Jump to content
Annons

Midi låter inte? Jora midi "låter"

Recommended Posts

valle-89 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjenare!

Jag kan tydligt se en signal ut på programmet jag använder (ewql RA o dess play) men jag hör inget ljud...

Jag har:

MSI moderkort

Realtek nånting

ASIO4ALL --> gjorde nån inställning på programmet bara. Har inte kunant välja ASIO utan att starta EWQL

Win Vista 64 bit

Plzz Help!

Varför låter det inte???

/Valle*

Redigerat av valle-89
Annons
valle-89 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Du får säkert hjälp!

Haha nej inte en chans!

Men alltså personligen skulle jag aldrig få för mig att svara så...

Om man ändå ska svara kan man väl säga det man vet lr det man nån gång visste.

Men inte dra nån jävla musik-klyscha:P

Jag har nyss pungat ut 8000 på grejer som jag nu suttit oavbrutet i 2 dar och försökt fatta/rätta till. Har inte lagt ut nåt här innan för att jag vet att ja ginte kommer få svar men... men ... Så tänkte jag igen o la faktiskt ut ett inlägg beskrivande mitt problem, väntar 5 min... ser att jag fått ett svar och blir fett glad!

Vid den första anblicken av svaret kan jag notera att det var väldigt lite text för att lösa ett så stort problem som jag nu faktiskt har, men jag kämpar på och läser ord för ord och reflekterar oavbrutet orden i mitt huvud samtidigt som jag läser. Allt eftersom börjar jag närma mig slutet (kan jag se i ögonvrån då jag lyckats få en överblick av det gigantiska inlägget) och känner hur entusiasmen och engagemanget sjunker,,, När jag läst till den sista punkten drog jag den slutsatsen att:

Denna person som skrev detta inlägg är inte på nåt sätt som helst ute efter att hjälpa mig utan vill bara få av ett spydigt svar för att liksom poängtera att han kan lite mer och att han är glad att jag kan lite mindre... Ifall han däremot hade förklarat oxå varför inte midi låter utan att de bara e information som skickas och gjort det med glimten i ögat skulle jag inte gett "svar på tal"

Äh....

Wohoo!

/Valle*

Redigerat av valle-89
Postat

Har du gjort allt som man "ska" göra men ändå inte får ljud?

Eller är det så att du inte fattar hur man gör för att få det att låta?

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du EWQL som stand alone, eller kör du det i någon DAW?

Har du kopplat in nåt keyboard?

valle-89 (oregistrerad)
Postat
Har du EWQL som stand alone, eller kör du det i någon DAW?

Har du kopplat in nåt keyboard?

Nope inget keyboard...

Nu kör jag det genom play bara. Det kan inte ens starta i Cubase (nåt med fel version av play fast jag har den nyaste). Det ger signal men inget låter:S

valle-89 (oregistrerad)
Postat
Har du gjort allt som man "ska" göra men ändå inte får ljud?

Eller är det så att du inte fattar hur man gör för att få det att låta?

Det är tyvärr det jag inte vet, jag misstänker att jag har gjort nåt fel med drivrutinerna eller att jag har gjort nån inställning på kanaler/Mhz nånstans...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har inte "PLAY" så jag kan bara gissa.

Hur kan du spela EWQL utan keyboard i PLAY?

Välj ASIO4ALL som drivrutin i PLAY.

Du borde installera EWQL som VSTi för att det skall rulla i Cubase.

Redigerat av drloop
valle-89 (oregistrerad)
Postat
Jag har inte "PLAY" så jag kan bara gissa.

Hur kan du spela EWQL utan keyboard i PLAY?

Välj ASIO4ALL som drivrutin i PLAY.

Du borde installera EWQL som VSTi för att det skall rulla i Cubase.

1. Det finns ett grafiskt keyboard i play redan med tangenter som du kan trycka på.

2. Det har jag gjort(Y) det är oxå här jag misstänker att jag gjort fel... Jag tror att jag har råkat välja "ut-ljudet" på fel sätt, men jag har ingen aning om hur man ändrar det:S

3. Hm.. förstod inte riktigt. Jag har bara installerat rakt av men ajg kan iaf hitta "vst instrument" i Cubase!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har svårt att förstå varför inte EWQL går igång i Cubase.

Låter Cubase nåt?

Redigerat av drloop
valle-89 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har svårt att förstå varför inte EWQL går igång i Cubase.

Låter Cubase nåt?

Alltså bara cubase funkar men dom har problem där borta på "Soundsonline" att få till en bra version av "play". Det är så att när man uppgraderar till den senaste versionen (när man anvämnder vista så blire 2 x damp). Det kommer ett meddelande som säger att jag måste hämta och installera den nyaste versionen av play...Vilken då alltså e samma version som jag har!

