabeln som följde med funkade inte sĂ„ bra och synthen hittade ingen kontakt med datorn. Lite pulande med byte av usb-kabel sĂ„ var det klirrat. Sen dess har jag inte haft nĂ„t krĂ„ngel med den, förutom med VSTi-pluggen som kajjkat sig ibland dĂ„. SĂ„ jag tycker det Ă€r en vĂ€rd investering, om du verkligen kan avvara dessa pengar. Det Ă€r ju mycket enklare med TI'n eftersom du kan anvĂ€nda Virusen som en VSTi. A, B o C mĂ„ste du ju koppla via Midi och spela in via ljudkortet (dock mĂ„ste du Ă€ven koppla TI'n via ljudkortet om du vill ha djupare kvalitĂ© Ă€n 16bit)

/KC

Postat

Jag hade fram tills för nÄn vecka sen en Indigo 2 som motsvarar en C. Nöjd med synten men problemet jag upplevde med virus Àr att de lÄter sÄ mycket Virus. Det gÄr sÀkert att fÄ till det om man sÀtter sig in i synten och jobbar mycket med mixningen men jag tröttnade tillslut. Visst den lÄter asfett och bra pÄ alla sÀtt och vis men jag upplever den som lite vÀl kosmetisk mellan varven. Men. du sÀger att du vill ha en virus och jag förstÄr det. Jag skulle iaf rekommendera TI om du har pengarna. Köper du en Àldre modell sÄ kommer du hela tiden att snegla pÄ TIn för dess integration i mjukvaran Àr verkligen helt enastÄende. Alternativet kanske kan vara att leta en begagnad Snow som inte bör kosta med Àn 8000 begagnad. Lite trist med fÄ rattar dock.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Som jag skrivit hÀr innan:

Vilken typ av musik gör du? Gör du mest synthpop/EBM rÀcker en A/B/C gott o vÀl.

Jag började med en Virus-A engÄng, gick via Desktop C till Desktop TI.

Idag kör jag med KC istÀllet, de ljud jag vill ha klarar C/KC likabra som en TI.

TI tyckte jag var mer mot Ambienta hÄllet (alltsÄ allt som C har + den ambienta delen).

Som supersaw gillar jag JP8000 bÀttre.

Gillade inte heller att TI var tvungen att vara ASIO master för att kunna anvÀnda Virus Control.

Edit: verkar vara löst nuförtiden.

En A ligger vÀl runt 2-3000

B 3500-4500

C 6000-8500

TI jag sÄlde min för ca 12000 för 2-3Är sedan.

Kanske en Snow dÄ som sÀgs vara en halv TI...men editerar man via datorn sÄ funkar den nog bra.

Halv TI menas att den har nog bara 1 DSP istÀllet för 2. TÀnk pÄ att lÀgger du mÄnga OSC o dyl sÄ

dras rösterna ner ganska rejÀlt.

A 12 röster, 16 timbral

B 24 röster, 16 timbral

C 32 (24) röster, 16 timbral (24 röster dÄ du kör 3 OSC har jag för mig). C har ju Àven Moog-filtret.

TI 80 röster, 16 timbral

Alla Virus Àr kompatibla med alla, Ätminstone A/B/C som du kan byta ljud med, fast om du anvÀnder Moog-filtret

sÄ lÄter det inte likandant pÄ en A/B.

Du kan spana manual pÄ A/C hos mig: http://erikhall.mine.nu/~ronny/stuff.html

Nytt:

Indigo Àr en B med 4 okt klav

Indigo-II Àr en C med 4 okt klav

Sen finns ju Virus Classic som Àr en B i rack.

Vill man köra mer Ät VSTi-hÄllet sÄ kan man köpa sig Powercore+Virus plugg (samma data som en B ).

Har man Basic-license sÄ Àr den 16-röster och 4 multitimbral...

OBS. detta Ă€r ingen SW-virus utan det ÄR en virus pĂ„ ett DSP-kort i datorn.

Kör sjÀlv med Powercore och en KC (KC till salu pga platsbrist).

Har sparat mina ljud frÄn KC till MIDI-filer som sedan jag kan anvÀnda i mitt Powercore, lÄter exakt

likadant utom de ljud som anvÀnder sig utav C-specifika parametrar.

Det Àr större skillnad mellan C och TI Àn vad det Àr mellan A och C ljudmÀssigt.

Redigerat av synthetic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.