Jump to content
Annons

Musikstilar


Erik Hofstein (oregistrerad)

Recommended Posts

Vinstdrivande bolag = Kommersiell

Gratis musik = Icke kommersiell

Ett kommersiellt företag är för mig detsamma som att ha för avsikt att gå med vinst. Vitsen med aktiviteten är att den ska generera mervärde till initiativtagaren. Så jag håller med dig, vinstdrivande företag är kommersiella.

Om gratis musik bara är gratis och det inte finns något uttalat syfte varför så går det inte att utesluta att den är en del i en större kampanj med kommersiella intressen. Ungefär som smakprov på konsum när det lanseras en ny produkt eller nytt märke. Håller därför inte med. Gratis musik behöver inte vara icke-kommersiell.

Musik som säljer borde ju var kommersiell, medan musik som inte säljer lika bra är inte kommersiell. Tycker personligen folk blandar ihop populär med kommersiell...

Varför? Det finns ingen relation mellan försäljningsvolymen och om artisten har för avsikt att gå med vinst. Om viss musik är så efterfrågad att den säljer betyder det väl snarare att den är populär.

Om en artist/producent/skivbolag eller vad-du-vill lanserar musik med avsikt att generera vinst men floppar totalt, menar du då att musiken inte är kommersiell? Borde vi inte kalla det för opopulär istället?

Jag tror jag vet vem som blandar ihop begreppen kommersiell och populär.

Edit: justerade skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 190
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Erik Hofstein (oregistrerad)
Här på forumet vill nog dom allra flesta göra pophittar och få sina mixar att låta som Britneys senaste.

Jag tror sanningen ligger någonstans halvägs. Men tror nog du kan ha rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Här på forumet vill nog dom allra flesta göra pophittar och få sina mixar att låta som Britneys senaste.

Jag tror sanningen ligger någonstans halvägs. Men tror nog du kan ha rätt

När det snackas mixning, ljudbilder och låtskriveri på detta forum så handlar det nästan uteslutande om hur man gör för att det ska bli likt en kommersiell platta. Exakt dom orden används inte men så är det. Sen om det är bra eller dåligt lägger jag ingen värdering i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Om viss musik är så efterfrågad att den säljer betyder det väl snarare att den är populär.

Om en artist/producent/skivbolag eller vad-du-vill lanserar musik med aviskt att generera vinst men floppar totalt, menar du då att musiken inte är kommersiell? Borde vi inte kalla det för opopulär istället?

Förstod du inte jag menade jag tror många blandar ihop populär med kommersiell?

Jag förtydligar det, jag tror att många tror:

Populär är lika med kommersiell.

Sedan ang. helt gratis amatör musik är ju icke-kommersiell enligt. Förstår du mig vad jag menar?

Reklam är kommersiellt, eftersom det del av kakan eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart de flesta av argumenten har jag läst förr. Ingen som har en ny synvinkel?

Jag fattar nog inte riktigt vad du fikar efter. Här på forumet vill nog dom allra flesta göra pophittar och få sina mixar att låta som Britneys senaste. De som du beskriver i ditt första inlägg är ganska underrepresenterade här skulle jag tro.

Hoppas nu inte att du är ute efter att dra en parallell till pirat-tråden (jag ser en given öppning just nu men den håller inte ändå).

Ehhhhh Nope, det vill jag inte.....

Vill inte låta som nåån annan speciellt inte Brittan

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Här på forumet vill nog dom allra flesta göra pophittar och få sina mixar att låta som Britneys senaste.

Jag tror sanningen ligger någonstans halvägs. Men tror nog du kan ha rätt

När det snackas mixning, ljudbilder och låtskriveri på detta forum så handlar det nästan uteslutande om hur man gör för att det ska bli likt en kommersiell platta. Exakt dom orden används inte men så är det. Sen om det är bra eller dåligt lägger jag ingen värdering i.

Då strävar nog de flesta efter kommersiellt gångbart resultat?

