Jump to content
Annons

MusicGene feat. Fnykis - Olsberg


MusicGene

Hur är mixningen?  

12 röster

  1. 1. Hur är mixningen?

    • 1 - käzz
      0
    • 2
      0
    • 3
      2
    • 4
      2
    • 5 - kanon
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Olsberg

ARTIST/GRUPP: MusicGene feat. Fnykis

GENRE: pop/jazz/easy listening

LÅTLÄNGD: 3:23

KOMPOSITÖR: Jazzman

TEXT: Jazzman

ARRANGÖR: MusicGene

PRODUCENT: MusicGene

EV. MEDVERKANDE: Fnykis (vocals)

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3 - 160kbit/s

STORLEK: 4 068 310 bytes

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: bidrag 09 i tävlingen. Tyvärr måste du ladda ner denna zip-fil med tre andra låtar också eftersom jag inte har tillstånd av Jazzman & Fnykis att lägga ut endast låten på min webserver för enkel nedladdning.

Tjenixen!

Jag har lagt ner mycket arbete dels för att arrangera musiken och dels för att mixa den. När det gäller mixning är jag inte så rutinerad så det är främst det jag vill få kritik för. Jag har verkligen försökt och lyssnat i flera olika apparater och finjusterat. Är rösten för stark/svag (hög 😆 )? Döljs den i vissa partier? Hur är det med instrumenten? Stereobredd? Vad bör jag tänka på nästa gång? Känns låten som en helhet eller som ihopplockade delar?

You are the mixermajstros, vad säger ni?

För er som är intresserade är det bas/piano/stråkar från Sampletank och trummor från groove agent. Jag körar lite på refrängerna. Brasset är nån sampling och så har jag extra percussion på refrängen.

Allting är gjort i Sonar.

edit: förtydligande om Jazzmans del

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker sången försvinner nånstans i mellanregistret? kan saknas lite övre mid och diskant om jag hör rätt nu i mina lurar. Sen skulle det inte skada med lite mer automationer och öka till refräng osv. Ifall det går så vore det även bra att dubba leaden på refrängen för att få mer dynamik.

Gitarrerna känns konstigt panorerade? antingen olika volym dom två dubbade eller olika panorerade? Ska kanske upp lite i volym också?

HiHat ligger alldeles för långt till höger tycker jag.

Pianot va lite för kvantiserat, skulle vara bra att få det lite mer levande genom procentuell kvantisering och mer sustain. Även lite mer reverb på pianot skulle inte skada.

Padsen vid 1.10 (stråkar?) är lite för höga i nivå

Blöta till hela mixen också för den delen. Är ganska torrt nu ...

Annars så låter det ju enkelt och skönt. 🙂 gäller att verkligen inte överprodda den här låten eftersom den nog passar bäst att låta enkel och spartansk 🙂

lycka till 😆

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

MusicGene,

Du har nog missuppfattat något, det är jag som är kompositör till låten Olsberg, inte du, du har gjort ett arrangemang vilket jag har tillåtit genom studiofestivalen. Ändra det.

Olsberg.mp3 har ju kommenterats i festivalsammanhanget, men om du lägger upp musiken på internet för ytterligare röstning och bedömning på bl a låt och sång vill jag att du först frågar både mej och Fnykis om tillåtelse.

Jag kanske har varit lite otydlig med detta, men det är ju trots allt jag som är upphovsman till låten Olsberg.

jazzman

Link to comment
Dela på andra sajter

MusicGene,

Du har nog missuppfattat något, det är jag som är kompositör till låten Olsberg, inte du, du har gjort ett arrangemang vilket jag har tillåtit genom studiofestivalen. Ändra det.

Olsberg.mp3 har ju kommenterats i festivalsammanhanget, men om du lägger upp musiken på internet för ytterligare röstning och bedömning på bl a låt och sång vill jag att du först frågar både mej och Fnykis om tillåtelse.

Jag kanske har varit lite otydlig med detta, men det är ju trots allt jag som är upphovsman till låten Olsberg.

jazzman

Är man verkligen kompositör till en låt om det enda man bidragit med är röstsampling/vokalspår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen här frågar han ju specifikt efter råd angående mixningen. Borde ju inte va nåt problem, bara han fixar till kompositör-raden....?

Jo, men publicering såhär specifikt, utanför festivalsammanhanget bör man ha tillstånd av upphovsman/medverkande, mixning eller inte, låten ligger där

Link to comment
Dela på andra sajter

MusicGene,

Du har nog missuppfattat något, det är jag som är kompositör till låten Olsberg, inte du, du har gjort ett arrangemang vilket jag har tillåtit genom studiofestivalen. Ändra det.

Olsberg.mp3 har ju kommenterats i festivalsammanhanget, men om du lägger upp musiken på internet för ytterligare röstning och bedömning på bl a låt och sång vill jag att du först frågar både mej och Fnykis om  tillåtelse.

Jag kanske har varit lite otydlig med detta, men det är ju trots allt jag som är upphovsman till låten Olsberg.

jazzman

Är man verkligen kompositör till en låt om det enda man bidragit med är röstsampling/vokalspår?

Jag har skrivit text och musik - jag är alltså kompositör 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Är man verkligen kompositör till en låt om det enda man bidragit med är röstsampling/vokalspår?

Beror väl på, men i detta fall är det knappast någon tvekan om att kompositören är Jazzman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok om ni säger det så tror jag er 😕

för mig låter det bara som att order "kompositör" innefattar något annat än en text och tillhörande melodi... och kan verkligen jazzman säg att han skrivit musiken till denna låt?

ingen diss åt någon alls, bara intresserad av hur begreppen tolkas 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
ok då vet jag. Men en instrumental låt, saknar den kompositör??