Det kan kansek gå att rätta till med nån ny version av play lr installera om allt men det som är mest störande det är att jag kan se att jag får signal men sen att jag inte kan höra nåt ljud:P

Nyss köpt nya ljud som jag va sjukt nyfiken på att få höra...

MVH!

/Valle*

Redigerat av valle-89
Postat

EWQLSO Gold Complete (med Play-motorn) funkar fint hos mig - åtminstone efter att jag uppdaterade till senaste versionen av Play (den första var skum, med plötsligt tvärdött ljud medan man spelade och annat "kul"...), men jag kör XP, så förmodligen är det Vista som orsakar problemen hos dig i så fall. Eftersom jag inte har Vista, så kan jag dessvärre inte vara så mycket till hjälp, annat än med en portion medkänsla... 😎

Får du liv i andra VSTi, så att du vet säkert att du har gjort rätt i Cubase...?

valle-89 (oregistrerad)
Postat
EWQLSO Gold Complete (med Play-motorn) funkar fint hos mig - åtminstone efter att jag uppdaterade till senaste versionen av Play (den första var skum, med plötsligt tvärdött ljud medan man spelade och annat "kul"...), men jag kör XP, så förmodligen är det Vista som orsakar problemen hos dig i så fall. Eftersom jag inte har Vista, så kan jag dessvärre inte vara så mycket till hjälp, annat än med en portion medkänsla... 😆

Får du liv i andra VSTi, så att du vet säkert att du har gjort rätt i Cubase...?

Det värmer ändå mitt frusna hjärta en aning^^

Jo precis vista e ju känt för att dampa(Y)

Nej det har jag inte prövat riktigt men även när jag kör EWQLSO som "stand alone" så funkar det inte med ljudet... Lätt nåt fel på min inställning för "ut-ljudet".

Kör du 1.2.3 lr 1.2.0 som playuppdatering? (som sagt jag kan inte ens öppna ewql i Cubase! jag kör 1.2.3)

Btw, en grej som inte har med denna tråden att göra: Diggar du EWQlSO gold, jag funderar tämligen på att uppgradera från mitt silver!

känns alla instrument verkligare?

/Valle*

Postat
Haha nej inte en chans!

Men alltså personligen skulle jag aldrig få för mig att svara så...

Om man ändå ska svara kan man väl säga det man vet lr det man nån gång visste.

Men inte dra nån jävla musik-klyscha:P

Jag har nyss pungat ut 8000 på grejer som jag nu suttit oavbrutet i 2 dar och försökt fatta/rätta till. Har inte lagt ut nåt här innan för att jag vet att ja ginte kommer få svar men... men ... Så tänkte jag igen o la faktiskt ut ett inlägg beskrivande mitt problem, väntar 5 min... ser att jag fått ett svar och blir fett glad!

Vid den första anblicken av svaret kan jag notera att det var väldigt lite text för att lösa ett så stort problem som jag nu faktiskt har, men jag kämpar på och läser ord för ord och reflekterar oavbrutet orden i mitt huvud samtidigt som jag läser. Allt eftersom börjar jag närma mig slutet (kan jag se i ögonvrån då jag lyckats få en överblick av det gigantiska inlägget) och känner hur entusiasmen och engagemanget sjunker,,, När jag läst till den sista punkten drog jag den slutsatsen att:

Denna person som skrev detta inlägg är inte på nåt sätt som helst ute efter att hjälpa mig utan vill bara få av ett spydigt svar för att liksom poängtera att han kan lite mer och att han är glad att jag kan lite mindre... Ifall han däremot hade förklarat oxå varför inte midi låter utan att de bara e information som skickas och gjort det med glimten i ögat skulle jag inte gett "svar på tal"

Äh....

Wohoo!

/Valle*

Hej Valle,

med tanke på den rubrik du satt tycker jag att mitt inlägg var befogat. Om upplysningen skulle vara dig till hjälp eller ej var svårt att veta med tanke på den knapphändiga information du gav i det ursprungliga inlägget.

