Jump to content
Annons

Bygga låt!


krysz1

Recommended Posts

Okej nu är det så här att jag har kört igång ett litet projekt då jag försöker bättra mina mixnings egenskaper. Men jag har jävligt svårt att komma på riff. Jag brukar lyssna på lite musik för att få inspiration men då blir det oftast att på något sätt plankar rätt av tongue.gif Men sedan när jag väl lyckas koppa på ett bra riff så har jag så jävla svårt att bygga ihop det med något annat. Så jag undrar hur ni gör, ni som gör eran musik. Spelar ni in massa riff som ni bara lagrar på någon burk och sedan letar fram någon som låter tufft tillsammans? Byggar ni era låtar efter texter, jag försöker göra båda men det är mycket svårare att bygga via texter. Men kommer ingen vart då det står still med riffen tongue.gif Så skriv lite tips om hur ni bygger era låtar. Från början till slut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju inte helt lätt att med ord förklara vart idéerna kommer i från, vissa människor har fler idéer än andra, det får man leva med.

När jag får en demo som jag ska producera så brukar jag nynna låten i skallen och föreställa mig hur jag skulle vilja att den var producerad... hård, vacker, poppig, ren, grötig, snabb, långsam osv.

Så börjar jag och när jag bestämmt mig för vilken stil det ska bli så brukar jag börja bygga trummor och sedan bara lägga på ackorden helt platt och sedan på med lite sång, sen tar jag bort piano ackorden och gör en bas som funkar med beatet och sången.

Sedan tar jag in en gitarrist och förklarar lite hur jag ser låten framför mig och börjar med lite grunder för att sedan bygga på lite mer och mer, nu har man ju en och bolla ideeer med också vilket är kanon tycker jag.

Ju bättre låt desto fler ideer får jag angående riff osv... får jag ingen feeling för låten så får jag heller inga ideer, oftast, vilket iof kanske är bra för då lägger jag ner den låten och börjar på nästa.

Jag tillhör dom som inte tror på "one man army" dvs att samma kille skriver melodie text , sjunger, producerar osv. Jag tycker det oftast blir bättre om man kollar in sina svaga punkter och tar in hjälp där för ett bättre resultat.

Nu gör ju jag mest skvalpop vilket är ganska lätt oftast eftersom det är så mycket klichéer i dom... vill man vara väldigt nyskapande ja då blir det tuffare.

Vet inte om detta hjälper dig men bättre än inget kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är ju inte helt lätt att med ord förklara vart idéerna kommer i från, vissa människor har fler idéer än andra, det får man leva med.

Inte alls. Det där är en myt. Idéer är något man får arbeta sig fram till. De som verkar spotta ur sig dem arbetar därefter också. Själv ritar jag alltid ned alla riff jag kommer på. Det är viktigt i ett tidigt stadie att inte döma dem som dåliga eller bra. Det som kanske kan uppfattas som mindre bra kan sedan passa bra ihop med något annat riff, ackord, annan tonart etc. Sen får man inte vara allt för självkritisk eller jämföra sig med vad andra gör. Det kan ju blir så att det man själv gör blir andra inspirerad av att det är lite udda jämfört med allt annat. Försöker man hårt låta och jämföra sig med andra kommer man bara låta som alla andra och det är knappast något att sträva efter i slutändan. Det kan vara okej om syftet är att en låt ska låta snartlik som några andra, som en slags hyllningslåt eller helt enkelt i början för att lära sig hitta sitt eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...