Jump to content
Annons

Dags att fläska på LP'n


Zamul

Recommended Posts

Jag har en Les Paul Studio, och den funkar ju bra förvisso, men man kan ju inte ha en Studio hela livet. Så jag tänkte att jag skulle fläska på med nya mickar på den.

Har kollat på dom här:

Tony Iommi Signature

(Strålande recensioner av i stort sett alla), och som tillägg köpa en ny volymratt/potentiometer på 1 Megaohm för att kunna få ut mer av ljudet (diverse recensioner på musiciansfriend pekar på att det är en bra grej att göra också).

Men det är ju så att jag inte direkt har 100% koll på såna här grejer, så det vore trevligt med lite feedback på den här idén.

Det känns ju bättre att uppgradera en befintlig Les Paul än att köpa en helt ny bara för att få bättre mickar (lämnar väl in den till 4Sound så får dom fixa själva bytet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jo, har hört det 😏

Men som sagt är det folk som har provat pickupsen och säger att man blir besviken om man inte har 1 meg.

EDIT: Just ja, jag har aldrig kollat speciellt mycket på det här med att splitta med en push/pull pot? Hur funkar det egentligen? Snubben som snackade om 1 meg poten tyckte också att man skulle se till så att poten inte splittade utan istället växlade mellan seriell och parallell koppling mellan mickarna.

Redigerat av Zamul
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jodå, den är töntig, men jag lyssnar hellre på användarrecensioner än Gibsons PR krafs 😏

Men jag planerar ju att lägga ut en hel del på ett par mickar, så om du har nåt tips på bra allround mickar så får du gärna dela med dig.

EDIT: Eller, ja, "allround". Spelar progrock så det blir mest nåt blues-aktigt till metal-aktigt sound på det hela.

Redigerat av Zamul
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
DieHard (oregistrerad)

Problemet med Lundgrenmicar så går det inte hitta någon gitarr i butik, om det nu inte skulle vara en beggad, med dessa mickar på. Köper man dem och inte gillar dem så har man slängt bort tid och stålar. Men du verkar ju redan har bestämt dig för vilka mickar du vill ha. Det är väl bara köpa dem. Ber man andra om råd kommer alla säga vad dem föredrar. Det kan ju aldrig vara en måttstock för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Lundgrenmicar så går det inte hitta någon gitarr i butik, om det nu inte skulle vara en beggad, med dessa mickar på. Köper man dem och inte gillar dem så har man slängt bort tid och stålar. Men du verkar ju redan har bestämt dig för vilka mickar du vill ha. Det är väl bara köpa dem. Ber man andra om råd kommer alla säga vad dem föredrar. Det kan ju aldrig vara en måttstock för dig.

Bestämt och bestämt, det är snarare så att Iommi mickarna är de enda jag hittat som har fått så pass strålande recensioner och dessutom verkar funka till det jag vill använda dom till. Eftersom jag är nybörjare på det här området kan det vara bra att få lite "allmänbildning" innan man slår till. Så ni får gärna länka till några klassiker om det är så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bestämt och bestämt, det är snarare så att Iommi mickarna är de enda jag hittat som har fått så pass strålande recensioner och dessutom verkar funka till det jag vill använda dom till. Eftersom jag är nybörjare på det här området kan det vara bra att få lite "allmänbildning" innan man slår till. Så ni får gärna länka till några klassiker om det är så 😄

En combo av SD JB i stall och 59/Jazz i hals slår aldrig fel IMO. Där kan man prata klassiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

En combo av SD JB i stall och 59/Jazz i hals slår aldrig fel IMO. Där kan man prata klassiker.

Att ha en jazz-mick är ju alltid trevligt, så länge den går att kombinera med något vassare.

Såg att de här två mickarna fanns i ett kit för 1400 kr på Thomann, vilket är aningen mindre än Iommi mickarna som kostar 1500 kr styck 🙂

Frågan är om det kanske skulle gå att ha en jazzmick i hals och en Iommi mick i stall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en jazz-mick är ju alltid trevligt, så länge den går att kombinera med något vassare.

Såg att de här två mickarna fanns i ett kit för 1400 kr på Thomann, vilket är aningen mindre än Iommi mickarna som kostar 1500 kr styck 😛

Frågan är om det kanske skulle gå att ha en jazzmick i hals och en Iommi mick i stall?

Mycket möjligt, vet dock för lite om Iommi-mickarna för att kunna säga något. Men är dom passiva och har liknande output bör det inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit och lyssnat igenom alla Duncan mickar nu, och jag måste säga att dom jag tyckte lät trevligast var SH-2, SH-4 och LW-CH1.

