Adish Postat 10 juni 2009 Postat 10 juni 2009 Hejsan, Har gjort en del låtar under åren, och har aldrig riktigt kommit till underfunn vad mitt problem är. Min musik låter tråkig, även fast jag lärt mig komponera med mer fart och lärt mig mixa någorlunda. Sitter med Studiohögtalare osv, och känner att det mesta av inspirationen till att skriva låtar finns till hands. Det mesta känns som om jag börjar få kläm på, någorlunda, men det känns som om mitt problem är något annat. Jag gör låtar, men det låter oäkta. Har suttit och lyssnat på massor av känd musik, bl a BWO och hört deras låtar. Det känns som om alla instrument är mer äkta, mer snyggare på något sätt, och då görs den musiken även där på dator. Sitter själv i Reason och jobbar med den vanliga ljudbanken, är det här som problemet skapas? Vad använder proffsen som kan få så snygga ljud i sina låtar, vad behöver jag fixa? Är det helt enkelt så att Reason som ljudbank är för B, för upplever nämligen (andra också) känslan av typ tv-spels MIDI-ljud. Vad tror ni? Har ni några bra svar? Mvh Adam
zutztrutz Postat 10 juni 2009 Postat 10 juni 2009 Du kanske bara har för höga krav på dig själv. Ladda upp nån låt du har gjort så kan man lyssna och komma med lite tips 🥰 Ett tips är att köpa en mjukvarusynt och lära dig skruva fram egna ljud. Jag kan tipsa om Alchemy. Levereras med en samplebank på 2 gig som du kan gå bananas med. Du kan också ladda in egna ljudfiler och göra skumma saker med dem. Då använder du dig av egna ljud istället för färdiga presets.
drloop (oregistrerad) Postat 11 juni 2009 Postat 11 juni 2009 Svårt att mäta sig med gubbar som skrivit musik i 20 år på heltid och har killar/tjejer som mixar åt dom. Mycket är en kunskapsfråga för att få till ett sound. Är det så att du kanske inte har kolla på hur man använder alla effekter som finns i Reason? Använd då Combinatorpatchar som är färdiga presets med effekter. Ta sedan och surfa in på http://www.propellerheads.se/download/refi...ReFillType=Free Här finns massvis med gratis patchar att ladda hem. Själv använder jag Reason till allt, en ruggig syntrigg är vad Reason är. Så börja med att ladda hem lite nya patchar och få inspiration.
Adish Postat 12 juni 2009 Trådstartare Postat 12 juni 2009 Okej låter rätt vättigt det ni säger, blir att man sitter och funderar på egen hand och tror det ena och det andra. Jag antar att mitt problem är att jag sitter i reason, tar och plockar fram vanliga simpla ljud, som Orch-strings mm, och bygger låten för simpelt för att det ska låta bra. Lite så är det väl säkert. Jag kan väl bara grunderna än så länge, så det är väl där skon klämmer som mest. Dock är jag sugen på att skaffa typ Kontakt-3 synthen osv. Sitta i Cubase och pilla, känns bättre, har laddat hem Kontakt Demo, men känns som om jag kanske bör uppgradera datorn lite då först, det hackar, och med USB-mic går det inte att spela in mer än cirka 2-10 sekunder.. Några tips? Tack för era svar gossar. Mvh Adam
drloop (oregistrerad) Postat 12 juni 2009 Postat 12 juni 2009 Jag har gjort några refills Kolla in den här tråden. https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry888245
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.