Jump to content
Annons

Hur bygger man en låttext?


Jelena

Recommended Posts

Jag kan skriva extremt rimmande texter i form av dikter eller så välskrivna att det kunde varit gjorda av en filosofisk författare, men då är det inte frågan om låttexter eftersom jag inte vet hur man strukturerar upp dem!

Jag har försökt många gånger att skriva just låttexter men på grund av att jag inte vet när element som "brygga, refräng" o.s.v ska komma in så kan jag inte skriva låttexter.

Dessutom har jag en föreställning om att beatet ska vara tillverkat FÖRE låttexten, vilket förmodligen är helt fel, men jag ser inte hur man kan skriva en låttext utan ett beat? Det känns ju som att båda hör ihop?

Nu vädjar jag till er därute som kan det här för jag vill verkligen lära mig om var man ska börja när en låttext ska bli till, och hur jag ska strukturera upp det hela. Jag är säker på att bara jag har lite mer kött på benen så kommer jag lösa resten själv.

Jag älskar att sjunga, så min tanke är att skriva egna texter, fixa en hemmastudio och spela in - om jag inte hinner fixa sammarbetspartners innan dess.

Mvh / Jelena

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först av allt. Det finns inga rätt och fel när man skriver en text. Släpp alla dina föreställningar om hur du tror (eller har hört) hur man skriver en låttext. Vill du skriva en riktig blödig ballad, ja då måste du få ditt hjärta att blöda. Vill du skriva en arg låt, då måste du få en smäll på käften. Det gäller att låta sig inspireras, inte sitta där och "tänka" hur orden ska komma, då blir det oftast ytligt i allafall för mig. Alltså, skriv på känslan och kolla lite tips här: http://www.wikihow.com/Write-a-Song.

Ha en fortsatt skön natt. Och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan skriva extremt rimmande texter i form av dikter eller så välskrivna att det kunde varit gjorda av en filosofisk författare, men då är det inte frågan om låttexter eftersom jag inte vet hur man strukturerar upp dem!

Jag har försökt många gånger att skriva just låttexter men på grund av att jag inte vet när element som "brygga, refräng" o.s.v ska komma in så kan jag inte skriva låttexter.

Dessutom har jag en föreställning om att beatet ska vara tillverkat FÖRE låttexten, vilket förmodligen är helt fel, men jag ser inte hur man kan skriva en låttext utan ett beat? Det känns ju som att båda hör ihop?

Nu vädjar jag till er därute som kan det här för jag vill verkligen lära mig om var man ska börja när en låttext ska bli till, och hur jag ska strukturera upp det hela. Jag är säker på att bara jag har lite mer kött på benen så kommer jag lösa resten själv.

Jag älskar att sjunga, så min tanke är att skriva egna texter, fixa en hemmastudio och spela in - om jag inte hinner fixa sammarbetspartners innan dess.

Mvh / Jelena

Beror väll kanske på vad man vill åstakomma men dom flesta låt texterna är väll uppbyggda vers-refräng-vers nånting är väll universal regeln. Kan inte sjunga för fem öre men man bygger upp elektronisk musik på samma sätt utan vocals, alltså strukturerat som vers-refräng-vers så att det blir enhetligt. Börja med extremt enkla låt texter eller ändra i några som redan finns. Är en konst i sig att skriva texter thats 4 sure. Använd enkelt beat och bygg texten kring det, måste ju börja nånstans. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta poplåtar är väl uppbyggda på följande sätt:

vers 1 (4 rader)

refräng (4 rader)

versrs 2 (4 rader)

refräng

brygga/mellanvers/ eller gitarrsolo

refräng

sen böver man ju somsagt inte göra exakt som alla andra.

i bland brukar första versen vara dubbelt så lång som övriga verser, om man har mer att säga innan refrängen ska komma in.

lyssna på nån låt som är i en stil du gillar och skriv ner hur den är uppbyggd och sen gör du en likadan textstruktur.

du kan ju även använda nån låt att sjuna din text till för att få rätt längd på raderna, sen går det ju att använda den till en ny låt med lika långa akord.

brukar skriva texter när jag jobbar och då använder jag i bland det jag för tillfället lyssnar på för att han nån melodi att testa textraderna så de funkar tillsammans, så inte en blir för kort eller för lång, de ska ju låta bra tillsammans.

ibland gör jag verserna med 3 lika långa delar och den 4:e längre (då måste givetvis musiken vara så också.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

En låttext kommer bara fram.

Det börjar med att du får en känsla, som du sedan vill skriva ned i form av text, på kanske ett "konstnärligare" sätt.

Du kanske är förbannad på pojkvännen, och vill skriva av dina känslor, men för det skriver du ju antagligen inte "jag är förbannad på dig johan!!! gahh jag hatar dig". Säger inte att det är fel att skriva en text så, men den känns inte så poetisk/lyrisk va? Det finns inget rätt och fel, det du tycker är bra är bra.

En bra text kan vara jättesimpel och upprepande, och på så vis blir väldigt "hård". Den kan också vara mer djup och svår, den kan vara lätt att tolka, den kan tolkas lite hur som helst, osv osv.

De flesta texter är dock skrivna en aning diffust så lyssnaren kan tolka den på sitt vis, för att applicera den på sitt liv.

