Jump to content
Annons

Hur man öppnar AD i Cubase LE


Night Prowler

Recommended Posts

Annons

Finns en tråd om detta redan - "Hur får man vst instrumenten att hitta till Cubase? Eller hur hittar man dem i Cubase?"

Det gäller att ha en sökväg som Cubase hittar. Kolla i Plugin Information, se VST 2.x PlugIns och Plug-in Paths

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Menyn -> Devices -> VST-instruments -> Välj den i listan. Om den inte finns där får du göra som Debatt sade.

Jag har gjort så. Sen väljer jag AD i "No VST instrument" fältet. Sen när jag trycker på "Load bank" eller "Load instrument" finns det inga filtyper av det slaget i fönstret. Då väljer jag "any type". Då kommer det upp 6 olika saker. Jag väljer "70´s kit" trycker på open och inget händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vadå?

e?

Jag klickar bredvid No Vst Instruments.

"e" som är under "power" märket i den lilla "VST instruments" fönstret.

adapter

Nej, ingen adapter. En sån där 5 cm lång pigg som man sätter i ena ändan av en hörlur.

Redigerat av Night Prowler
Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga, AD använder inte VST Presets/Banks etc utan har sin egen (plattformsoberoende) presethantering.

Du klickar på preset-namnet (det svarta "glaset") i övre vänstra hörnet av AD och då får du en popupmeny med alla 130 presets i olika kategorier.

Notera också att drag'n'drop inte stöds i LE1 om det är den du har.. funkar däremot fint i nya LE4 (och LE5 om det finns?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag komma igång med AD. Har läst för att göra egna trumspår går man in på MIDI i cubase och sen antar jag att man trycker på Drum Map Setup. Är det att man ska markera alla output staplar till AD i GM mapen eller?

Jag har själv aldrig använt drum maps så jag vet inte riktigt vad du vill åstadkomma där.. AD har ju många fler tangenter/trumslag än GM så om man inte ska använda midifiler i GM-format så skulle jag nog använda AD's originalmappning.

.. men generellt kan du ju spela och spela in AD från ditt midikeyboard tex, eller dragdroppa rytmer från AD's Beats-sida. (Detta funkar dock inte i Cubase LE1 som inte stödjer dragndrop) Vilken version av LE har du?

Du behöver alltså inte använda en drum map, jag redigerar trummor i vanliga key edit, men det är ju bara en vanesak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv aldrig använt drum maps så jag vet inte riktigt vad du vill åstadkomma där.. AD har ju många fler tangenter/trumslag än GM så om man inte ska använda midifiler i GM-format så skulle jag nog använda AD's originalmappning.

.. men generellt kan du ju spela och spela in AD från ditt midikeyboard tex, eller dragdroppa rytmer från AD's Beats-sida. (Detta funkar dock inte i Cubase LE1 som inte stödjer dragndrop) Vilken version av LE har du?

Du behöver alltså inte använda en drum map, jag redigerar trummor i vanliga key edit, men det är ju bara en vanesak.

Jag bara chansade att det var under drum map man skulle gå in. Tyvärr så har jag inget midikeyboard, trodde inte det skulle behövas. Jag har LE1 versionen som inte stödjer dragndrop, har testat det också. Men det ska väl gå att göra egna trumspår utan ett midikeyboard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara chansade att det var under drum map man skulle gå in. Tyvärr så har jag inget midikeyboard, trodde inte det skulle behövas. Jag har LE1 versionen som inte stödjer dragndrop, har testat det också. Men det ska väl gå att göra egna trumspår utan ett midikeyboard?

jo det går utmärkt!

ladda AD i VST instruments-fönstret.

skapa ett midispår, och routa output till AD.

Nu kan du skapa parts på spåret och redigera dem i valfri editor, rita in toner etc.

I Key Editorn kan du t ex spela på "tangentbordet" till vänster för att höra vilka ljud som finns.

