Jump to content
Annons

Midi problem

Bjömpa (oregistrerad)

Recommended Posts

Bjömpa (oregistrerad)
Postat

Har nyss införskaffat Cubase sx och hÄller pÄ att försöka spela in digital trummor.

Problemet Àr att det gÄr att spela in trummorna, men det gÄr inte att lyssna pÄ...

Om man istÀllet vÀljer lm7 tror jag det stod sÄ fÄr man ut ljudet, men jag vill ju ha ut ljudet frÄn min dm5 ju....

Riktigt störande problem!!

NÄn som kan rÀdda min helg???

Annons
Bjömpa (oregistrerad)
Postat

Nu Àr jag riktigt trög men hur menar du!??

Jag kan ju spela in men inte spela upp ljudet!

Bjömpa (oregistrerad)
Postat

Aha...allt annat gÄr att spela upp som Àr audio.....

Postat

Jag hoppar in hÀr lite snabbt...

Du mÄste ha nÄgot som gör ljud utav midi signalerna som du spelat in. DÀrför mÄste du antingen koppla midi ut till en midi modul eller routa/koppla signalerna i Cubase SX till ett VSTi. BÀttre kan jag tyvÀrr inte förklara.

Bjömpa (oregistrerad)
Postat

Japp....men sÄ har jag ju kopplat ju...men den vill liksom inte.....hmmmm...

Ske ner idag Ä sÀtta mig Ä pilla......

Postat
Japp....men sÄ har jag ju kopplat ju...men den vill liksom inte.....hmmmm...

Ske ner idag Ä sÀtta mig Ä pilla......

LÄter som om dina digitala trummor Àr satt in "midi in", men inte till "midi out" i cubase sx... kan du spela upp pÄ nÄgra externa MIDI-enheter öht?

Postat

midi Àr mest skit. jag försökte precis samma grej. Postade samma frÄga för ett par dar sen.

fattar fortfarande ingenting men orka. AnvĂ€nder bara midi till att stĂ€mma gitarren 😕

Postat
midi Àr mest skit. jag försökte precis samma grej. Postade samma frÄga för ett par dar sen.

fattar fortfarande ingenting men orka. AnvĂ€nder bara midi till att stĂ€mma gitarren đŸ˜±

...och Internet Ă€r bara en fluga. 😕

Postat (redigerat)

fattar fortfarande ingenting men orka. AnvĂ€nder bara midi till att stĂ€mma gitarren 😛

...och Internet Ă€r bara en fluga. 🙂

Din sarkasm biter inte pÄ mig.

TillÄt mig citera Paz:

"midi Àr inte sÄ bra. det Àr bÀttre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller Ànnu bÀttre med riktiga instrument som lÄter bÀttreŽ, typ piano."

[edit] Och sen Àr det inte mycket mer med det.

Redigerat av Kringlan
Postat

Jag bits inte. Men du.. sĂ€g mig, vad Ă€r "vanliga synthkablar" för nĂ„got? 🙂

MIDI kan ju knappast vara "mest skit" om sÄ mÄnga anvÀnder det. Sen att en minoritet (?) har problem att komma igÄng sÀger vÀl oftast mer om MIDI-programmen (och dess anvÀndare) Àn om MIDI i sig.

BĂ„de MIDI och "riktiga instrument" har ju sina styrkor... ingetdera Ă€r bara skit. SĂ„ tycker jag. 😛

Postat (redigerat)
Jag bits inte. Men du.. sĂ€g mig, vad Ă€r "vanliga synthkablar" för nĂ„got?  🙂

MIDI kan ju knappast vara "mest skit" om sÄ mÄnga anvÀnder det. Sen att en minoritet (?) har problem att komma igÄng sÀger vÀl oftast mer om MIDI-programmen (och dess anvÀndare) Àn om MIDI i sig.

BĂ„de MIDI och "riktiga instrument" har ju sina styrkor... ingetdera Ă€r bara skit. SĂ„ tycker jag. 😛

Vanliga syntkablar, vad vet jag.

