Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, ibland sÄ verkar min midikeyboard tappa all kommunikation med datorn. Den ger ingen MIDI signal och datorn mÀrker inte nÀr jag ansluter den.

Har provat med olika drivers och i olika USB portar, detta hĂ€nde efter att jag inte har haft den ansluten till datorn pĂ„ ett tag. KĂ€nns det igen? 😆

Annons
Postat
Hej, ibland sÄ verkar min midikeyboard tappa all kommunikation med datorn. Den ger ingen MIDI signal och datorn mÀrker inte nÀr jag ansluter den.

Har provat med olika drivers och i olika USB portar, detta hĂ€nde efter att jag inte har haft den ansluten till datorn pĂ„ ett tag. KĂ€nns det igen? 😆

du har ett usb-drivet midiklaviatur? se till att ha det inkopplat innan du startar dit DAW. jag kanske missuppfattande? 🙂

Postat
du har ett usb-drivet midiklaviatur? se till att ha det inkopplat innan du startar dit DAW. jag kanske missuppfattande? 😆

Jo det Àr inkopplat och pÄslaget innan, kanske för att jag rÄkade sÀnga av den mitt i? (har provat att reboota datorn efter, sÄklart).

Postat
Jo det Àr inkopplat och pÄslaget innan, kanske för att jag rÄkade sÀnga av den mitt i? (har provat att reboota datorn efter, sÄklart).

du ska nog ha igÄng det hela tiden. Mitt Àr pÄ sÄ vis iaf. visst kan det va lite konflikter med andra komponenter visserligen, men vad anvÀnder du? prova att inte ha nÄgot annat i förutom keyboarden. lÀgger den av under tiden du hÄller pÄ med musiken eller?

Postat
du ska nog ha igÄng det hela tiden. Mitt Àr pÄ sÄ vis iaf. visst kan det va lite konflikter med andra komponenter visserligen, men vad anvÀnder du? prova att inte ha nÄgot annat i förutom keyboarden. lÀgger den av under tiden du hÄller pÄ med musiken eller?

M-Audio keyrig 49 har jag. Det Àr inte medans jag hÄller pÄ utan efter, verkar inte spela nÄgon roll om jag har den i enskilt eller tillsammans med andra saker.

Postat

Har provat med olika drivers och i olika USB portar, detta hĂ€nde efter att jag inte har haft den ansluten till datorn pĂ„ ett tag. KĂ€nns det igen? 😄

Förmodligen Àr det hÀr ett rÀtt sÄ vanligt fenomen som jag sjÀlv fick hjÀlp med hÀr pÄ Studioforumet (om jag inte minns fel). Kolla i Enhetshanteraren att USB-portarna inte gÄr i strömsparlÀge..

(Högerklicka pÄ Den hÀr datorn (om det Àr Windows det handlar om alltsÄ) och vÀlj Egenskaper. VÀlj fliken Maskinvara och dÀrefter Enhetshanteraren. I listan vecklar du ut USB-styrenheter. Sedan kollar du i Egenskaperna och fliken Energisparfunktioner för alla USB-rotnav att rutan för "TillÄt att datorn stÀnger av den hÀr enheten för att spara ström" inte Àr ibockad. Ta bort bocken om det finns nÄgon dÀr och klicka OK.. Gör sedan samma för alla USB-rotnav i listan. (Om man kör med laptop sÄ fÄr man vÀl Àndra tillbaka instÀllningarna om man ska ut pÄ batteridrift.))

Hoppas att detta hjĂ€lper! 😄

Postat
Nyligen har jag upplevlt detta med mittt mod wheel, undrar om den Àr trasig...eller om felet Àr mjukvarubaserat...

Om det bara Àr modhjulet som slutar funka fast resten av controllern/klaviaturen funkar och har kontakt sÄ Àr det sannolikt trasigt, eller nÄt..

Postat
Om det bara Àr modhjulet som slutar funka fast resten av controllern/klaviaturen funkar och har kontakt sÄ Àr det sannolikt trasigt, eller nÄt..

Jo jag misttÀnker det....trist...skiten Àr bara ett Är gammal...

Postat

Datorn hittar den Ă€ven om den inte visar det nĂ€r jag stoppar i usbkabeln, musikprogrammen hittar den inte 😄

Postat (redigerat)
Datorn hittar den Ă€ven om den inte visar det nĂ€r jag stoppar i usbkabeln, musikprogrammen hittar den inte 😄

SÄ, om du ansluter USB-kabeln (bÄde i klaviaturet och i datorn) och sen slÄr pÄ strömbrytaren pÄ klaviaturet lÄter det alltsÄ inte ens "plong" (typ, beroende pÄ systemljud)? AlltsÄ - ingen indikation pÄ att en ny* enhet Àr ansluten?

Mitt klaviatur gÄr alltid igÄng numera, och kontakten Àr bÄde stabil och bra sedan jag Àndrade i Enhetshanteraren.. SÄ min frÄga blir sÄ klart om du har provat att inte lÄta datorn stÀnga av strömmen till USB-portarna?

Sen kan det möjligen Àven ha att göra med om du sÀtter i USB-sladden i en extern USB-hubb. Prova i sÄ fall med att ansluta till en ordinarie USB-port i datorn istÀllet.

*) Ny och ny, förresten? Jag menar inte som första gÄngen man sÀtter i en ny enhet.. Ditt klaviatur bör ju vara kÀnt för datorn vid det hÀr laget?

Redigerat av d00rkey
Postat
SÄ, om du ansluter USB-kabeln (bÄde i klaviaturet och i datorn) och sen slÄr pÄ strömbrytaren pÄ klaviaturet lÄter det alltsÄ inte ens "plong" (typ, beroende pÄ systemljud)? AlltsÄ - ingen indikation pÄ att en ny* enhet Àr ansluten?

Mitt klaviatur gÄr alltid igÄng numera, och kontakten Àr bÄde stabil och bra sedan jag Àndrade i Enhetshanteraren.. SÄ min frÄga blir sÄ klart om du har provat att inte lÄta datorn stÀnga av strömmen till USB-portarna?

Sen kan det möjligen Àven ha att göra med om du sÀtter i USB-sladden i en extern USB-hubb. Prova i sÄ fall med att ansluta till en ordinarie USB-port i datorn istÀllet.

*) Ny och ny, förresten? Jag menar inte som första gÄngen man sÀtter i en ny enhet.. Ditt klaviatur bör ju vara kÀnt för datorn vid det hÀr laget?

Inget pling eller indikation, har ingen möjlighet att ta ur den ur USB hubben heller :/. Tror jag fÄr installera om drivrutinerna.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det kan vara usb-hubben. Flera tillverkare, rekommenderar inte att anvÀndas med hubb eftersom det lÀtt blir strul dÄ.

Postat
Det kan vara usb-hubben. Flera tillverkare, rekommenderar inte att anvÀndas med hubb eftersom det lÀtt blir strul dÄ.

Yupp! SÄ har jag ocksÄ lÀst, hört och/eller förstÄtt det hela. In me' sladden rÀtt i burken bara ska (tydligen) vara mycket bÀttre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.