Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hur får jag tag på bra pianoljud, dvs vilken programvara ska jag använda för att det ska låta som ett riktigt piano?

//Aem

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du blir tvungen att köpa Black Grand.

Men då behöver du ett värdprogram också, det är Cubase SX 3 som gäller.

Pris: $195 + $735 = cirka 7200 spänn.

edit: osäker på dollarkurs, kan ev kosta lite mer.

Redigerat av nattvaktaren
Postat (redigerat)

Ja, du behöver Sampletekk Black Grand. Örebro konserthus köpte en Steinway D från Hamburgfabriken för något år sedan, eller så, och det är denna flygel som samplats.

Skall du verkligen ha det så bra som möjligt är mitt tips att att du undersöker värdprogrammet Tascam Gigastudio 3 och köper den samplern (kräver pc). Gigastudio 3 är den senaste versionen av värdprogrammet och trots att det varit lite instabilt i början har uppgraderingarna som förbättrat det redan börjat komma. Black Grand finns nämligen i flera olika versioner och till nya Gigastudio kan du köpa 24-bitarsversionen av Black Grand (annars 16 bitar). 48 (tror jag) anslagsnivåer [jämför gärna med ett normalt, "äkta" Yamaha digitalpiano som t e x skryter med tre samplingsnivåer].

En viktig fördel med Gigastudio är att du kan "streama" ljuden från cd-n/dvd-n när du spelar ljuden; du behöver alltså inte ladda in hela flygeln i arbetsminnet. Om du istället väljer en flygel som PMI Bösendorfer 290 med Kontakt; märker du kanske att du får sprak och klick i ljudet när du spelar för den vill ha 1,5 GB internminne för att jobba bra, och vad kostar en bank DDR-minne på 1GB om du måste uppgradera din dator? 3000 kr?

Tidningen Studio vet mer om Black Grand. Kolla nummer 10/2004 och www.sampletekk.com

Redigerat av Fredrikmo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.