Jump to content
Annons

Mixa gitarrinspelning...


linusiuppsala

Recommended Posts

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har suttit i flera timmar och eq:at, komprimerat, lagt på diverse effekter prövat allt men jag lyckas inte.

Jag försöker få ett lite

Gitarren ska låta klart men ändå inte för påträngade. Jag har dubbat spår och mixat jättetajt och panorerat eq.at... Prövat allt, men jag är ändå inte nöjd. Jag brukar bara mixa in gitarr-ljud i bakgrunden, ta bort svansar och komprimera utav hel*****. Är van vid dance och house musik =) Men är det någon som har några tips för att få det där Winnerbäck-soundet? 😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det har ju å göra med vad du spelar in med. Gör du en DI (direct in) inspelning kommer det aldrig låta som en bra rörstärkare redigt uppmickad med en fin gitarr. Sälva basljudet får man ju av just detta. Sen efteråt kan man justera med EQ och komprimering:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju å göra med vad du spelar in med. Gör du en DI (direct in) inspelning kommer det aldrig låta som en bra rörstärkare redigt uppmickad med en fin gitarr. Sälva basljudet får man ju av just detta. Sen efteråt kan man justera med EQ och komprimering:)

vad tror du om en sån här? http://www.tlaudio.co.uk/docs_07/product_07/5051.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tror inte du behöver en sådan preamp för att få till gitarrljudet.

Har du en förstärkare eller kör du en plugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Testa med en mjuk mick och håll 30 cm avstånd till gitarren. Kan vara så att din mick/preamp-kombo helt enkelt låter för hårt? Olika plektrum och gitarr gör också stor skillnad. Och på winnerbäcks låt var det inte speciellt mycket kompressor. Testa en kompressor med softknee, ~ 2:1 ratio, 20 ms attack, 3-400 release och se till att den tuggar lugnt och snällt med en GR på 3-9 dB. Efter kompressorn kan du lägga ett 12 dB HP-filter från ~ 200 Hz och ta bort den burkiga frekvensen runt 150-250 Hz en gitarr brukar ha med hjälp av en parametrisk EQ.

Låter det för vasst/hårt? Lägg ett 6 dB/oct LP-filter från ~ 15 kHz och ta bort eventuell hårdhet mellan 2-5 kHz med ytterligare en parametrisk EQ.

Låter det för snällt, testa med längre attack och kortare release på kompressorn, eventuellt hardknee.

Detta är generellt, du får testa dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
burkish (oregistrerad)

Det jag brukar göra när jag spelar in acke, vilket jag har fått mycket bra resultat med, är att jag mickar X/Y vid tolfte bandet. Klockren ljud då kan du även justera hur mycket utav "knackan" och sånt från handen som du vill ha med. Det går även att micka A/B med centermick men rekommenderar det inte då möjligheten för kamfilter och skit är mycket större så och ljudkvaliteten blir inte så mycket bättre än X/Y.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...