Jump to content
Annons

16 in.


Larzolov

Recommended Posts

Jag ska bygga mig ett fint hårddisk-inspelningssystem och vill ju köpa rätt grejer från början. Så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Nu har jag bestämt mig för att jag vill kunna spela in 16 kanaler samtidigt.... om det inte blir alldeles för dyrt.

Först undrar jag, om man har ett hammerfall kort, som har 3 ADAT ingångar. Vad är det då för pryl man har för att få 16 analoga in till "ADAT-porten"? Är det en dyr historia?

Ett annat alternativ jag tänkt på är att ha 2st "ESI WamiRack ESP1010" då får man ju många in billigt.... men jag hade tänkt bygga en "barbone"-dator och dom har nog bara en PCI-kortplats 😠(

Vad finns det mer för alternativ till 16 in? Jag vill hamna under 10 000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Först undrar jag, om man har ett hammerfall kort, som har 3 ADAT ingångar. Vad är det då för pryl man har för att få 16 analoga in till "ADAT-porten"?

En A/D-D/A-omvandlare.

Du skickar digital signal via ADAT Lightpipe som sedan omvandlas till förslagsvis 8 analoga.

Så du behöver bara 2 st ADAT Lightpipe om du vill åt 16 kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många saker som har adat-port och som kan anslutas till ett hammerfall-kort. En viktig detalj när man ansluter flera saker samtidigt är att bestämma vilken av apparaterna som ska agera master (wordclokc). Den enklaste lösningen är att ställa alla anslutna prylar till slave och låta dom följa hammerfall-kortet. Mer om hur du justerar clock-synken kan du läsa i respektive apparats manual.

OBS! Vissa apparater har begränsade möjligheter att synka mot extern wordclock. Focusrite Octapre till exempel kan bara synkas mot extern klocka via bnc-kabel.

Creamware har en ad/da-omvandlare med 16 in/ut. Det går åt 4 st optiska kablar att ansluta den till kortet. Kostar drygt niotusen spänn hos Thomann, har ingen aning vem som är återförsäljare i Sverige.

Annars finns det massvis med burkar som har 8 ad/da-omvandlare, t ex Behringer ADA 8000 med inbyggda mikstärkare, angett riktpris 2766 inkl moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning för Focusrite Octopre.

Den optiska utgången är extremt känslig och tickar/poppar/smäller konstant oavsett hur bra och dyr och felfri kabeln än är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler förslag?

Jag förstår inte riktigt vitsen med att köra på en barbone. Är det något som kan vara bra att ha i musikstudiosammanhang är det ordentligt med pci-platser och en rejäl PSU. Det finns flera smidiga dsp-kort (pci) som du kanske blir sugen att investera i i framtiden. Framförallt kan det vara praktiskt när antalet spår kryper över 40 strecket och varje instans av din favorit eq kräver 5% av cpu'ns resurser.

En annan fråga, finns det AGP-plats på datorn eller kan man bara använda det grafik-kort som sitter på moderkortet? Jag tänker på möjligheten att köra med dubbla skärmar.

Summa. Det finns en massa begränsningar med att köra barebone. Risken är att det är den delen av studion du kommer att uppgradera först.

Har RME Hammerfall (Digi 96/52) nån midi.....portar?

Det verkar inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Hammerfall 9652 - och till det är en DDX3216 kopplad (16 Lightpipe-kanaler mellan ljudkortet och mixern), en RME ADI-8 Pro och en RME ADI-96 Pro. Snart fyller jag troligen även sista anslutningen med hjälp av en Benchmark DAC-1... 😕

Det finns ett gäng omvandlare i olika prislägen. Exempel är nämnda ADI-8 Pro, ADI-8 DS, Apogee Rosetta 800, Behringer ADA8000, Alesis AI3 och AI-4, Marian ADCon, Fostex AC-8...

När det gäller omvandlare, så finns det alltså ett stort antal olika - och så småningom kommer det att göras ett jämförande test av olika sådana med hjälp av några tänkare i VST-Forum, så att vi kan ta reda på vad som skiljer de olika modellerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har RME Hammerfall (Digi 96/52) nån midi.....portar?