Men kanske är inte föraktet lika stort här mot kommersiella artister ifrån fame factory eller andra lyckade musikprodukter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Ehhhhh Nope, det vill jag inte.....

Vill inte låta som nåån annan speciellt inte Brittan

Vilken kommersiell artist hämtar du insparition ifrån. Är dina ljudideal helt egenpåhittade och unika 😆

Försöker bara se till vacums argument att folk strävar efter ljud. Sedan att han nämnde brittan. Men hade nämnt din favorit artist kanske det gått förbi obemärkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart de flesta av argumenten har jag läst förr. Ingen som har en ny synvinkel?

Jag fattar nog inte riktigt vad du fikar efter. Här på forumet vill nog dom allra flesta göra pophittar och få sina mixar att låta som Britneys senaste. De som du beskriver i ditt första inlägg är ganska underrepresenterade här skulle jag tro.

Hoppas nu inte att du är ute efter att dra en parallell till pirat-tråden (jag ser en given öppning just nu men den håller inte ändå).

Ehhhhh Nope, det vill jag inte.....

Vill inte låta som nåån annan speciellt inte Brittan

Drog ett exempel bara.

Du menar alltså att du har ett ideal som inte finns någon annanstans, som du helt sonika kommit på själv? Bygger du inte upp t ex en stereobild efter gängse uppfattning? Maximerar du inte utgångarna när du ska mastra upp en mix? Har du aldrig dubbat en gitarr? osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar la fan ingen roll om det är kommersiellt eller inte?

Är det bra så är det ju bra, inget snack om den saken. Har tröttnat på folk som ratar saker fast de egentligen tycker det är bra, men tar avstånd för at det är "fel" genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Spelar la fan ingen roll om det är kommersiellt eller inte?

Är det bra så är det ju bra, inget snack om den saken. Har tröttnat på folk som ratar saker fast de egentligen tycker det är bra, men tar avstånd för at det är "fel" genre.

Kanske är det för det medvetet val över vem man vill vara, kanske liknade att man väljer en viss frisyr och vågar inte ha en annan för att man rädd att inte den skall passa in till ens image?

Även om beredd att prova andra saker, så håller sig nog många till gamla trygga spår i sitt liv, klart jag inte särskilt smart.. men så gissar jag..

Precis att du kanske inte vågat prova ha nalle puh som en avatar för den passar inte din image.. Men klart det kanske inte har någon betydelse vilken bild du tog. Du tog nog första bästa..

Redigerat av Erik Hofstein
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så många som kräver att det ska vara någon seriös mening med musik? Eller att den ska ha någon djup givande text!? Eller att det ska vara "live", gärna med riktiga instrument rakt igenom?

Eller att musik som är kommersiell är dålig bara för den säljer. Inte är gjord av någon konstnärlig fjant som tar sig själv på för stort allvar.

Självklart kan konstnärliga töntar behövas också.

Tycker att det är dags för alla att inspireras av den kommersiella musiken. Så slipper ni vara konstnärliga töntar och mästare bakom era egen konstnärliga dimma.

Att skriva musik, författa en bok eller måla en tavla ligger i samma låda. Lådan heter kreativitet. De personer som fyller lådan med sina verk är "konstnärliga fjantar" allihop (som du uttrycker det). De tar något av sitt inre för att dela med andra. Ofta gör man inte det här för att "det är roligt" eller för att tjäna pengar, utan för att man har saker och ting inombords man "måste få ur sig" (ska inte snöa in på psykologiska orsaker mm). Och man skapar för egen del, inte för att andras. Allt skapande är seriöst för utövaren.

Men den dagen då efterfrågan blir stor på musiken, böckerna eller målningarna faller plötsligt verken under ordet "kommersiellt". Det här är en helt annan värld.

I det första fallet är det konstnären som styr och ställer. I det andra är det marknadskrafterna. Och marknadskrafterna är ombytliga. Pengar bestämmer inte hur jag stämmer min bas!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här på forumet vill nog dom allra flesta göra pophittar och få sina mixar att låta som Britneys senaste.