Men ha det så bra.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Tja

Har dessvärre ingen riktig koll på programmet du kör med men är det inte så att man måste välja nånstans i nån meny för ditt musikprogram vilket ljudkort som ska lira upp ljuden. Jag menar du kanske har ett externt FW eller USB ljudkort men programmet skickar ljudet till ditt moderkorts inbyggda ljudkort (om det finns nåt inbyggt). Ja typ du förstår vad jag menar... hoppas det löser sig

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

OK dubbelkollade och såg att du förmodligen kör på det inbyggda men faktum kvarstår man måste nog tala om att det är det som ska lira upp ljuden. Annars blir det nog till att googla på moderkort, ljudkort och strul med vista och uppspelning. Finns säkert ett gäng världen över som har samma strul och även en lösning.

valle-89 (oregistrerad)
Postat
Tja

Har dessvärre ingen riktig koll på programmet du kör med men är det inte så att man måste välja nånstans i nån meny för ditt musikprogram vilket ljudkort som ska lira upp ljuden. Jag menar du kanske har ett externt FW eller USB ljudkort men programmet skickar ljudet till ditt moderkorts inbyggda ljudkort (om det finns nåt inbyggt). Ja typ du förstår vad jag menar... hoppas det löser sig

Nu är det löst!!

Ni vet ju hur man alltid blir sagd att använda asio4all?

Det är ju absolut schysst ifall ens kort stöder det men nu va de tyvärr nåt annat asio som va bättre... Jag kan inte se nu vad drivrutinen hette (alternativet ovanför asio4all) men det va ´med asio i namnet... Så det var alltså så att man skulle gå in på "Settings" i programmet och fibbla där med ljudet som skulle ut!

Cubase problemet löste sig enkelt genom att jag tog bort allt som hade med EWQL att göra... Installerade både EWQLSO och EWQL RA utan att starta om datorn... Sen installerade jag PLAY, i 2 omgångar, en på RA o en på SO, utan att starta om. När de installationerna var färdiga startar jag om o sen får jag inget felmeddelande whatsoever varken i CUbase lr som Standalone. Så nu funkar det FETA reverbet som East West har!(Y)

Iaf, kommer inom kort en låt med de nya ljuden... håll utkik om ni e intresserade;)

Tack som fan för alla tips ni kommit med!

MVH!

/Valle*

valle-89 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu är det löst!!

Ni vet ju hur man alltid blir sagd att använda asio4all?

Det är ju absolut schysst ifall ens kort stöder det men nu va de tyvärr nåt annat asio som va bättre... Jag kan inte se nu vad drivrutinen hette (alternativet ovanför asio4all) men det va ´med asio i namnet... Så det var alltså så att man skulle gå in på "Settings" i programmet och fibbla där med ljudet som skulle ut!

Cubase problemet löste sig enkelt genom att jag tog bort allt som hade med EWQL att göra... Installerade både EWQLSO och EWQL RA utan att starta om datorn (startar om när båda är installerade) ... Sen installerar jag PLAY, i 2 omgångar, en på RA o en på SO, utan att starta om. När de installationerna var färdiga startar jag om o sen får jag inget felmeddelande whatsoever varken i CUbase lr som EWQL Standalone. Så nu funkar även det FETA reverbet som East West har!(Y)

Iaf, kommer inom kort en låt med de nya ljuden... håll utkik om ni e intresserade;)

Tack som fan för alla tips ni kommit med!

MVH!

/Valle*

Redigerat av valle-89
Postat

Om det finns en ASIO-driver till det ljudkort man använder, så ska man aldrig köra med ASIO4ALL. Det är lika självklart som att rekommendera ASIO4ALL när det inte finns någon ASIO-drivrutin specifikt för det ljudkortet.

Skönt att det löste sig i alla fall. 😏

valle-89 (oregistrerad)
Postat
Om det finns en ASIO-driver till det ljudkort man använder, så ska man aldrig köra med ASIO4ALL. Det är lika självklart som att rekommendera ASIO4ALL när det inte finns någon ASIO-drivrutin specifikt för det ljudkortet.

Skönt att det löste sig i alla fall. 😏

Hahah Jahaaa!

Fan de har jag aldrig fattat... Anyways, tror inte att de redan fanns nån ASIO driver vad jag vet, jag har ju vista nu men innan dess när jag installerade på min XP dator så vare ASIO4ALL som gjorde att det funkade den gången... Det enda jag bytt är operativsystemet!:S

Jaja, de där e inte min avdelning:P

Svar: Jaa riktigt skönt!

• 3 veckor senare...
valle-89 (oregistrerad)
Postat
Hej Valle,

med tanke på den rubrik du satt tycker jag att mitt inlägg var befogat. Om upplysningen skulle vara dig till hjälp eller ej var svårt att veta med tanke på den knapphändiga information du gav i det ursprungliga inlägget.

Men ha det så bra.

Hej!

Såg itne att du hade skrivit igen, sry.

Ja jag kan tyvärr bara säga att jag är av en annan åsikt!

Men ifall du nu bara ville hjälpa till så tackar jag för det och ber samtidigt om ursäkt för mitt häftiga humör!

MVH!

/Valle*

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.