(edit: tolkar det som att du med "melodi" syftar på sångmelodin)

Oftast finns det ju en melodi i en instrumentallåt också...

Link to comment
Dela på andra sajter

ok då vet jag. Men en instrumental låt, saknar den kompositör??

(edit: tolkar det som att du med "melodi" syftar på sångmelodin)

Oftast finns det ju en melodi i en instrumentallåt också...

Givetvis finns det det.

Min poäng är typ såhär: Det är ju inte nödvändigt att det är sången som är det som bär melodin i en låt. Själv låter jag i princip alltid andra instrument vara de som bär huvudmelodin. Jazzman har ju skrivit texten till Olsberg och även en tillhörande melodi, men på vilket sett gör det honom till "kompositör" och den som gjort alla andra melodier i låten till "arrangör"?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok då vet jag. Men en instrumental låt, saknar den kompositör??

(edit: tolkar det som att du med "melodi" syftar på sångmelodin)

Oftast finns det ju en melodi i en instrumentallåt också...

Givetvis finns det det.

Min poäng är typ såhär: Det är ju inte nödvändigt att det är sången som är det som bär melodin i en låt. Själv låter jag i princip alltid andra instrument vara de som bär huvudmelodin. Jazzman har ju skrivit texten till Olsberg och även en tillhörande melodi, men på vilket sett gör det honom till "kompositör" och den som gjort alla andra melodier i låten till "arrangör"?

I detta fall är det ju självklart eftersom alla har utgått från min melodi och text (samt fnykis sång) 🙂 Det finns ju i stort sett alltid en melodi i en låt, du kan läsa en del på stim-sajten

Varför inte starta en ny tråd och fråga? Blir så rörigt med allt i den här :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker sången försvinner nånstans i mellanregistret? kan saknas lite övre mid och diskant om jag hör rätt nu i mina lurar. Sen skulle det inte skada med lite mer automationer och öka till refräng osv. Ifall det går så vore det även bra att dubba leaden på refrängen för att få mer dynamik.

jag minskade faktiskt leaden lite på refrängen för att det skulle kännas att musiken tog i lite. Kanske fel tänkt?

Pianot va lite för kvantiserat, skulle vara bra att få det lite mer levande genom procentuell kvantisering och mer sustain. Även lite mer reverb på pianot skulle inte skada.

Så himla kvantiserat är det inte, jag är rätt tight på piano 😏 Men visst har jag kvantiserat vissa partier.

Padsen vid 1.10 (stråkar?) är lite för höga i nivå

Blöta till hela mixen också för den delen. Är ganska torrt nu ...

Jag upplever det inte som särskilt torrt, men ett slutgiltligt reverb är nog en god idé.

Annars så låter det ju enkelt och skönt.🙂gäller att verkligen inte överprodda den här låten eftersom den nog passar bäst att låta enkel och spartansk🙂

lycka till 😄

om den är så spartansk vet jag inte, men jag försökte hålla den enkel på verserna iallafall. Inte för mycket lullull.

bara en grej som irriterar mig och det är att basen sänks till versen. Jag blir oerhört störd av sånt tongue.gif

har inte tänkt på det. Trummisarna tycker säkert lika dant om trummorna 😄

Refrängen är verkligen kickass!! Men jag tycker sången är lite svag just i refrängen.. den dränks lite av alla instrument...

det är lite tanken, att skapa illusion av att refrängen är starkare.

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE

Får jag använda din melodi/text och Fnykis sånginspelning och publicera tillsammans med mitt arrangemang på min hemsida om jag ändrar till text/melodi Jazzman?

Självklart vill jag att andra ska få höra låten Olsberg. Men låten har skrivits för att användas endast i studiofestivalen. Låten ska inte läggas ut för allmänheten utan upphovsmannens/medverkandes tillstånd. Att sen starta en gallup och skriva att det är du som gjort musiken strider mot upphovsrättslagen. Det är även jag som har gjort texten, inte fnykis.

Jag tog illa upp av det här, särskilt när du inte ens verkar vilja kommentera detta för allmänheten i den tråd där detta diskuteras, utan tar vägen genom ett pm.

På grund av ovanstående vill jag att du tar bort Olsberg från din hemsida.

Jag vill också att du tar bort länken till låten i den gallup du startat.

Jag har haft kontakt med fnykis om detta, och han är av samma uppfattning.

Jag vill i fortsättningen att kommunikationen förs i tråden, inte genom pm.

jazzman

Okej. Det verkar vara hårda pix det här 😛 . Klart är att jag skrev fel ang. musiken, även om jag själv tycker att jag har skrivit musiken och att du har skrivit melodin. Att credda dig hade fallit bort. Jag kan inte direkt förstå varför det är att hetsa upp sig för när det är tillrättat. Men visst, jag kan ta bort låten från min hemsida så att folk måste ladda ner fyra zippade låtar för att kunna hjälpa mig med att bli bättre på att mixa => svalt intresse.

Jag skrev inte i PM för att vara feg utan för att jag tyckte att denna tråden skulle handla om huruvida min mixning var alright.

Ta en pepparkaka. Jag raderar låten från hemsidan.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Okej. Det verkar vara hårda pix det här 🙂 . Klart är att jag skrev fel ang. musiken, även om jag själv tycker att jag har skrivit musiken och att du har skrivit melodin.

Du har gjort arret, jag låten.

Att credda dig hade fallit bort. Jag kan inte direkt förstå varför det är att hetsa upp sig för när det är tillrättat.

Du ändade creds-texten först efter mitt pm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...