Du kan ävan skapa flera midispår som allihop går till AD, kan vara najs att ha kick och snare på ett spår, hihat på ett andra, och t ex cymbaler på ett tredje, då har man lite olika klossar att labba med. Fast ibland är det lättare att ha alla miditoner i samma part. Du kan ju labba lite och se vad som känns bäst.

Om du hade haft ett midi keyboard hade du kunna spela på alla ljuden i AD, skulle nog faktiskt rekommendera en sån investering.. samma gäller ju för alla intrumentpluggar, svårare att använda utan nån form av midicontroller/keyboard.

Om du vill använda de medföljande rytmerna i AD, gör så här:

- Markera den fil du vill använda på beatssidan, och börja dragdroppa den.. men släpp den direkt (eftersom LE1 inte stödjer dragndrop)

- Nu har en temporär fil som heter "ADdrop.mid" skapats i mappen Mina Dokument/Addictive Drums/Settings.

- Välj File/Import/Midi file i Cubase, och välj "Mina Dokument/Addictive Drums/Settings/ADdrop.mid"

Link to comment
Dela på andra sajter

"Night Prowler's Magic Machine" kanske? Nåt som gör att du vet vilken dator som åsyftas! 🙂

Okey, det var inte svårare än så. 😄

jo det går utmärkt!

ladda AD i VST instruments-fönstret.

skapa ett midispår, och routa output till AD.

Nu kan du skapa parts på spåret och redigera dem i valfri editor, rita in toner etc.

I Key Editorn kan du t ex spela på "tangentbordet" till vänster för att höra vilka ljud som finns.

Du kan ävan skapa flera midispår som allihop går till AD, kan vara najs att ha kick och snare på ett spår, hihat på ett andra, och t ex cymbaler på ett tredje, då har man lite olika klossar att labba med. Fast ibland är det lättare att ha alla miditoner i samma part. Du kan ju labba lite och se vad som känns bäst.

Om du hade haft ett midi keyboard hade du kunna spela på alla ljuden i AD, skulle nog faktiskt rekommendera en sån investering.. samma gäller ju för alla intrumentpluggar, svårare att använda utan nån form av midicontroller/keyboard.

Om du vill använda de medföljande rytmerna i AD, gör så här:

- Markera den fil du vill använda på beatssidan, och börja dragdroppa den.. men släpp den direkt (eftersom LE1 inte stödjer dragndrop)

- Nu har en temporär fil som heter "ADdrop.mid" skapats i mappen Mina Dokument/Addictive Drums/Settings.

- Välj File/Import/Midi file i Cubase, och välj "Mina Dokument/Addictive Drums/Settings/ADdrop.mid"

Var går man in om man ska routa output? Jag hittar det inte. (Ja, jag är nybörjare på såna här saker.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Var går man in om man ska routa output? Jag hittar det inte. (Ja, jag är nybörjare på såna här saker.)

Fäll ut "Inspector". Kolla manualen.. det är nån knapp i övre vänstra hörnet som har en pil åt höger liksom..

Alla midispår har en input och output, och de syns i inspector (tillsammans med en massa andra bra kontroller för midispåret som transpose etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fäll ut "Inspector". Kolla manualen.. det är nån knapp i övre vänstra hörnet som har en pil åt höger liksom..

Alla midispår har en input och output, och de syns i inspector (tillsammans med en massa andra bra kontroller för midispåret som transpose etc)

Jag har fällt ut inspector nu men AD finns inte att välja i output fältet. Det finns bara Microsoft MIDI Mapper, Microsoft GS Wavetable Synth och mitt ljudkort, Presonus Firebox Midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fällt ut inspector nu men AD finns inte att välja i output fältet. Det finns bara Microsoft MIDI Mapper, Microsoft GS Wavetable Synth och mitt ljudkort, Presonus Firebox Midi.

Har du öppnat Devices->VST Instruments och laddat in pluggen?

Om du bara skapar ett midispår utan att ladda in AD kommer den inte att finnas tillgänglig bland midiutgångarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...