Jag tror sanningen ligger någonstans halvägs. Men tror nog du kan ha rätt

När det snackas mixning, ljudbilder och låtskriveri på detta forum så handlar det nästan uteslutande om hur man gör för att det ska bli likt en kommersiell platta. Exakt dom orden används inte men så är det. Sen om det är bra eller dåligt lägger jag ingen värdering i.

Då strävar nog de flesta efter kommersiellt gångbart resultat?

Men kanske är inte föraktet lika stort här mot kommersiella artister ifrån fame factory eller andra lyckade musikprodukter..

Fame Factory-grejjen är ganska intressant. Ur kommersiell synvinkel är produktionerna perfekta. Bakgrunderna har klabbats ihop på en eftermiddag vilket gör dom enormt kostnadseffektiva eftersom målgruppen ärligt talat skiter i hur välgjord själva produktionen är. Mix, mastering och sång låter bra. Det räcker oerhört långt!

Anledningen till att jag personligen inte gillar musiken beror på att det ofta är oerhört ytliga och intetssägande kompositioner. Sedan är produktionerna ärligt talat ganska ruttna. Det är helt enkelt inte bra nog. Visst är det ett snyggt hantverk men det hade räckt med en eller två låtar, inte 200.

Annars produceras det ju till och med i sverige en hel del bra kommersiell popmusik. Christian Walz är ett perfekt exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det så många som kräver att det ska vara någon seriös mening med musik? Eller att den ska ha någon djup givande text!? Eller att det ska vara "live", gärna med riktiga instrument rakt igenom?

Eller att musik som är kommersiell är dålig bara för den säljer. Inte är gjord av någon konstnärlig fjant som tar sig själv på för stort allvar.

Självklart kan konstnärliga töntar behövas också.

Tycker att det är dags för alla att inspireras av den kommersiella musiken. Så slipper ni vara konstnärliga töntar och mästare bakom era egen konstnärliga dimma.

Förutfattade-meningar.com 😆

Du har ingen aning om hur oerhört barsnligt dedär utspejsade nonsensgnället låter.

Du måste ha i särklass sveriges mest intoleranta musikvärderingar, hur kan du lipa om att folk inte ger kommersiell musik cred när du samtidigt klankar ner på allt annat än den lilla och högst obetydliga smak ditt musikintresse omfattar?

Jag gillar musik som låter bra för mig, oftast omfattar inte det kommersiell musik av den enkla anledningen av att jag tycker det suger elefantsnorre. det har ingenting å göra med att den säljer eller att andra människor lyssnar sönder det.

Men men, du kan väl kila på disco å dansa till dabuzz å lenaPH hur mycket du vill, jag kommer inte vara elak för det, men kalla inte folk konstnärliga töntar för att de inte lyssnar på samma musik som dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstod du inte jag menade jag tror många blandar ihop populär med kommersiell?

Jag förtydligar det, jag tror att många tror:

Populär är lika med kommersiell.

Sedan ang. helt gratis amatör musik är ju icke-kommersiell enligt. Förstår du mig vad jag menar?

Reklam är kommersiellt, eftersom det del av kakan eller?

Erik, skärp dig! Jag försöker hålla en dialog. Kallar du det här ett svar? 😆

Inte en enda fullbordad mening ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Att skriva musik, författa en bok eller måla en tavla ligger i samma låda. Lådan heter kreativitet. De personer som fyller lådan med sina verk är "konstnärliga fjantar" allihop (som du uttrycker det). De tar något av sitt inre för att dela med andra. Ofta gör man inte det här för att "det är roligt" eller för att tjäna pengar, utan för att man har saker och ting inombords man "måste få ur sig" (ska inte snöa in på psykologiska orsaker mm). Och man skapar för egen del, inte för att andras. Allt skapande är seriöst för utövaren.

Du hänger nog upp dig på en del ord, ledsen om jag sårade dig. Men att ta några ord och förstärk dem en massa så blir betydelsen en annan.