Inte den äldre modellen (den som jag har). Den nyare HDSP9652 har däremot 2st midi I/O - och Total Mix, som kan vara bra ibland - beroende på hur man vill jobba med sitt system...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, det låter spännande! Blev nyfiken på hur ni kommer att göra. Kan du lägga upp en länk till ert tänk på vst-forumet?

Självklart: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=9663

Det är fortfarande på planeringsstadiet - och det blir nog inte av förrän jag har skaffat Benchmarken, eftersom man ju vill ha så bra omvandling som möjligt ut för ett sådant test.

Link to comment
Dela på andra sajter

Summa. Det finns en massa begränsningar med att köra barebone. Risken är att det är den delen av studion du kommer att uppgradera först.

Håller helt med. Man kan konfigurera en Midi/big-tower för musik för en billig penning idag och det kommer det vara värt i framtiden!

Ska man köra dubbla skärmar är det ett nytt grafikkort men ska ha! Typ Matrox, men många ATI -kort har även möjlighet att användas med 2 skärmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Ok... verkar som jag får skippa barbone idéen.

Det finns barebones med flera pci-platser (upp till tre, vad jag sett) och AGP-plats.

Joachime: vad är PSU?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just skaffat en Behringer ADA8000, 8 in/utgångar samt mikpramps med fantom på alla ingångarna. Låter helt okej för priset, ca 2000 kr.

Vart hitta du den för ca 2000? Dom priser jag sett närmar sig 3000...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det här är skitsvårt... att välja kort. Men nu står det mellan 2 lösningar:

1. RME Hammerfall HDSP 9652 + RME 8 in kort(AEB81) + En sån där Behringer ADA8000

eller:

2. Motu 828 mkII + Behringer ADA8000

Båda lösningarna ligger väl runt 9000kr. om man köper begagnat eller från tyskland.

Vilken lösning tror ni på? Kan säga att jag inte är nån studiotekniker... vilket system är lättast att koppla ihop och sen att använda?

Tänkte förresten sälja min Zoom mrs-1266, nån intresserad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just skaffat en Behringer ADA8000, 8 in/utgångar samt mikpramps med fantom på alla ingångarna. Låter helt okej för priset, ca 2000 kr.

Vart hitta du den för ca 2000? Dom priser jag sett närmar sig 3000...

Musikanten i Umeå säljer dom för 2400, jag köpte från USA för 1500, men då tillkommer ju moms o frakt, = 2000.

Redigerat av antont
Link to comment
Dela på andra sajter

Fler förslag?

VSL 2020 kortet funakr utmärkt att plocka in adat via två lightpipes 2*8=16 vad du sen ska ha för AD/DA omvandlare är ju en bra fråga, om du hade lite mer än 10 000kr skulle jag rekomendera en Behringer DDX3216 digitalmixer och sedan köpa Adat1616 interfacet till mixern.

Ok det är Behringer, men du kan nog inte få tag i bättre grejer i den prisklassen.

Det skulle i sånna fall vara två sådana från STA http://www.staudio.com/products/adcdac2000.html <--- men då är det ljudkort och AD/DA i ett inga litepipes

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla förslag mm.

Nu har jag beställt ett RME Hammerfall 9652 HDSP... hoppas det kommer idag 😆

Sen funderar jag på ett begagnat Creamware 16 I/O ADAT.

Det är Creamware's A16 Ultra-interface som Joachime tänkte på.. det har 16 in och ut balanserat, valbart -10 /+4 nivå samt dubbla Z-link anslutningar för native Creamwarekort som t.e.x Luna II och uppåt.. och 2XADAT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Creamware's A16 Ultra-interface som Joachime tänkte på..

Det stämmer! Det finns en äldre version av burken också, som enbart har balanserade in och ut.

Den nyare varianten heter Ultra och ska funka båda med obalansreade och balanserade signaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Creamware's A16 Ultra-interface som Joachime tänkte på..

Det stämmer! Det finns en äldre version av burken också, som enbart har balanserade in och ut.

Den nyare varianten heter Ultra och ska funka båda med obalansreade och balanserade signaler.

Det gör väl alla balanserade enheter...? 😆 Alla jag har stött på hittills i alla fall... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...