Jump to content
Annons

VAL AV HÅRDDISK MACBOOK PRO?


garaget (oregistrerad)

Recommended Posts

garaget (oregistrerad)

Tjo!

Står i begrepp att köpa mig en Macbook pro, och är lite brydd.

Jag siktar på 15", 2,8 ghz:aren, men det är valet av disk som är mitt problem:

Jag väljer mellan en 500-giggare på 5400 rpm (standardkonfig) och en 7200 varvare på 320 gig.

Utrymmet spelar mig ingen roll, jag behöver knappt 320 gig.

Är det någon som vet vad att välja?

Jag använder datorn till mångkanalsinspelning, ofta 16 kanaler samtidigt.

Sedan spelar jag ju upp alla dessa 16 när jag sedan bandar kanal 17- ??.

Ibland vill man ju också lägga på lite pluggar för välbefinnandet, och då börjar det ju krävas prestanda.

Pros and cons med en 7200 varvare? Vinner jag MYCKET prestanda i studion med den?

Eller är det så att jag först märker skillnaden vid uppspelning/inspelning av 34678 kanaler med SpaceDesigner på alla kanaler?

Vad rekommenderar ni?

Ska beställa boken imorgon, och är fortfarande osäker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns säkert delade meningar om det här, men spontant: om platsen inte spelar någon roll så hade jag absolut valt den snabbare disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ha en 7200. Eller kanske den lilla ssd på 128gb?

Det kasnke inte ens kommer att gå med 5400rpm´en. Eftersom du spelar in mycket samtidigt är du ju i behov att ha en disk som kan skriva mycket och snabbt. Skulle inte tveka på en 7200. Har inte sett något test mellan dessa hdd eller liknande men de flesta säger att 7200 är standard, minst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan hosta upp 3000 så kan du köpa 3,06ghz processorn. Om du använder mycket pluggar kan det vara skönt att ha. Kanske inget måste men du kommer ju kunna ha datorn längre 🙁.......22.500 vs 25,500. Inte så mycket skillnad ??

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan hosta upp 3000 så kan du köpa 3,06ghz processorn. Om du använder mycket pluggar kan det vara skönt att ha. Kanske inget måste men du kommer ju kunna ha datorn längre 🙁.......22.500 vs 25,500. Inte så mycket skillnad ??

Inte mycket skillnad, men det är 3000 kr för 200 mhz. Rätt mycket cash om man ser det så. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

SSD:n är tyvärr lite för dyr, trots att boken i sig kostar 23 papp..

Jag lutar ju själv åt 7200:an, men jag undrar litet mer om för/nackdelarna.

Särskilt nackdelarna: hört att de blir varamre/låter mer/har kortare livslängd. Kan det stämma än idag?

Bör man kanske investera i en kylplatta isåfall om man ska jobba en långdag?

MAn vill ju inte slita ut sin älskling första veckan!

Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)
Om du kan hosta upp 3000 så kan du köpa 3,06ghz processorn. Om du använder mycket pluggar kan det vara skönt att ha. Kanske inget måste men du kommer ju kunna ha datorn längre 🙁.......22.500 vs 25,500. Inte så mycket skillnad ??

Hosta upp och hosta upp! Jag får mixa brötpunk hela sommarn för att ha råd med den här..🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket skillnad, men det är 3000 kr för 200 mhz. Rätt mycket cash om man ser det så. 🙁

HAHa, jag räknade aldrig så, vet inte varför. Ja då är det inte värt!

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD:n är tyvärr lite för dyr, trots att boken i sig kostar 23 papp..

Jag lutar ju själv åt 7200:an, men jag undrar litet mer om för/nackdelarna.

Särskilt nackdelarna: hört att de blir varamre/låter mer/har kortare livslängd. Kan det stämma än idag?

Bör man kanske investera i en kylplatta isåfall om man ska jobba en långdag?

MAn vill ju inte slita ut sin älskling första veckan!

Tänk på att du sedan själv kan byta hdd. Det är lite krångligt men inte alls svårt. Dock gäller inte garantin då. Men om du efter ett år vill byta är det lätt fixat. 🙁......

Edit; Köp inte ram hos Apple. Men det har du kanske redan fatta. 10.000 för 4gig mer 🙁....vad tänker dom med :S haha.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

HAHa, jag räknade aldrig så, vet inte varför. Ja då är det inte värt!

Hehe... 🙁 Jag har inte hela specifikationen i huvudet, det kanske är fler saker som skilljer datorerna åt mer än processorn. Om inte, ja, då är det dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... 🙁 Jag har inte hela specifikationen i huvudet, det kanske är fler saker som skilljer datorerna åt mer än processorn. Om inte, ja, då är det dyrt.

Det är exakt samma dator fast du ändrar i configen till 3,06ghz. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

Nja, krutet i 2,8 ska nog räcka, 4 gig ram också ett bra tag.

Fortfarande inga idéer om eventuella nackdelar med 7200? Värme? Ljud? Slitage? Kylplatta nödvändig? (lär jag väl märka iofs, men som sagt, det är jävligt mycket pengar det här, och man vill ju köpa rätt från början!)

RAM från Apple? Visa mig en stolle som köpte det och jordens undergång är nära!

Vilka tokstollar! Dessutom är Apple duktiga på att sprida ut rykten om att icke-apple-minnen kan orsaka problem för folk,

och ingen vill ju riskera det med sin nya dator som kostar som en liten sommarstuga, eller hur?

Har med framgång maxat både min nu sålda macbook och min iMac, utan problem med minnen från PcCity!

Tror 4gb kostar knappt 5000 kr idag, inte 10!

Men jag väntar ett år, då koster de nog bara 2500 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt.

Jag tror inte att 7200 ska låta så mycket mera, dock blir den lite varmare, drar lite mera batteritid, men va fan det skiljer typ inget. Men om fläkten går igång på full om du belastar datorn väldigt mycket så låter båda lika mycket säkert, eftersom det är processorn. Fläkten brukar inte gå speciellt länge, annars är datorn väldigt tyst 😉

Om du kommer köra windows kommer datorn dock både bli varmare, och ha kortare batteritid, fläkten gå oftare, windows drar nämligen mera än osx.

Annan grej du kan göra är ju att ta 5400 och sedan köpa till en extern hdd till firewire 800. Fast det blir ju mycket dyrare.

Ta 7200, du behöver inte oroa dig, om du vill ha rätt från början är ju det rätt 🙂, eftersom det är bättre.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

Skulle inte få för mig att köra windows på en MAcbOok Pro! Ever! Men jag tror att jag har fått svar på mina frågor, tusen tack alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte få för mig att köra windows på en MAcbOok Pro! Ever! Men jag tror att jag har fått svar på mina frågor, tusen tack alla!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

När vi ändå är inne på det: HAr någon här haft använding av bootcamp i inspelningsammanhang? JAg känner personligen ingen som medvetet kör det där förhatliga windows på en skinande MAc, men det kan vara kul att hör lite vad ni anser?

OBS! JAg är ingen rabiat Windowshatare!

JAg körde tidigare ett helt rent (ej uppkopplat mot nätet alltså!) XP PRO på en rätt kraftfull maskin,, och det funkade ju finfint. Det är bara gränssnittet i windows som stör mig. Vista nämner jag inte ens..

Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

Jaha, då var den beställd: MacBook Pro 15", 2,8 Ghz, 500 gig, 7200 rpm. Den större disken var tydligen snäppet snabbare..

Får se den 30 Juni hur det artar sig!

Tack för all hjälp go vänner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...