Jump to content
Annons

EZDrummer "drag and drop"?


oioioi

Recommended Posts

Jag försöker förstå hur man gör drag and drop från EZDrummer till spåret i Cubase.

När jag släpper takterna från EZdrummer i Cubase så skapas ett nytt spår varje gång, och det jag släppt hamnar först. Jag vill ju att varje släppning ska hamna sist i existerna spår (i takt).

Dessutom kan man ju fråga sig ifall det går få så att snuttarna hamnar kant i kant automatiskt. Det är ju ett himla sjå att försöka dutta varje klipp precis i rätt takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl inte alla versioner av Cubase som stödjer drag n drop fullt ut för EzD vill jag minnas... det har aldrig varit något problem för mig (kör med Cubase SX3).

Link to comment
Dela på andra sajter

kopiera eller flytta det till stället du vill ha det om du markerar rutan brevid verktygsfältet som ser ut så här: >I<

så hamnar de på rätt ställe (om varje takt ligger på strecken i cubase).

eller så kör du varje trumtakt på ett eget spår och repeterar det (högerklicka, edit, repeat) så det räcker genom hela låten, sen suddar du bort de du inte behöver på varje rad.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra så Cubase inte skapar ett nytt spår vid varje dragndrop

Gå till Prefs/MIDI/Midi files i cubase

Under "Import options" ta bort alla kryss utom "Ignore mastertrack events on merge".

då hamnar midiploppen precis där du släpper den.

Detta funkar i C4 och 5 (och evt SX3, minns inte) men en del tidigare versioner av cubase beter sig konstigt, att de alltid skapar ett nytt spår och alltid lägger midiploppen först i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

kopiera eller flytta det till stället du vill ha det om du markerar rutan brevid verktygsfältet som ser ut så här: >I<

så hamnar de på rätt ställe (om varje takt ligger på strecken i cubase).

Tackar, <|> fungerar utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra så Cubase inte skapar ett nytt spår vid varje dragndrop

Gå till Prefs/MIDI/Midi files i cubase

Under "Import options" ta bort alla kryss utom "Ignore mastertrack events on merge".

då hamnar midiploppen precis där du släpper den.

Detta funkar i C4 och 5 (och evt SX3, minns inte) men en del tidigare versioner av cubase beter sig konstigt, att de alltid skapar ett nytt spår och alltid lägger midiploppen först i låten.

Nja, Cubase SX verkar inte ha någon sådan check-box. Råkar kanske ha för gammal version...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till Prefs/MIDI/Midi files i cubase

Under "Import options" ta bort alla kryss utom "Ignore mastertrack events on merge".

Åh, perfekt! Precis vad jag har funderat på. Tänkte väl att det skulle gå att få till det så i CB Essential 4. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
För att göra så Cubase inte skapar ett nytt spår vid varje dragndrop

Gå till Prefs/MIDI/Midi files i cubase

Under "Import options" ta bort alla kryss utom "Ignore mastertrack events on merge".

då hamnar midiploppen precis där du släpper den.

Detta funkar i C4 och 5 (och evt SX3, minns inte) men en del tidigare versioner av cubase beter sig konstigt, att de alltid skapar ett nytt spår och alltid lägger midiploppen först i låten.

Tja!

Har nu bockat ur allt utom "Ignore mastertrack events on merge", men det blir samma ändå,

alltså att det lägger sig på ett nytt midispår iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...