Jump to content
Annons

Recommended Posts

oOo (oregistrerad)
Postat

Jag har installerat Sonar 3 (Test-fullversion under 3 månader)

När jag öppnar programmet så står det så här:

You have not selected any MIDI outputs.

This means you won`t be able to hear anything play!

Man kan då välja:

Choose MIDI outputs Now...

Eller:

Continue with No MIDI output

Jag väljer då Choose MIDI...

Då kommer det en ruta med fälten Input och Output.

Det Finns endast ett alternativ här, det är "Microsoft MIDI Mapper" som ligger under outputs.

Problemet är att jag inte kan välja output MIDI. Om jag klickar på/väljer Microsoft MIDI Mapper och sedan ok, så kommer rutan om att MIDI outputs inte är valt, upp igen.

Jag kan alltså inte höra midi eller göra midi i programmet.

Ljudkortet är ett integrerat ljudkort (en packard bell dator).

Men jag har laddat ner ett annat Midi program (MidiMaker) och där hörs det, och jag kan göra midi låtar (fast programmet är inge bra...). Jag har även haft ett "gitarr ackords programm", där hördes det också.

Hur ska man få det att fungera?

Jag vill gärna ha igång MIDI i Sonar!

Tack på förhand!

Annons
Postat

Midi in är om du har en keyboard/tangenter kopplade till datorn. Välj då ljudkortets MIDI-IN.

Midi-out behöver du inte bry dig om eftersom du självklart inte skall använda ljudkortets inbyggda midi-ljud.

För att lägga till en mjukvaru-synth i Sonar, välj Insert->Dxi-synth och välj vilken.

Då får du ett nytt audio-spår och ett nytt midi-spår. Med midispåret styr du mjukvarusynthen och i audiospåret kan du lägga till reverb/kompressor/effekter på mjukvarusynthljudet.

oOo (oregistrerad)
Postat
Midi in är om du har en keyboard/tangenter kopplade till datorn. Välj då ljudkortets MIDI-IN.

Midi-out behöver du inte bry dig om eftersom du självklart inte skall använda ljudkortets inbyggda midi-ljud.

För att lägga till en mjukvaru-synth i Sonar, välj Insert->Dxi-synth och välj vilken.

Då får du ett nytt audio-spår och ett nytt midi-spår. Med midispåret styr du mjukvarusynthen och i audiospåret kan du lägga till reverb/kompressor/effekter på mjukvarusynthljudet.

Hmmm...

Jag kanske har beskrivit lite fel.

Jag vill inte använda mig av någon keyboard el. liknande. Men jag vill kunna bygga ett trumkomp. eller bara göra lite midi låtar.

Men jag kan inte höra något. Jag markerar Midi spåret och tar wiew -> pianoroll.

Men jag kan inte höra något. När man dubbelklickar på spåret så finns det ingen Input att välja. Det står None, och man kan bara välja Unnamed.

På outputs finns det bara 1-

Jag testade att lägga till som du skrev men det hjälpte inte. Jag hör inget ljud.

Får väl tillägga att jag inte kan mycket alls om Cakewalk/sonar när det gäller inställningar m.m.

Postat

du vill allså använda plinkplongkljuden på ditt kort? Isf välj options->midi devices->midi output och välj där ditt ljudkort.

välj insert midi-track. I "inställningsrutan" väljer du output "vad nu ljudkortet kan heta". sen är det bara att spela i t.ex pianoroll som du har.

Om inte det funkar, testa att importera ett waveklipp till ett audiospår File->Import Audio och se om det hörs något när du spelar det i Sonar. Annars är det nått fel på hela audiokonfigen, vilket låter märkligt.

oOo (oregistrerad)
Postat
du vill allså använda plinkplongkljuden på ditt kort? Isf välj options->midi devices->midi output och välj där ditt ljudkort.

välj insert midi-track. I "inställningsrutan" väljer du output "vad nu ljudkortet kan heta". sen är det bara att spela i t.ex pianoroll som du har.

Om inte det funkar, testa att importera ett waveklipp till ett audiospår File->Import Audio och se om det hörs något när du spelar det i Sonar. Annars är det nått fel på hela audiokonfigen, vilket låter märkligt.

Jag kan lyssna på wave filer.

När jag går in på Pianoroll, så hör jag inte när jag sätter ut tonerna. Hörs inte heller när jag lyssnar på andra midilåtar i programmet. Jag har en del midi låtar (typ nintendo musik m.m.) och detta hörs inte i sonar.