Allra trevligast var LW-CH1, som såklart också var den dyraste (1600 på 4sound, hittade den ingen annan stans) och var dessutom aktiv.

SH-2 och SH-4 var ju dock trevligt nog exakt dom som Taket föreslagit, och dom finns i ett paket på Thomann för 1,400.

På 4sound kostar det paketet 2,100, men jag ska se om jag inte kan pruta mig till en gratis installation av mickarna plus möjligtvis en push-pull pot att splitta med, vilket jag hört vissa säga är trevligt med speciellt jazzmicken. 😛

Så här stod det på Harmony Central (om jazzmicken, SH-2):

One thing I should mention is that when I installed the pickup, I had a three way mini toggle switch installed with it. This gives me Series (humbucker), Split (single coil), and Parallel (kind of in between the two). This makes a huge difference in the sound of the pickup. In the Series or humbucker mode, it is a warm mellow tone that one would expect from a "jazz" pickup. It sounds fine, but it is the least interesting of the three sounds. So if I had installed the pickup with out the toggle switch I probably wouldn't be as happy with it as I am, although, I certainly wouldn't be disappointed. The single coil mode surprised me the most. I wanted a humbucker guitar and didn't think I'd get much use out of the single coil setting, but it really sounds great like that. Words I would use to describe it would be glassy, sparkling, crystaline, and almost harp-like. Not quite like a Fender, but it's got a little of that classic Strat "spank" or "quack" or however you describe it. It almost sounds like an acoustic-electric guitar. Very nice!

The Parallel setting, as I said sounds like a combination of the single and humbucker sound and is fantastic. It's fatter than the single coil, but brighter than the humbucker. Adjusting the tone control can yield a whole different range of sounds.

Det låter ju najs.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Har suttit och lyssnat igenom alla Duncan mickar nu, och jag måste säga att dom jag tyckte lät trevligast var SH-2, SH-4 och LW-CH1.

Ja men det kan du inte utgå från helt. Allt beror på vilken gura det är frågan om, träslag, stall etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det kan du inte utgå från helt. Allt beror på vilken gura det är frågan om, träslag, stall etc.

Självklart, men det är inte direkt som att jag kan sitta och prova alla mickarna i min egen gitarr, utan jag får gå efter vad som verkar bäst.

Dessutom skulle det inte förvåna mig om gitarren dom använde i demosarna var en LP, eftersom det är den vanligaste humbucker-gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det kan du inte utgå från helt. Allt beror på vilken gura det är frågan om, träslag, stall etc.

Man kan ju ändå avgöra vilken karaktär mickarna har, även om man inte kan lyssna på det ljud man själv får.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Trodde först du skulle på med nån schysst vinylsvarv av KISS 😐

I övrigt tycker jag inte man ska kasta bort pengar på att byta mikar....det går att få fram bra "karaktär" genom att ändra lite på sin förstärkare åxå. Om man inte är extremt audiofil vill säga. (im not)

Visst kan man det, men jag tycker helt enkelt inte om 490R/498T mickarna längre. 498T låter för burkigt och jag stör mig alltid på ett mullrande plonkigt ljud när jag försöker spela med den på en inställning som inte är helt mongo-distad. 490R låter okej, men jag tycker ändå att det finns många som håller mycket bättre standard än den. Vad gäller Duncan mickarna som jag pratade om förut, så tycker jag att SH-2 har det där härligt "ihåliga" jazz ljudet som jag aldrig lyckas locka fram ur min stackars 490R, och SH-6 har ett mycket klarare ljud än 498T vilket tillåter att man kör med ett mer blues-aktigt ljud som inte är så distat.

Det är i alla fall vad jag upplevt när jag kollat runt på diverse grejer. Jag får mitt nyligen beställda Saffire LE imorgon, och då ska jag spela in några helt oprocesserade grejer med båda dom nuvarande mickarna och jämföra.

Redigerat av Zamul
Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde först du skulle på med nån schysst vinylsvarv av KISS 😄

I övrigt tycker jag inte man ska kasta bort pengar på att byta mikar....det går att få fram bra "karaktär" genom att ändra lite på sin förstärkare åxå. Om man inte är extremt audiofil vill säga. (im not)

Utveckla gärna varför det är bortkastade pengar att byta mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utveckla gärna varför det är bortkastade pengar att byta mickar.

