Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Skulle vilja fläska på med en humbucker i stallposition på min Fender Stratocaster. Mest för att få ett fetare och tyngre ljud, singelcoilen i stallpositionen låter enligt mig för tam.

Är det någon som har ett bra förslag på en humbucker ( kan ju såklart också vara en annan micktyp, så länge den låter fett 🙂 ) som skulle passa för ändamålet? För övrigt har gitarren ifråga en greppbräda i rosewood...

tacksam för svar!

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Någon SD hotrail kan ju vara något för dig.

Postat

Skall du ha en humbucker lär du ju få fräsa ut extra utrymme i kroppen men det vet du väl... jag hade personligen nog hellre satsat på en ny gura, antingen en strata med humbucker eller något annat. Testade att slänga på en SD Hot rails på en strata jag hade för många herrans år sedan och jag var inte speciellt imponerad, det lät inte som en humbucker. Men de har väl förmodligen utvecklat konceptet nu, 20 år senare, så det kanske funkar bättre nu.

Postat

Kolla in nån av S.Duncans "Humbucker-i-Single Coil-format", t.ex Little ´59 (relativt "snäll" humbucker, ska väl påminna om en gammal P.A.F-mick) eller JB Jr. Finns säkert fler varianter men dessa har jag provat och dom har passat mig bra. Är ju bara att sätta i ditt befintliga plektrumskydd också..

Postat
Skall du ha en humbucker lär du ju få fräsa ut extra utrymme i kroppen men det vet du väl... jag hade personligen nog hellre satsat på en ny gura, antingen en strata med humbucker eller något annat. Testade att slänga på en SD Hot rails på en strata jag hade för många herrans år sedan och jag var inte speciellt imponerad, det lät inte som en humbucker. Men de har väl förmodligen utvecklat konceptet nu, 20 år senare, så det kanske funkar bättre nu.

Långt ifrån säkert, möjligheterna finns att han bara behöver byta plektrumskydd.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Minns nu när jag läser vad Stegrarn skrev angående Humbucker-i-Single Coil-format. Testade en Jackssongura som hade det i en butik. Helt okej men ändå inte lika bra som en humbucker. Bättre nog som Hellpig skrev att satsa på en annan gura.

Postat

Jag har flera stycken varianter av strator med humbucker och även med "stackade" humbuckers i singelcoilformat. Den gitarr jag använder mest är en made in japan 86:a med DIMARZIO super distortion s (stackad) i stalläget, en Virtual vintage 4.1 i mittenläget, samt en hotrails i halsläge. Det låter som en jättedum kombination men ger mig 5 helt olika sound ur gitarren utan att byta ljud på förstärkaren. Annars håller jag med om att Seymor Duncans little 59 låter riktigt bra. Fundera även på att bygla så att nedre tonkontrollen påverkar stallägets humbucker, det gör att det inte blir för diskantigt. Använder du en stark humbucker så kan det även vara idé att byta volympotentiometer till 500k ohm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.