Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

installerade nyligen drivrutiner för min FP10 (Firepod) och Cubase LE4 på en halvdan laptop för att ta med till replokalen. När jag kopplar in micken och pratar i den låter det som det ska, men när jag sedan spelar upp ljudfilen knastrar det så här:

Vad är problemet? hjälp behövs snarast 😆

Ska nämnas att laptopen har en pentium M processor på 1.70 GHz och 512 mb RAM-minne, vilket inte är så väldigt långt över minimikraven.

Annons
Postat

Tackar för snabba svar!

Jag har testat att höja latencyn till 25ms (max) på firepodens inställningar och även minskat "audio priority" till "low" och avmarkerat "lower latency" i cubase i menyn "device setup", utan att det gav ett bättre resultat :S

Är datorn helt enkelt för dålig? Eller går det att sänka latency eller buffersize ännu mer i Cubase, för med tanke på att allt ska spelas in live så bör jag kunna ha ganska mycket?

Postat (redigerat)

För det första, vilket Firewire-chipset har du i datorn? (Vad heter laptopmodellen?) Är det en inbyggd Firewireport eller använder du något expansionskort via PC Card eller Expresscard?

Är det Texas Instruments? NEC? LSI? Ricoh?

För det andra, 25 ms? Kör du med 44kHz eller 96kHz?

Har du provat att köra DPC Latency Checker? (Ofta kan det vara trådlösa nätverkskort som ställer till det, som diskuterat i den här tråden)

PS. Audio priority borde inte vara low.

Redigerat av Linus
Postat
Tackar för snabba svar!

Jag har testat att höja latencyn till 25ms (max) på firepodens inställningar och även minskat "audio priority" till "low" och avmarkerat "lower latency" i cubase i menyn "device setup", utan att det gav ett bättre resultat :S

Som Linus säger, så borde audio priority inte vara low...

Är datorn helt enkelt för dålig? Eller går det att sänka latency eller buffersize ännu mer i Cubase, för med tanke på att allt ska spelas in live så bör jag kunna ha ganska mycket?

Inte sänka. HÖJA! 😲

Postat

Tack som bara den för att ni tar er tid!

Linus: Jag har en Dell-laptop vid namn Latitude D400, är inbyggd och kommer från texas instruments.

Jag valde 25ms i latency och sample rate:n 44KHz

Jag testade DPC latency checker:n och de första minutrarna låg den på grön nivå sedan kom några grova röda spikar och till sist var den konstant högt röd. Testade att stänga av diverse saker i enhetshanteraren utan resultat. Jag har öht ingen internetuppkoppling på den just nu och annars är det med lina.

jag har audio priority på high nu igen

Claes: jag har valt att prioritera bakgrundstjänster, men utan resultat.

Jag menade höja ja, tips på hur man gör? 🥰

Finns det något annat man kan tänkas göra? 😕

Postat

Jag kom på en sak till... Hur mycket minne har du?

Eftersom den verkar funka ett tag i början med DPC latency checker, men att det skiter sig efter en stund, så skulle det kunna bero på att du har kört slut på minnet och att Windows därför går över och kör virtuellt minne från på hårddisken. Händer det så går det inte att köra några DAW-program, utan enda lösningen är i så fall att sätta in mer minne. Du bör inte ha mindre än 1GB RAM - men ännu hellre 2 eller 4...

Postat

Jo, jag har F-secure, men det är nästan helt avaktiverat.

Som jag nämnde överst har jag 512mb vilket inte är mycket mer än minimikraven, men nog trodde jag det skulle fungera okej iaf, speciellt när jag optimerat alla inställningar och har så lite processer jag kan igång. Men det verkar ju inte bättre..

Får se om jag lyckas lösa problemet genom att köpa mer RAM, tack för all hjälp iaf! 🙂

Postat

Har du en enhet som heter ” Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery” (under batterier) och har du provat att avaktivera den (samt t ex optisk enhet, alla portar du inte behöver, nätverkskort, kortläsare etc.)?

Har du uppdaterat drivrutinerna till moderkortschipsetet, grafikkort samt kollat att du har den senaste versionen av BIOS till burken?

512 Mb är inte mycket man samtidigt så borde det räcka förutsatt att ditt Windows är nerstrippat från krams och att du bara behöver spela in/upp och köra enklare pluggar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.