FrÄga Paz

HÀr Àr citatet ifrÄn

[edit] Skit i mig jag bara fjantar... Midi Ă€r sĂ€kert jĂ€ttefint 🙂.. Var mer intresserad av svar i den hĂ€r trĂ„den för jag har stĂ€llt samma frĂ„ga.

Redigerat av Kringlan
Postat (redigerat)
Jag bits inte. Men du.. sĂ€g mig, vad Ă€r "vanliga synthkablar" för nĂ„got?  🙂

BĂ„de MIDI och "riktiga instrument" har ju sina styrkor... ingetdera Ă€r bara skit. SĂ„ tycker jag. 🙂

Vanliga syntkablar, vad vet jag.

FrÄga Paz

HÀr Àr citatet ifrÄn

Och Paz vet vad han talar om.

[edit] Skit i mig jag bara fjantar... Midi Ă€r sĂ€kert jĂ€ttefint 🙂.. Var mer intresserad av svar i den hĂ€r trĂ„den för jag har stĂ€llt samma frĂ„ga.

Haha... ok, nu Ă€r jag med. Har nu lĂ€st paz' ALLA tre (3) inlĂ€gg och inser att paz Ă€r den enda som egentligen VET. 🙂

edit: tog bort onödig sarkastisk slutkommentar.. 😛

Redigerat av hackeman
Postat

Ja jag Ă€r frĂ€lst. Han fĂ„r allt att verka sĂ„ solklart och enkelt... Synd att han drog 🙂

PAZ VET!

Ber om ursÀkt för utsvÀvningen.

Postat

Bara sĂ„ att ingen nybörjare tar det pĂ„ allvar: Paz verkar ha full nollkoll... 🙂

Jag kĂ€nner till folk som har suttit med Protools i mĂ„nga Ă„r, har varit enormt duktiga pĂ„ att spela in, mixa och mastra och allt annat - men har aldrig rört nĂ„got som har med midi att göra. NĂ€r de sedan har behövt lĂ€ra sig hur midi fungerar, sĂ„ stĂ„r de dĂ€r som levande frĂ„getecken och tycker att det Ă€r reana skrĂ€pet - Ă€nda tills de börjar fĂ„ en inblick i vad de har missat under alla Ă„r... 😛

Postat (redigerat)
Bara sĂ„ att ingen nybörjare tar det pĂ„ allvar: Paz verkar ha full nollkoll... 🙂

Jag kĂ€nner till folk som har suttit med Protools i mĂ„nga Ă„r, har varit enormt duktiga pĂ„ att spela in, mixa och mastra och allt annat - men har aldrig rört nĂ„got som har med midi att göra. NĂ€r de sedan har behövt lĂ€ra sig hur midi fungerar, sĂ„ stĂ„r de dĂ€r som levande frĂ„getecken och tycker att det Ă€r reana skrĂ€pet - Ă€nda tills de börjar fĂ„ en inblick i vad de har missat under alla Ă„r... 😛

Jomen det Ă€r vĂ€l precis sĂ„ det Ă€r i alla branscher. De som tycker sig vara proffs och ha full koll fĂ„r ibland FÖR bra sjĂ€lvförtroende, och slutar lyssna pĂ„ andra Ă€n sig sjĂ€lv. Utvecklingen springer ifrĂ„n dem, de envisas med att det var bĂ€ttre förr, och till slut Ă€r de ute ur leken. Det gĂ€ller att vara öppensinnad och lyhörd till förĂ€ndringar. 🙂

Redigerat av hackeman
Postat

Just Paz har nog en helt egen kategori. Han hade inte en aning om nÄgonting men var ÀndÄ helt sÀker pÄ sin sak.

(tror inte det Àr nÄgon bra idé att frÄga honom om protools)

Bjömpa (oregistrerad)
Postat

MÄste man alltsÄ koppla frÄn audio ut frÄn trummodulen till datorn ocksÄ för att fÄ det att fungera......

