Jump to content
Annons

Vad ska minste trummisen ha?


Eli (oregistrerad)

Recommended Posts

Eli (oregistrerad)

Min son ska fylla sex och önskar sig "trummor med pinnar". Ett trumset alltså. De flesta barnset vi har sett är tyvärr så små att han snart växer ur dem. Vi har hittat ett par som är något större på nätet, "Millenium MX Jr" (på Cyberstore Thomann) och ett "Basix" juniortrumset (hos Trumkompaniet). Men vi har ingen aning om kvaliteten och i fallet "Basix" börjar det kosta lite mycket, 2 800 utan pall och high-hat och med bara en puka.

Känner någon igen de här seten? Är de något att ha? Kan en liten nybörjare istället ha kul med en trumma utan pinnar, typ en cajuntrumma eller liknande?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett milleniumset, och jag tycker det duger alldeles utmärkt.

Visst, det låter int som ett femtuseneuros DW- eller Mapexset, men bara man byter ut skinnen som kommer med från början så låter det iallafall bra.

dessutom tror jag man inte bryr sig så mycket om ljudet när man är sex år gammal, jag tror det faktum att det ska finnas nåt att slå på som prioriteras 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att han kommer att tröttna fortare på en cajon eller liknande. Men det är riktikt kul att jama med folk på dem. Men kanske inte rätt i hans fall.

Det som du bör ta hänsym till i första hand är hur stor kaggen är. Ju mindre ju bättre. Får du tag på 18" blir det bra, eller kanske 16 om det blir för stort. För ju större kagge ju svårare blir det för honom att nå till pukorna osv, svårare med placering. Många jazz sätt har denna uppsättning - av mindre kagge.

Kolla ex på tama swingstar eller den nya modellen, på blocket eller liknande. De brukar finns i mindre storlekar.

Ps, basix inget hit! Men det beror ju på vad plånboken tillåter.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Grabben spelade på ett Samick junior-set från han var 6 till 9. Funkade bra och dessutom fick han prova om han fortfarande var intresserad. Och förhållandevis billigt blev det. Brukar ligga ett eller annat på Blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eli (oregistrerad)
Vad har du för budget till grejjerna?

Blir lite lättare att komma med förslag om man vet vad det får kosta!

Tyvärr är budgeten ganska liten. Vi har nog ingen fast gräns, det beror på vad vi får för pengarna, men vid 2 500 börjar det svida lite. Dels rent ekonomiskt, dels vet vi ju inte om han faktiskt kommer att använda det så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagnat, begagnat, begagnat. Finns ju små kit som låter bra också och som man säkert kan hitta på begagnatmarknaden. Själv har jag bara lyssnat till ett Samick kit som var väldigt litet och smidigt. Lät väl inte jättebra direkt, men inte heller helt dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eli (oregistrerad)
Ps, basix inget hit! Men det beror ju på vad plånboken tillåter.

Nu är ni två som varnar för Basix, givet att det är så pass dyrt får det trilla bort från listan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om du inte täntke lägga mera pengar än 2-3000kr får rubbet spelar det ingen roll vad du tar. Du kommer inte kunna få ett okey trumset med cymbaler och allt för det priset.

Ett standard nybörjar kit brukar vara Tama swingstar, Tama Imperialstar eller Peral Target, även Pearl export (begagnat).....Det kostar alla lite under 5.000 kr.

Men om det handlar om 2-3000kr kan du köra på ett basix med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eli (oregistrerad)

Tack för alla tips!

Jag ska hålla utkik efter ett begagnat Samick Junior eller ett med bastrumma på max 18'. Funderar också fortfarande på billiga Millenium jr. Om intresset håller i sig får han önska sig ett bättre set till en senare födelsedag. 🙂

Redigerat av Eli
Link to comment
Dela på andra sajter

Snabb sökning på allaannonser.se gav tex detta:

http://www.blocket.se/stockholm/Bra_nyborj...X__21908186.htm

http://www.blocket.se/skaraborg/Maxwin_trumset_21840211.htm

http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_...an/id/A26601695

Inte världens tyngsta grejer men funkar ju fint för en nybörjare där, som någon nämnde tidigare, själva slagandet kanske är viktigare än känsla och sound 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...