Jump to content
Annons

Hemma studio bygge


sliverr

Recommended Posts

Hejsan alla glada...osv..

Jag hade tänkt mig att bygga en liten hemmastudio....

men jag undrar ifall jag behöver allt det jag har tänkt mig köpa...

det jag hade tänkt mig är detta..

1. EVOLUTION MK449C

2. BEHRINGER B-CONTROL BCF2000

3. EMU 1820

Och Reason och Cubase som seq..

Som sagt jag är mycket ny inom audiovärlden...och jag vet inte ifall jag kanske lägger ut lite för mycket...jag tänkte ifall jag tappar intresset osv...men det är det inte tänkt att jag ska göra...

Jag vill mixa allt inne i datorn men i framtiden så kanske jag vill ha en desk mixer...är du EMU 1820 ett bra val? eller ska jag börja med något annat kort...

Ni får gärna komma med för och nackdelar på vad jag ska tänka på..

Typen av musik jag håller på med är Reggae/Dub.....

Förövrigt har jag en AMD 64 3200 med 1024Mg DDR PC3200 minnen...

MVH

/Alexander

Redigerat av sliverr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska mixa i datorn så kan du ju låta bli att skaffa beringern så länge, tills du vet vad du är inne på... Men du kan ju köra freeware progam ett tag tills du är övertygad.

Sen vet jag inte ifall du har via chip på ditt moderkort, dom kan ställa till problem vid musikhantering, men jag vet inte om cubase stödjer via nu, någon annan som vet?!

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo....jag har via kort på moderkortet =/

varför jag vill ha en behringer är för att jag vill lixom kunna ha min händer på kontrollerna....t.ex. reverben, echo, delay osv och inte sitta med musen och ratta..

Vad menar du för freeware program föresten ?

MVH

/Alexander

Link to comment
Dela på andra sajter

h3nk3 (oregistrerad)

ja kan väl skriva då 😛

tänkte bara kolla om du testat cubase på datan? gör det innan du skaffar en massa prylar! jag har en tid undrat varför cubase beter sig underligt på min annars ganska fräscha data, men sen fatta jag att det berodde på det Via-chippet, så det blir till att bygga en ny maskin 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag kan säga av egen erfarenhet är att med en stabil dator och med win xp, så är kombinationen Cubase Sx + Reason klockren. Har kört det i ett par år och har inte haft några problem, tvärtom. Reason integreras smidigt i Cubase och du har tillgång till alla Reasoninstrumenten, vilket spar grymt med ramminne.

Lycka till...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja kan väl skriva då  😛

tänkte bara kolla om du testat cubase på datan? gör det innan du skaffar en massa prylar! jag har en tid undrat varför cubase beter sig underligt på min annars ganska fräscha data, men sen fatta jag att det berodde på det Via-chippet, så det blir till att bygga en ny maskin  🙁

joda...det funkar fint...inte fått några som helst errors....

Men det jag skulle helst vilja ha feedback om det är ljudkortet och de andra sakerna....

Som jag nämnde innan....är detta kanske för mycket av en nybörjare utan musik erfarenhet? förutom lyssning såklart 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo....jag har via kort på moderkortet =/

varför jag vill ha en behringer är för att jag vill lixom kunna ha min händer på kontrollerna....t.ex. reverben, echo, delay osv och inte sitta med musen och ratta..

Vad menar du för freeware program föresten ?

MVH

/Alexander

om du vill ha "handson" så skulle jag rekomendera "UC-33e"

http://www.evolution.co.uk/products/evo_uc33e.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är det via-chip och moderkort som jag tror att du har så bör det inte vara några problem, men värt att kolla upp innan köper kortet.

Om ditt kort kommer funkar med en mixer beror lite på hur du har tänkt att du vill ha det. Vill du skaffa en digetalmixer kan det vara ide att skaffa ett kort med adat in/out på. Skall du ha en analog mixer så kommer ditt kort funka, men du är fortfarande begrensad till 6 in. Om du vill ha digetalmixer kan ett tips vara ett trunta i allt annat köpa ett billigt bort med bara adat in/ut och en beggad yamaha 01v mixer. Slutsumman blir kanske 7000-9000kr och du kan du använda mixern även som kontollenhet.

Om du villket jag gissar på tänkt att köra piratprogram, så kan det för att slippa problem, i alla fall vad det gäller Cubase, löna sig att tänka om och köpa någon av de mindre varianterna i stället. Ett annat altenativ är att du väljer att ljudkort där du får med programvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. BEHRINGER B-CONTROL BCF2000

Är ett mycket bra köp!

Akta dig bara för att uppgradera firmwaren genom USB gränssnittet.

//J

vad kan hända för något?

Tobbe:

Jag har ett MSI K8T NEO2 moderkort...

Tanken är att jag köra mycket midi och inte så mycket live instrument....kanske en gitarr eller två...

Finns det inga möjligheter att "bygga ut" sitt ljudkort med flera ut och in gångar?

Och ifall jag nu skulle köpa mig en mixer så kommer den vara analog..

Redigerat av sliverr
Link to comment
Dela på andra sajter

2. BEHRINGER B-CONTROL BCF2000

Är ett mycket bra köp!

Akta dig bara för att uppgradera firmwaren genom USB gränssnittet.

//J

vad kan hända för något?

Tobbe:

Jag har ett MSI K8T NEO2 moderkort...

Tanken är att jag köra mycket midi och inte så mycket live instrument....kanske en gitarr eller två...

Finns det inga möjligheter att "bygga ut" sitt ljudkort med flera ut och in gångar?

Och ifall jag nu skulle köpa mig en mixer så kommer den vara analog..

Jag har ingen koll på det moderkortet så jag råder dig till att vara försiktig med val av ljudkort pch noga läsa på på tillverkarens hemsida om vad som funkar och vad som inte gör det. På tillväkrarens hemsida är nog också bästa stället att läsa på om utbyggnad, för det är ingen bra idee att blanda ljudkort av olika märken som inte är byggda för att funka ihopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...