Det rÀcker alltsÄ inte med midi kablarna in och ut!!!???

Postat
MÄste man alltsÄ koppla frÄn audio ut frÄn trummodulen till datorn ocksÄ för att fÄ det att fungera......

Det rÀcker alltsÄ inte med midi kablarna in och ut!!!???

Exakt!

Midi innehÄller bara kontrollsignaler som talar om för datorn vad som spelas pÄ dina pads, alternativt pÄ andra hÄllet - dÀr datorn talar om för ljudmodulen vad som ska spelas upp. För att fÄ ljud, sÄ mÄste du alltsÄ koppla in audio-utgÄngarna frÄn ljudmodulen nÄgonstans ocksÄ - exempelvis till ljudkortets ingÄng eller till en mixer eller annat.

Bjömpa (oregistrerad)
Postat

Tusen tack!!!!!!!!

• 7 mĂ„nader senare...
Postat

Finns hÀr ingen möjlighet att spela upp det man spelar in via sitt digitala trumset med nÄgon vst? AlltsÄ precis som med midiklaviatur?

Postat
Finns hÀr ingen möjlighet att spela upp det man spelar in via sitt digitala trumset med nÄgon vst? AlltsÄ precis som med midiklaviatur?

Visst kan man göra det. Du har vÀl nÄgon triggmodul till digitaltrummorna. PÄ den finns troligen en midi out som gör att du kan spela in allt pÄ ett midispÄr. MidispÄret kan naturligtvis sedan styra vilket VSTi som helst - bara att stÀlla in valfritt VSTi pÄ midispÄret som du har spelat in...

Postat

Precis.. Har letat vsti med trumljud halva dagen utan nÄgon större lycka, nÄgra gratis verisoner som kan rekomenderas kanske?

Postat

Claes:

Japp har varit dÀr och letat en del.

Skulle nog behöva en förklaring över hur det hela egentligen fungerar med midi och vst. HĂ„ller mig normalt sett till inspelning med riktiga instrument, men det vore kul att ge sig in i midi trĂ€sket ocksĂ„ 😉

Eftersom jag kör med ett Delta 1010LT kort har jag ju inget inbygt midi instrument pÄ kortet, men om jag förstÄtt det hela rÀtt sÄ ersÀtter en vst den funktionen?

AlltsÄ, ett vanligt klaviatur via midi har jag inga problem med att köra med VST/DXi. Kör Calkewalk Sonar 3, varvid man dÄ kan lÀgga in ett nytt spÄr med ett vst-piano tex.

Men om jag har ett digitalt trumset kopplat via midi in i min burk sÄ borde det vÀl fungera pÄ samma sÀtt?

Du förstĂ„r att jag Ă€r förvirrad kanske, vore tacksam över en förklaring 🙂

Postat (redigerat)

Om du spelar in midisignaler frÄn en vanlig klaviatur eller frÄn ett digitalt trumset spelar ingen roll. Det Àr samma sorts signaler som spelas in. Skillnaden Àr att trumsetets modul kanske Àr instÀlld pÄ andra toner Àn vad som brukar vara standard...

Cakewalk vet jag absolut ingenting om, sÄ dÀr kan jag inte sÀga nÄgot om hur det fungerar.

P.S. VST Àr en tidigare version av Cubase, medan VSTi Àr virtuella instrument... Det Àr lÀttare att förstÄ vad du menar om du anvÀnder rÀtt beteckning - alltsÄ VSTi i stÀllet för VST - annars finns risken att nÄgon tror att du pratar om Cubase...

Redigerat av Claes
Postat

Verkar vara mÄnga "fÀrskingar" som inte riktigt fattat vad MIDI Àr för nÄt. En bra beskriving (dock pÄ engelska) hittas pÄ http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI

Ps. MIDI har inget med ljud i sig att göra.. det Àr BARA styrsignaler. En slags digitala noter kan man sÀga

ds.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.