Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, jag har fått turen att åka på ett antagningsprov till en musik kurs som jag har sökt.

Där vill dom att jag ska spela något för dom, Jag har planerat att jag ska spela en klassisk låt. Men det är egentligen inte det jag är bäst på, utan jag spelar ju mest rock och metal.. Men jag vill inte stå och strimla västa metal-låten och visa hur snabb jag råkar vara i fingrarna just den morgonen..

Finns det någon bra, helt vanlig rock låt som ni tycker att man kan spela. Kommer nämligen inte på någon som jag känner att jag vill spela =(

MVH Rasmus

Annons
Postat (redigerat)

Varför inte överraska med ett klassiskt stycke? Helt klart unikt...

En snabb Mozart-låt på elgitarr finns här:

Alternativt en lugnare klassisk gitarrlåt på elgura:

Tears in heaven (E.Clapton)

Kör hårt och lycka till! :-)

/Peter

Redigerat av peba78
DieHard (oregistrerad)
Postat

Du ska givetvis spela något som du gillar och har tycke för. Finns ingen anledning att spela något som ska vara lite pk. Förstår inte vad du grundar den osäkerheten på? Du lurar bara dig själv. Inte nog med det, dem med som du ska spela för. De kommer att höra det direkt. Det kommer att höras i ditt spel. Våga gå mot strömmen och vad som uppfattas som acceptabelt etc. Om de är seriösa kommer de att uppskatta att du spelar något som ingen har väntat sig. Det är trots allt ditt spelande och uppförande, din passion, som endast har betydelse.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Tycker du ska köra nåt som du känner dig hemma med, det finns säkert en cd spelare eller gammal bandare på plats som du kan lira en bakgrund på. När jag gjorde mitt prov på Liljeholmen så hade dom det till folk som ville tex sjunga nån speciell låt och kanske lägga ett solo. Sen fick vi improvisera till ett par musikstilar som dom då hade på cd.

Postat

Spela du sånt du är van vid och tycker om själv. Kanske inte lägereldsmusiken (House of the rising sun och så), men de som kommer lyssna på dig är proffs på det de gör (väljer ut vilka personer som passar på kursen), så kom som du vill vara. Har du aldrig kostym på dig, lämna den och slipsen hemma. Försök vara ärlig med att visa upp den du är och var du står nu.

// gunnar

Postat
Du ska givetvis spela något som du gillar och har tycke för. Finns ingen anledning att spela något som ska vara lite pk.

Jag håller med om att man ska spela nåt man tycker om, men samtidigt kan det vara en poäng att inte spela sånt som alla andra också gör. Det jag vet från egen erfarenhet på olika antagningsprov (kanske inte samma slags som det här) är att av alla som söker musikutbildningar så är metallare överrepresenterade. Och det är väl kanske mycket en fördom, men om man spelar ett metalstycke så ger det lätt intrycket att man inte är beredd att, eller kan, spela nånting annat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.