Jump to content
Annons

Dålig effektpedal eller trasig förstärkare

Recommended Posts

Hallonsaft (oregistrerad)
Postat

Hej,

jag köpte här om dagen en effektpedal, en boss ds1, men när jag pluggar in den och spelar låter det inte riktigt bra, jag har en (jcm 2000 dsl, 1960A). Det är lite svårt att förklara hur det låter, men pedalen distar inte så mycket utan det låter bara högre och grötit och ljudet skär sig.

Jag testade att byta alla rör i förstärkaren men ingen skillnad. När jag spelar utan pedalen igång låter det bra, testade även att koppla in pedalen till en annan förstärkare och då lät det betydligt bättre.

Är detta ett vanligt problem, allt tyder på att det skulle vara något knas på min förstärkare, men vad kan det isåfall vara?

Tack i förhand

/Olle

Annons
Postat

Hej

Jag har inte själv använt just den pedalen, men den är rätt så gammal. 1978 kom den från Boss och jag gissar att de inte har förnyat tekniken i den utan kanske i stället gjort andra pedaler (de har ju en uppsjö).

Överstyrning i pedalform från 1978 kasnke helt enkelt inte kan låta bra 2009

Postat

Jag testade att koppla in effekten från gitarren in till effekten och sedan in till Input, då fungerade det och låter betydlig bättre. Så det måste vara något fel på effektloop send och return intagen.

Men vad är nackdelen med att koppla effekten direkt från gitarren till skillnad genom att koppla via effektloop?

Postat

En dist ska aldrig kopplas in i efektloopen (eller det låter iaf väldigt sällan bra), dit ska tids och modelleringseffekter kopplas så som chorus, reverb och delay.

Alla dist, kompressorer, wah wah, overdrives, fuzzar osv osv ska kopplas direkt in i förstärkaren.

Gitarr -----> stämapparat, distar, wah wah, kompressorer osv ------> Förstärkarens input

Effektloopens send ------> chorus, delay, reverb osv ------> Effektloopens return.

Strunt i ordningen jag skrivit upp, det är bara för att visa hur jag tänker 😲 Mixtra själv med ordningen på pedalerna tills du hittar det sound du eftersöker.

Postat
En dist ska aldrig kopplas in i efektloopen (eller det låter iaf väldigt sällan bra), dit ska tids och modelleringseffekter kopplas så som chorus, reverb och delay.

Alla dist, kompressorer, wah wah, overdrives, fuzzar osv osv ska kopplas direkt in i förstärkaren.

Gitarr -----> stämapparat, distar, wah wah, kompressorer osv ------> Förstärkarens input

Effektloopens send ------> chorus, delay, reverb osv ------> Effektloopens return.

Strunt i ordningen jag skrivit upp, det är bara för att visa hur jag tänker 😳 Mixtra själv med ordningen på pedalerna tills du hittar det sound du eftersöker.

Jaha, jag har aldrig riktigt hajjat det där, tack för svaret! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.