Jag är med i ditt resomang, hoppas jag inte gjorde upprörd med min retrorik stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Jag förstår inte ens varför denna tråd finns?

smaken är som baken and that's it!

Om tråden nu inte behagar dig, varför läser du den, dessutom svarar på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Förstod du inte jag menade jag tror många blandar ihop populär med kommersiell?

Jag förtydligar det, jag tror att många tror:

Populär är lika med kommersiell.

Sedan ang. helt gratis amatör musik är ju icke-kommersiell enligt. Förstår du mig vad jag menar?

Reklam är kommersiellt, eftersom det del av kakan eller?

Erik, skärp dig! Jag försöker hålla en dialog. Kallar du det här ett svar? 😆

Inte en enda fullbordad mening ???

Ledsen, men jag får läsa ditt inlägg några gånger till. Jag fick bara uppfattning att du inte förstod mig då mer eller mindre skrev samma åsikter som mig fast lite mer utvecklade. Så jag ställde frågor för att se om du hade förstått mig. Men jag har nog missförstått dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte ens varför denna tråd finns?

smaken är som baken and that's it!

Om tråden nu inte behagar dig, varför läser du den, dessutom svarar på den.

Har inte sagt att den inte behagar mig, är rätt kul att läsa dina ganska meninglösa inlägg där du bara babblar på om egentligen ingenting. Det enklaste vore om du spaltar upp exakt alla ståndpunkter du har i ämnet så får man reagera på det istället, nu svänger du bara ut på nya saker för varje inlägg.

Blir en ganska meningslös diskution tycker jag iaf ...

men det är so msagt MIN egen syn på det hela ... alla behöver inte tycka som jag (speciellt inte du)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte ens varför denna tråd finns?

smaken är som baken and that's it!

Tråden är ganska intressant tycker jag.

Själv står jag mellan två olika världar (och har väl tvingats att acceptera båda). Ska man leva på musik utan att vara rockstjärna eller lyckas som pop-demon-producent måste man göra bröd-jobb. Även om jag helst skulle vilja utforska alternativa vägar inom jazz, konstmusik eller whatever så MÅSTE jag ha koll på vad som gäller om jag ska kunna ta jobb som genererar pengar. Ska jag som frilansande producent/låtskrivare/arrangör/musiker överleva måste jag kunna den kommersiella musikens hantverk. Jag tycker det är skitkul med vissa genres (RnB, country, gitarrbaserad pop osv osv) och uppskattar dom fullt ut, men det dräller allt som oftast in jobb där det ska låta tysk eurodisco eller "vi vill att det ska låta som Enya!" och då är det bara att sätta igång att jobba. Dom konstnärliga ambitionerna får man skaka av sig!

edit: Tror att Eriks stereotyp han beskriver i sitt första inlägg är väldigt sällsynt. I alla fall bland de som är över 20.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Att skriva musik, författa en bok eller måla en tavla ligger i samma låda. Lådan heter kreativitet. De personer som fyller lådan med sina verk är "konstnärliga fjantar" allihop (som du uttrycker det). De tar något av sitt inre för att dela med andra. Ofta gör man inte det här för att "det är roligt" eller för att tjäna pengar, utan för att man har saker och ting inombords man "måste få ur sig" (ska inte snöa in på psykologiska orsaker mm). Och man skapar för egen del, inte för att andras. Allt skapande är seriöst för utövaren.

Du hänger nog upp dig på en del ord, ledsen om jag sårade dig. Men att ta några ord och förstärk dem en massa så blir betydelsen en annan.

Jag är med i ditt resomang, hoppas jag inte gjorde upprörd med min retrorik stil.

Missförstod dig kanske. I så fall ber jag om ursäkt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Jag förstår inte ens varför denna tråd finns?

smaken är som baken and that's it!

Om tråden nu inte behagar dig, varför läser du den, dessutom svarar på den.