Mitt tips är att inte ha så mycket krav på dig själv utan låta det komma naturligt. Tvinga inte ur dig en text om du har noll inspiration och känsla för det.

Det kan räcka med att man en kväll bara får ur sig fyra rader - men dessa fyra rader kanske betyder väldigt mycket. Spar dem någonstans. När du sitter på tåget eller var som helst kanske du får en idé och du får fram ytterligare fyra rader som du skriver ned på mobilen.

Senare kan du se en röd tråd genom dina textstycken, och du lyckas få ihop det till något som mer liknar en hel låttext.

Om du skriver en låttext utan att ha någon som helst slags låt/beat/komp till grund, så häng inte upp dig på att den ska skrivas efter någon mall eller så. Se istället till att ha texten lite flexibel så att den kan anpassas efter låten som den senare blir text till. Vissa delar kan vara enklare än andra att skriva, de fungerar mer som utfyllnad, men detta är inget man tycker när man ser/hör slutresultatet.

Så när du skriver texter sådär (utan låt som grund) så kör bara på känsla. Vad man kallar vers/refräng/brygga/mellanspel är inte så noga, det faller naturligt senare.

Men om vi snackar pop/mainstream, så tycker jag du ska se till att du har minst två "verser", och en refräng. Refräng är alltid (i kommersiell musik) en upprepande textrad. Refrängen är låtens klimax, och brygga bygger upp till den.

Man behöver absolut inte ha bryggor, man kan gå direkt från vers till refräng. Brygga behöver inte alltid innehålla text heller. Samma sak med mellanspel.

Äh, skriv bara ner lite text så går det senare att göra en låttext av det. Häng inte upp dig på regler och det behöver absolut inte rimma eller så.

Läs och lyssna på andra texter för inspiration. ☺️

Först av allt. Det finns inga rätt och fel när man skriver en text. Släpp alla dina föreställningar om hur du tror (eller har hört) hur man skriver en låttext. Vill du skriva en riktig blödig ballad, ja då måste du få ditt hjärta att blöda. Vill du skriva en arg låt, då måste du få en smäll på käften. Det gäller att låta sig inspireras, inte sitta där och "tänka" hur orden ska komma, då blir det oftast ytligt i allafall för mig. Alltså, skriv på känslan och kolla lite tips här: http://www.wikihow.com/Write-a-Song.

Ha en fortsatt skön natt. Och lycka till!

Bra sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen är jag rätt kass på att skriva texter, tycker det är det svåraste av allt, men jag gör ungefär så här:

Jag har alltid en åtminstone halvfärdig låt, ett riff eller en melodisnutt att jobba med som grund (annars funkar inte min "teknik" av uppenbara skäl). Beatet håller jag med om är viktigt, men det behöver inte vara färdigt, ofta har jag något som ligger och snurrar i huvet att gå på.

Jag spelar eller lyssnar på musiken och "gnolar" lite osammanhängande ljud till, nonsenssång, testar lite olika melodier och fraseringar för att försöka hitta nåt som passar. När jag börjar få något slags struktur jag gillar poppar det ibland upp ord som funkar, ibland får man sitta och gnola lite mer "målinriktat" på det som texten skall handla om. Ibland har jag en idé om innehållet innan jag börjar gnola, ibland kommer innehållet i efterhand. Som sagts ovan ger ofta känslan i musiken vägledning och det är definitivt viktigt att vara i rätt sinnestämning, annars blir det lätt krystat.

Jag letar oftare ord som passar fraseringen än tvärtom, men ibland kan det bli ganska effektfullt att vända på det.

Kan tillägga att jag hör till skolan som anser att det är viktigare att texten "låter rätt" än att den är ett mästerverk i lyrik, men jag gillar inte för banala grejer heller. Det är som mycket annat en avvägning.

Men som sagt, jag är inge vidare på att skriva texter, och det finns inga rätt eller fel 🙂...

Det låter nog skitflummigt alltihop, men testa lite olika arbetssätt så hittar du nog ett som funkar för dig.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta poplåtar är väl uppbyggda på följande sätt:

vers 1 (4 rader)

refräng (4 rader)

versrs 2 (4 rader)

refräng

brygga/mellanvers/ eller gitarrsolo

refräng

sen böver man ju somsagt inte göra exakt som alla andra.

i bland brukar första versen vara dubbelt så lång som övriga verser, om man har mer att säga innan refrängen ska komma in.

lyssna på nån låt som är i en stil du gillar och skriv ner hur den är uppbyggd och sen gör du en likadan textstruktur.

du kan ju även använda nån låt att sjuna din text till för att få rätt längd på raderna, sen går det ju att använda den till en ny låt med lika långa akord.

brukar skriva texter när jag jobbar och då använder jag i bland det jag för tillfället lyssnar på för att han nån melodi att testa textraderna så de funkar tillsammans, så inte en blir för kort eller för lång, de ska ju låta bra tillsammans.

ibland gör jag verserna med 3 lika långa delar och den 4:e längre (då måste givetvis musiken vara så också.

intressant....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer på små hookes ibland. En liten snutt eller mening som jag snabbt antecknar i min telefon. Sedan när jag behöver ha något att bygga på brukar jag ta fram o titta efter. Likaså har jag alltid papper o penne brevid sängen för innan jag ska såva dyker nån mening upp då och då.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...