Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag har bytit strängar och allt fungerar prima förutom att jag tycker att (A strängen) skrollar (5e strängen) vad kan jag göra för att ficksa det?, är det bara för att jag har nyss bytt strängar?

Annons
Postat (redigerat)

Du kanske menar att nån av de två tunnaste "slirar" så den stämmer ner sig? Prov att trä igenom strängens lösände en gång till genom hålet. Och försök att trä den så att sen när du vrider på stämskruven så kommer det "ny" sträng utanpå och låser den.

Jag trär alltid igenom den tunnaste två varv genom hålet i pinnen. För att få bort den nästa gång kan det behövas en gaffel, men gör man så så sätter sig stämningen mkt fortare och säkrare.

Ett sätt är att trä igenom strängen och sen vika den åt "fel" håll och sen igenom hålet en gång till. Jag tror Fender beskriver detta sätt på nån sida.

Ska man spela live och vill stämma i förväg är det bäst att ha gitarren på scenen, där den får ungefär lika mycket ljus på sig som sen när man spelar på den. Har man den i ett omklädningsrum eller i ett mörkt kallt hörn av scenen kan man räkna med att den stämmer om sig friskt sen när man börjar spela på den.

Redigerat av Guitar Nilsson
Neutrik (oregistrerad)
Postat

Det första man gör innan man höjdjusterar är att kolla att halsen är rätt justerad. Om du trycker ner strängen på 1:a och 14:e bandet samtidigt så ska strängen nästan nudda bandstaven på 7:e bandet men inte riktigt.

Postat

Förmodligen har du lagt på tunnare strängar skulle jag tro. Då drar de inte i halsen lika mycket och då blir stränghöjden lägre och strängen kan gå emot ett eller flera band. Ibland (men inte så ofta) kan också en bandstav resa sig... Då ska den ner igen och det behöver man lite erfarenhet och fixa på ett bra sätt.

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.