När jag går in på Midi devices så finns det bara 1 sak man kan välja under Outputs. Det är Microsoft Midi Mapper. Under Inputs finns inget alls.

När midi mapper är valt så frågar den endå om jag vill välja midi outputs eller fortsätta utan.

När man väljer inställningar för spåret så finns det ingen input (det står none) och under Outputs går det endast att välja 1-

Det verkar ju nästan som om ljudkortet inte stöder midi. Men då hade ju inte andra programm som t.ex. MidiMaker fungerat. Eller sådana gitarr ackords programm som går att tanka ner (så man hör i midi hur ackorden ska låta).

Ljudkortet är ett intergrerat ljudkort som heter SigmaTel C-Major audio (det finns en flik för midienheter... denna är aktiverad!)

Det verkar som det bara är io Sonar det inte vill fungera. Har för mig att jag hade et liknande problem första gången jag instalerade CAkewalk pro audio 9 på en gammal dator för länge sedan. Kommer inte ihåg hur det löste sig tyvärr.

Postat

gå in i kontrollpanelen->sound and audio devices->audio och under midi music playback välj Microsoft Wavetable SW synth.

bara så du vet: Du kan få _oändligt_ mycket bättre ljud ur Sonar än att använda dåliga general MIDI-ljud. Läs på lite om plugin och så vidare och pilla lite mer med det.

btw: testade du att lägga till en DXi-synth? Den _ska_ låta. Glöm inte att ställa in en kanal i ditt midi-track

oOo (oregistrerad)
Postat
gå in i kontrollpanelen->sound and audio devices->audio och under midi music playback välj Microsoft Wavetable SW synth.

bara så du vet: Du kan få _oändligt_ mycket bättre ljud ur Sonar än att använda dåliga general MIDI-ljud. Läs på lite om plugin och så vidare och pilla lite mer med det.

btw: testade du att lägga till en DXi-synth? Den _ska_ låta. Glöm inte att ställa in en kanal i ditt midi-track

Kan inte välja något annat än SigmaTel (ljudkortet) i egenskaperna för ljud och ljudenheter.

Testade DXI synthen (Cyclone demo) och det fungerade ej, kom inget ljud.

På den andra (DreamStation DXi2) står det "Failed to insert DXi. The DXi may not be properly installed"

Ps.

Angående plugin. Finns det någon GRATIS du kan rekommendera? Kanske kan lösa problemet?

Postat

Jag skulle gissa på att det är nåt knas med ditt ljudkort. Testa att ladda ner och installera nya drivrutiner från ASIO4all, så kanske det blir bättre...

Och du kommer garanterat att få mycket bättre ljud från gratispluggar, prices som MG säger. Sök på "gratis AND plug" här så hittar du minst en lååång tråd med en massa bra gratisgrejer...

Btw, MIDI out används inte bara för ljudkortets egna ljud. Kan va rätt fiffigt att kunna skicka MIDI ut ur datorn för att styra t.ex. en synth ibland... Men det visste ni säkert... 😆

oOo (oregistrerad)
Postat
Jag skulle gissa på att det är nåt knas med ditt ljudkort. Testa att ladda ner och installera nya drivrutiner från ASIO4all, så kanske det blir bättre...

Och du kommer garanterat att få mycket bättre ljud från gratispluggar, prices som MG säger. Sök på "gratis AND plug" här så hittar du minst en lååång tråd med en massa bra gratisgrejer...

Btw, MIDI out används inte bara för ljudkortets egna ljud. Kan va rätt fiffigt att kunna skicka MIDI ut ur datorn för att styra t.ex. en synth ibland... Men det visste ni säkert... 😆

Jag får det inte att fungera.

Det inte vad jag ska göra med det där programmet heller. Men det är nedladdat och installerat nu.

Kanske är någon jätte enkel inställning bara?

Vad gör man om man inte hör klicket, eller midi i sonar?

Är det något vanligt kanske?

Postat

När du installerat de nya drivrutinerna ska du se till att välja de in och utgångarna (borde heta nåt med "ASIO4all") i inställningarna också. Både när det gäller MIDI och Audio-settings... Om det inte funkar då, så vet jag inte...

(Det är möjligt att ljudkortets interna ljud inte funkar om du använder de här drivrutinerna, men jag är inte säker... Testa med nån gratis DXi-synth också.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.