Jump to content
Annons

Vart kan jag lära mig grunderna...?

Recommended Posts

krihed (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har två frågor (inbakat i en massa text...):

Jag är ingen nybörjare inom den instrumentala/musikaliska världen (dvs. jag kan spela...). Problemet är att jag är helt kass när det kommer till terminologin inom musiken (midi, dat, bitar osv.). Jag kan bara stereo och mono... :-)

(Fråga 1) Finns det någon bra sida på nätet som tar det hela från scratch?

Jag behöver inte bli någon guru men behöver veta grunderna för att komma in i snacket.

Det jag egentligen vill är att komma igång och spela in.

På den gamla goda tiden (i garaget) pluggade man in önskat instrument/mickar i en kassettporta. Inget hokuspokus (det lät iofs kasst...).

På senare år har tekniken öppnat många möjligheter samtidigt som man fått andra medel att köpa prylar man inte hade råd med som 15-åring.

Jag har diverse instrument och vill börja spela in, mixa, redigera osv. men eftersom jag inte hänger med i snacket har jag svårt att förstå hur jag ska gå tillväga...

(Fråga 2) Ska jag satsa på att köpa en digital/HD-porta eller ljudkort + program (typ Cubase)? Vilka är fördelarna/nackdelarna med resp. väg?

Jag vill kunna spela in på "många" kanaler (runt 12) men har inget behov av att kunna spela in flera kanaler samtidigt.

Jag vill givetvis ha bra ljudkvalitet på det jag gör men eftersom mina referenser är få, så är jag inte jättekräsen.

Tacksam för svar...

Annons
Postat

hmm..

Det finns tonvis av sidor på internet som dividerar om sånt, fast oftast förutsätter dom att man redan har viss baskunskap vilket kan vara störande.

Kan inga sidor nu rakt av, men du hittar garanterat om du söker, annars kan du låna på bibblan om ljudteknik, gjorde jag å de va ganska användbart fast de va rätt mycke lös text tills man kom in på de grejer som va värda å veta..

Porta är väl lättare att komma igång med från start men de blir väl mer möjligheter om du köper dig en burk å ljudkort å grejer med sakerna i nåt ljudbehandlingsprogram, fast de kan ta en hel del tid å lära sig..

Postar nåra sidor senare om ja hittar nån bra..

Postat

Du har ju kommit alldeles rätt HÄR då.. Här är de allra flesta villiga att hjälpa till med problem du stöter på...

På forumsidan hittar du allt som kan tänkas behövas för att börja med dina inspelningar...

Använd sökmotorn för att hitta trådar som innehåller information om VAD du kommer behöva när du börjar.. (Det finns en massa information om just detta).. Sedan hittar du länkar och tips om gratisprogram (Åtminstone billiga) som behövs vid inspelning..

Det enda rätta är trial&error.. Så har nog de allra flesta här börjat, försök spela in något, lägg på lite effekter och du kommer snabbt in i det.. Vissa funktioner är givna medan andra kan vara lite svårare att upptäcka...

Att läsa böcker från biblioteket och dyl. om ämnet är nog väldigt svårt.. De finns säkert, men eftersom branchen utvecklas hela tiden, är det bättre att köpa ett program istället med medföljande manual...

Fastnar du är det bara att fråga.. (dock först söka genom sök-funktionen, att svara på samma fråga som man svarade på förra veckan till någon annan är aldrig populärt..)

Lycka till..

Postat

Skulle absolut rekommendera att du köper ett program till datorn (för det lät som att du hade en). De enda fördelarna jag kan komma på med porta är att den är lättare att ta med sig, och är stabilare.

Och stirra dig inte blind på att alla verkar använda Cubase SX. Dels behöver man sällan alla dessa funktioner som proffsprogrammen erbjuder (kan snarast förvirra i onödan), och dels finns det många andra billiga program som fungerar lika bra. Cakewalk, Orion, Fruityloops är andra exempel och om du söker lite här så kommer du att hitta fler... Och det finns även mindre versioner av t.ex. Cubase och Cakewalk.

När det gäller ljudkort, så är det ju troligen inte nödvändigt att köpa ett nytt (men har du pengarna så köp!), även om det garanterat blir bättre. Bara för att komma igång och lära sig funkar de flesta standardljudkort.

Postat

Fråga1: Leta upp eller låna upp dig på lite gamla nr av Studio. Där har de en artikelserie som heter "Första gången i studion", eller något liknande, där de avhandlar div saker och där man får lära sig "språket".

Fråga2: En dator kan du växa med bygga ut och forma efter dina behov. Du är alldrig begränsad och du behöver inte köpa helt nytt för att komma till nästa nivå.

Fördelen med en porta är att den är ofta mycket lättare att komma igång med. De krånglar sällan på grund av att du har fel chip i din dator eller att för att det är något fel med IRQ:erna (Dvs saker som kan vara rätt jobbiga att lösa själv). Väljer du en databaserad studio kan du få många bra tips här vilken kan uderlätta för dig.

Jag håller med Android om att det är bättre att välja ett enklare program. Kanske skulle en MBox kunna vara av intresse. Finns från 2000kr beg eller 4000 kr ny.

Gurra (oregistrerad)
Postat

Välkommen till forumet,

Kan tippsa dig om en jätte bra bok i ämnet:Digital ljudinspelning i ett nötaskal Den är värd sin vikt i guld om man inte är så insatt, men den är och oxå mycke andvändbar för de som har varit med ett tag.

Postat (redigerat)

Många tips här, men det är detta som kan bli förvirrande om du själv inte vet vad du ska satsa på.

Se det såhär:

Vart är den primära inspelningsituationen? Hemma, i replokalen, eller någon annanstans..

Om du svarar hemma och samtidigt har en dator kanske du skulle överväga att köpa ett musikpaket med en enklare sequencer och lite plug-ins ( mjukvarueffekter, syntar att användas i värd-mjukvaran ) och ett enklare ljudkort samt en liten mixer med preamp.

Om du inte behöver flera kanaler för inspelning samtidigt finns det hur mycket som helst att välja mellan som dessutom inte kostar skjortan...och givetvis låter bra 🙂

Väljer du alternativet: I replokalen eller någon annan stans kommer frågan till hur smidigt det ska vara att flytta inspelningsmediumet..en dator är ju rätt otymplig att rodda omkring med så där ska du nog fundera på en hårddiskporta med USB anslutning så du kan efterredigera ljudet i en dator om det behovet uppstår..

Nackdelen med en HD-porta är att du inte får samma överskådlighet som i en dator, dessutom blir det krångligt om du vill använda MIDI och externa syntar och effekter..

Rannsaka ditt behov och återkom.

Redigerat av demoniqus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.