Har inte sagt att den inte behagar mig, är rätt kul att läsa dina ganska meninglösa inlägg där du bara babblar på om egentligen ingenting. Det enklaste vore om du spaltar upp exakt alla ståndpunkter du har i ämnet så får man reagera på det istället, nu svänger du bara ut på nya saker för varje inlägg.

Blir en ganska meningslös diskution tycker jag iaf ...

men det är so msagt MIN egen syn på det hela ... alla behöver inte tycka som jag (speciellt inte du)

Jag skall sammanfatta mina inlägg i tråden till ett inlägg kortfattat.. Är det lättare försstå då?

Jag får mindre fragmenterade inlägg.

Mina inlägg består mest av frågor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan du fråga vem som helst som har varit ett tag i branchen att det inte håller att hålla på med sin favoritgenre hela tiden utan man måste ta mindre roliga pop-produktioner för att få det att gå runt ... pengar är ju jäkligt viktigt för existensen du vet

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Att skriva musik, författa en bok eller måla en tavla ligger i samma låda. Lådan heter kreativitet. De personer som fyller lådan med sina verk är "konstnärliga fjantar" allihop (som du uttrycker det). De tar något av sitt inre för att dela med andra. Ofta gör man inte det här för att "det är roligt" eller för att tjäna pengar, utan för att man har saker och ting inombords man "måste få ur sig" (ska inte snöa in på psykologiska orsaker mm). Och man skapar för egen del, inte för att andras. Allt skapande är seriöst för utövaren.

Du hänger nog upp dig på en del ord, ledsen om jag sårade dig. Men att ta några ord och förstärk dem en massa så blir betydelsen en annan.

Jag är med i ditt resomang, hoppas jag inte gjorde upprörd med min retrorik stil.

Missförstod dig kanske. I så fall ber jag om ursäkt... 😛

Ingen skada skedd, jag tål ganska mycket.. Bara ivrig på att debattera, men vill inte nervärdera någon så de mår dåligt.. Jag är klumpig i mitt språk och ställer sällan snälla poltiskt korrekta frågor. Jag tror folk tål det, men kan ha fel i det också 😆

Men vi har inget otalt, inte enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Varför är det så många som kräver att det ska vara någon seriös mening med musik? Eller att den ska ha någon djup givande text!? Eller att det ska vara "live", gärna med riktiga instrument rakt igenom?

Eller att musik som är kommersiell är dålig bara för den säljer. Inte är gjord av någon konstnärlig fjant som tar sig själv på för stort allvar.

Självklart kan konstnärliga töntar behövas också.

Tycker att det är dags för alla att inspireras av den kommersiella musiken. Så slipper ni vara konstnärliga töntar och mästare bakom era egen konstnärliga dimma.

Förutfattade-meningar.com 😆

Du har ingen aning om hur oerhört barsnligt dedär utspejsade nonsensgnället låter.

Du måste ha i särklass sveriges mest intoleranta musikvärderingar, hur kan du lipa om att folk inte ger kommersiell musik cred när du samtidigt klankar ner på allt annat än den lilla och högst obetydliga smak ditt musikintresse omfattar?

Jag gillar musik som låter bra för mig, oftast omfattar inte det kommersiell musik av den enkla anledningen av att jag tycker det suger elefantsnorre. det har ingenting å göra med att den säljer eller att andra människor lyssnar sönder det.

Men men, du kan väl kila på disco å dansa till dabuzz å lenaPH hur mycket du vill, jag kommer inte vara elak för det, men kalla inte folk konstnärliga töntar för att de inte lyssnar på samma musik som dig.

Tack ditt inlägg var verkligen vänligt och upplysande. Jag har tänkt om du har rätt så måste jag ha helt fel. Jag känner att jag växt som en människa. Jag har ju lärt mig mycket som person av ditt inlägg och du verkar ju inte ha förutfattade menningar kring mig som person.

Jag tackar ödmjukast för ditt trevliga och upplysande inlägg.

Dessutom hur visste du jag går på disco gillar just den gruppen, spionerar du på mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...