Om jag köper Tony Iommi mikar så inte fan låter det mer Fat Sabbath för det...lika lite som att köpa en Steve Vai-gitarr å börja låta som han. Sen får jag tycka vad jag vill så läs mitt inlägg igen. Jag har redan skrivit svaret där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag köper Tony Iommi mikar så inte fan låter det mer Fat Sabbath för det...lika lite som att köpa en Steve Vai-gitarr å börja låta som han. Sen får jag tycka vad jag vill så läs mitt inlägg igen. Jag har redan skrivit svaret där.

Men herregud, tror du bara det finns signaturmickar? Och nej, man kan inte kompensera för dåliga/felljudande mickar genom att ratta på förstärkaren. EN EMG låter inte som en SD, och man kan heller inte få en EMG att låta som en SD. Då får man helt enkelt slänga i en SD i gitarren i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, tror du bara det finns signaturmickar? Och nej, man kan inte kompensera för dåliga/felljudande mickar genom att ratta på förstärkaren. EN EMG låter inte som en SD, och man kan heller inte få en EMG att låta som en SD. Då får man helt enkelt slänga i en SD i gitarren i stället.

Nej det tror jag inte! Om det är okej för dig prylfantomen så gör det du tycker känns bäst. Jag sa bara vad jag tyckte. Trådskaparen har ju en Gibson LP Studio och de har väl rätt okej mickar som följer med. Har inte pratat om att jämföra EMG och SD. Är en mick dålig/felljudande så kan den ju iofs behövas bytas. 🙂 Och det beror ju på vilket ljud man vill åt åxå såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det tror jag inte! Om det är okej för dig prylfantomen så gör det du tycker känns bäst. Jag sa bara vad jag tyckte. Trådskaparen har ju en Gibson LP Studio och de har väl rätt okej mickar som följer med. Har inte pratat om att jämföra EMG och SD. Är en mick dålig/felljudande så kan den ju iofs behövas bytas. 🙂 Och det beror ju på vilket ljud man vill åt åxå såklart.

Det handlar inte om att vara "prylfantom", det handlar om att du säger saker som inte stämmer. Man kan ändra förstärkarens ljud i förstärkaren, men man kan inte ändra mickarnas karaktär genom att ratta på EQ:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om att vara "prylfantom", det handlar om att du säger saker som inte stämmer. Man kan ändra förstärkarens ljud i förstärkaren, men man kan inte ändra mickarnas karaktär genom att ratta på EQ:n.

Sant! Men var god och läs igen vad jag skrivit! Om du inte kan ratta in ett hyfsat ljud med en Gibson "vilken som helst" så vet jag inte...

...du ser fortfarande inte vad som står i mina inlägg???

Ska försöka förklara:

1. Ge mig en Hendrixkaraktär

2. Ge mig en Vaikaraktär

3. Ge mig en Van Halenkaraktär

4. Ge mig en Yngwiekaraktär

Svar: Jag kan garantera att samtliga lyckas trolla fram deras signaturspel/sound på min plastiga J&D gitarr genom ett nyvaxat plaströr. Det jag vill säga är att det inte sitter i hur jävla bra mickar du köper utan i händerna på användaren.

Detta är min synpunkt så låt mig för i hellvette vara!

sen vad man kan å inte kan skiter jag i å vad som "stämmer" skiter jag åxå i...bara det låter bra..okej??

Fred!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant! Men var god och läs igen vad jag skrivit! Om du inte kan ratta in ett hyfsat ljud med en Gibson "vilken som helst" så vet jag inte...

...du ser fortfarande inte vad som står i mina inlägg???

Ska försöka förklara:

1. Ge mig en Hendrixkaraktär

2. Ge mig en Vaikaraktär

3. Ge mig en Van Halenkaraktär

4. Ge mig en Yngwiekaraktär

Svar: Jag kan garantera att samtliga lyckas trolla fram deras signaturspel/sound på min plastiga J&D gitarr genom ett nyvaxat plaströr. Det jag vill säga är att det inte sitter i hur jävla bra mickar du köper utan i händerna på användaren.

Detta är min synpunkt så låt mig för i hellvette vara!

sen vad man kan å inte kan skiter jag i å vad som "stämmer" skiter jag åxå i...bara det låter bra..okej??

Fred!

Visst, jag kan hålla med om att Gibsons prylar brukar vara kvalitétsprylar, och kan säkert ge ett hyfsat ljud. Men men vems definition av hyfsat?

Jag håller med om att ton även sitter i fingrarna, har aldrig påstått något annat. Däremot kan jag garantera att Van Halen inte får sitt signaturljud genom en gammal Laneycombo, för soundet sitter i bra mycket mer än bara fingrarna.

Tagga ner en aning. Är inte det här ett forum, för att diskutera saker? Då får du nog ta att folk ifrågasätter dina "åsikter".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...