Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har under hela mitt liv använt mig utav en pc, och tänkte nu flytta över till mac, just på grund utav musikprod. Kollade runt lite på forumet och för att se vilken mac som passar mig bäst, eftersom jag själv inte är så high på just mac. Jag tänkte införskaffa mig en

Macbook pro 2.4GHz Intel Core 2 Duo

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

Jag har tidigare använt mig utav Reason och Fruity loops som musikprogram, men kommer ta en sväng runt Logic, eftersom den funkar överlägset bäst(?) på mac. Ska väl också säga att jag är en hobbyproddare, jag livnär mig inte på musik, men jag sätter ner mycket tid på på det ändå.

Är datorn bra nog?

tack

Annons
Postat

Tjenare!

Jag kan tala utifrån mina egna erfarenheter. Jag satt med en PC c2d 1,8 4gb ram. Har sedan länge spanat på mac och hört hur alla beskriver maskinerna som problemfria osv osv. För drygt ett halvår sedan har jag nu gått över till mac. Jag köpte en Macbook Pro, 2.2ghz c2d och 4gb minne. Minste grafik kortet (128mb). Jag gick även över från Nuendo till Logic.

Det är det bästa jag nånsin har gjort i dataväg! Har inte haft ett enda problem. ALDRIG kraschad eller hakat sig dessutom så gillar jag logic mycket bättre än nuendo. Men det kan vara emotionellt 😛 Visst det tar ett tag innan man vänjar sig med omställningen. men när du väl är där så ser du bara fördelar! Dessutom så håller batteriet på min i ca 3 timmar under arbetspress!

Lycka till

(ÅH NEJ! Starta inte ännu en MAC vs PC tråd)

Postat
Tjenare!

Jag kan tala utifrån mina egna erfarenheter. Jag satt med en PC c2d 1,8 4gb ram. Har sedan länge spanat på mac och hört hur alla beskriver maskinerna som problemfria osv osv. För drygt ett halvår sedan har jag nu gått över till mac. Jag köpte en Macbook Pro, 2.2ghz c2d och 4gb minne. Minste grafik kortet (128mb). Jag gick även över från Nuendo till Logic.

Det är det bästa jag nånsin har gjort i dataväg! Har inte haft ett enda problem. ALDRIG kraschad eller hakat sig dessutom så gillar jag logic mycket bättre än nuendo. Men det kan vara emotionellt 😛 Visst det tar ett tag innan man vänjar sig med omställningen. men när du väl är där så ser du bara fördelar! Dessutom så håller batteriet på min i ca 3 timmar under arbetspress!

Lycka till

(ÅH NEJ! Starta inte ännu en MAC vs PC tråd)

Låter bra!

Så datorn flyter på bra även när du pressar den lite? Inga extremfall, förväntar mig inte att den ska vara som mac pro.

Och jag försökte verkligen att inte skapa en ny Mac vs pc tråd. haha Bara ute efter lite köpråd

Postat

Jag har gjort musik samtidigt som jag har illustrator, photoshop, dreamweaver, internet, mail, msn, skype, itunes, spotify haft igång. Utan några som helst problem.

Nu vet jag ifs inte hur pass krävande projekt du har men jag har som max 40 ljudspår med ca 4 effekter per spår ... 😛

Postat
Jag har gjort musik samtidigt som jag har illustrator, photoshop, dreamweaver, internet, mail, msn, skype, itunes, spotify haft igång. Utan några som helst problem.

Nu vet jag ifs inte hur pass krävande projekt du har men jag har som max 40 ljudspår med ca 4 effekter per spår ... 😛

Det var det enda jag ville höra! haha tack för svaren polder

macbook pro blir det!

Postat

Du kan ju såklart få fler att tycka till 😛 Men detta är min syn på det hela! Jag kommer aldrig att byta ner mig igen ☺️ hehe

Postat

Både Reason och Logic är hyffsat resurssnåla program. Du kommer långt med en Macbook Pro.

Om du jobbar mycket med samplingsbibliotek/-spelare kanske arbetsminnet inte riktigt räcker till . Men isf går det att köpa till mer.

Postat
Men isf går det att köpa till mer.

Jag tror dock att 4gb är max för macbook pro'n

Postat

Jag arbetar oftast med externa syntar (Vsts) och sedan lite samplingsbibliotek. Vad tar mest arbetsminne?

För när Polder säger 40 ljudspår, då förmodar jag väl att det är lite av varje? Eller?

Postat

hm externa synthar? VSTs... Jag är inte riktigt med där. menar du mjukvaru synthar (VST) eller Hårdvaru synthar?

Är det 40 mjukvaru synthar pallar så klart inte datorn med för fem öre.. då ska man väl ha 64gb i ram om det ska palla 😆 Är det midi så kan man väl köra hur många du känner för...

Jag menar 40 audiospår

Postat

hm externa synthar? VSTs... Jag är inte riktigt med där. menar du mjukvaru synthar (VST) eller Hårdvaru synthar?

Är det 40 mjukvaru synthar pallar så klart inte datorn med för fem öre.. då ska man väl ha 64gb i ram om det ska palla 😆 Är det midi så kan man väl köra hur många du känner för...

Jag menar 40 audiospår

Förlåt, jag menade mjukvarusyntar. Med audiospår menar du wavfiler? Nej men det kommer bli macbook pro. 4gb får räcka helt enkelt.

Postat

Köpte en sån fast en 2,66 för några månader sen också just på grund av musik produktion och ångrar det inte ett dugg. Sitter lite i Reason fast mest i Pro Tools och den funkar prima!

Vill bara tillägga om det vore så att 4gb inte räcker så går det att uppgradera till 8gb men det kostar runt 12 000 😛 men det går om man vill o har cash iaf ;P

Om du är student o har CSN-kort rekommenderar jag att utnyttja studentrabatten (10% avdrag) och deras nya erbjudande om att man får en iPod touch nästan helt gratis vid köp av en Mac.

Enjoya köpet och njut! 😛

Postat

Ursäkta att jag verkar lite på här men 8gb?! Är det i nya unibody eller tidigare version av MBP?

Jag som trodde att MBP endast kunde ha 4 GB som max...

Postat
Ursäkta att jag verkar lite på här men 8gb?! Är det i nya unibody eller tidigare version av MBP?

Jag som trodde att MBP endast kunde ha 4 GB som max...

17" kan man uppgradera till 8GB som Linos sa, för drygt 12 lappar till. Att uppgradera 15" (2.4GHz) från 2GB till 4Gb kostar dock endast 1k. Vilken skillnad.

Men Linos har du utnyttjat det där studenterbjudandet med Touchen? För som jag fattat det, står det typ att man får onlinerabatt, d v s att när du handlar nästa gång hos Apple så får du rabatt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.