menluddevafan (oregistrerad) Postat 9 maj 2009 Postat 9 maj 2009 Hej, inlägg nr två för min del här på forumet. Mitt problem/case: Imorn ska det spelas in livekonserter på debaser slussen. Någon sorts emo-hardcorestuk på musiken. Fyra band kör set om ca 30min var och tanken är att jag med vänner ska filma för att göra en DVD om det blir bra, i annat fall blir det ännu ett hobbybidrag till youtubeträsket. Har filmat konserter förr och det är inga problem, det är tacksamt med ljus, rök och röj på scenen, det är ljudet som är det trixiga. Vi har 0 kr i budget och har inte tillgång till dator med ljudkort med massa inputs. Det vi har är fyra dv-kameror varav minst en med schysst förförstärkare (tror jag det heter, alltså att man kan ställa nivån in) på ljudingångarna. En Senheiser md 40 (tror jag den heter, ska tydligen tåla rätt högt ljudtryck) och en annan mic som är mer känslig och riktad. Vi får även right left tappat från PA i lokalen. Min idé är att sätta den riktade micen på stativ vid mixplats (kanske 15 - 20 meter ifrån scenen och högtalare) så man tar in ljudet från högtalarna över huvudet på folk men också får med lite publikljud. MD 40 (som jag tror att den heter) tänkte jag hänga i ljusriggen närmare scen och rikta snett ner mot en av högtalarna. Då jag har för mig att någon en gång sa att konsertljud oftast är mono, för att undvika fasfel för publik som inte står exakt mellan right och left, hoppas jag att detta ska bli rätt. Sen tappar vi även right och left på vardera kanal på dvband i en kamera. Jag hoppas att det ska gå att mixa ihop något hyffsat av detta i efterhand. Mina funderingar: -Låter det här som det bästa jag kunde göra med utrustningen jag har att tillgå? -Vad skulle i annat fall kunna förbättras? (Lämna gärna övrig feedback på ideerna jag fört fram.) -Om jag till nästa inspelning dyker upp med en ok dator med säg 16 kanaler in på, går det att på något bra sätt t ex ysplitta signalerna från mickablar etc innan ingången till PA och på såvis spela in varje kanal för att mixa i efterhand? Kanske blir lurigt om saker är matade med 48v? Eller hur skulle ett idealt tillvägagångssätt se ut? Många funderingar, hoppas några kan redas ut. I övrigt vill jag bara passa på att tacka alla inblandade forum.studio.se för en jävligt matnyttig sajt. //Ludde
KillwithSkill Postat 9 maj 2009 Postat 9 maj 2009 Jag brukar spela in rätt ofta till kamera och det bästa resultatet hitintills är att göra så här: Ta den kameran som du kan spela in på som har inspelningsnivå. Ställ den kameran vid mixplats. Sen ber du snällt till liveteknikern om att du vill spela in. Beroende på vad mixerbordet har för anslutningar så får du fixa kablar till det. Men av nyare bord sitter det XLR utgångar (hane) på bordet. Äldre bord så är det det RCA. När det väl sen spelar som det ska så ser du till att ha en kamera till som du tar publikljudet ifrån. Sen tar du i ditt redigeringprogram och lägger in ljudet där och blandar det. Då får du direkt bättre ljud och närhet. Och en massa botten som alltid försvinner vid liveinspelningar på det viset. Här har du en liveinspelning direkt från bordet med lite livemickar. Nu är det i mono pga youtube och "&fmt=18" funkar inte
debatt Postat 9 maj 2009 Postat 9 maj 2009 Vi får även right left tappat från PA i lokalen. //Ludde Eehhh... hur då? Räcker inte det? Sedan om ni vill få med publikljud, så använd den där kameran med inställbar volymnivå till det så det inte distar. Blanda de två ljuden. Filma med de andra kamerorna också Redigera på dator. Lycka till! 🙂
debatt Postat 9 maj 2009 Postat 9 maj 2009 Vi får även right left tappat från PA i lokalen. //Ludde Eehhh... hur då? Räcker inte det? Sedan om ni vill få med publikljud, så använd den där kameran med inställbar volymnivå till det så det inte distar. Blanda de två ljuden. Filma med de andra kamerorna också Redigera på dator. Lycka till! 🙂
menluddevafan (oregistrerad) Postat 10 maj 2009 Postat 10 maj 2009 Här har du en liveinspelning direkt från bordet med lite livemickar. Nu är det i mono pga youtube och "&fmt=18" funkar inte Tack för tipsen, kul med länken. Jag har bandat på det viset förut med en mic på stativ vid mixplats och en tappning från PA:t och det blir ok antar jag, åtminstone optimalt med den utrustningen (en mic och en XLRkabel... =D. Det skulle vara kul att till nästa gång göra det ännu bättre och spela in kanaler separat för senare mixning i o m att ljudet från PA är mixat för rummet med allt vad det innebär och låter gärna lite lustigt när man lyssnar på bara det. Nu har vi ju livemicar också men ändå. Frågan är hur man löser problemet med utgångar från PA om jag vill ha en tappning per mic på scen. Borden som finns på klubbar och sånt i landet har knappast örti auxar så hur gör man det på bästa sätt? Splittar signalen innan PA och tappar där? Eller blir det vajsing om saker är fantommatat? Som sagt, tack för svaren, kul med länken!
menluddevafan (oregistrerad) Postat 21 maj 2009 Postat 21 maj 2009 Sådär, nu sitter jag här med 16 dv-band och lite redigeringsjobb framför mig. Två av kamerorna som var av slit och släng modell levererade konstig video då bandstationerna förmodligen var helt slut. Ljudet blev dock toppen! Vi stoppade i right & left från PA på vardera kanal på ena bakkameran och hade en mic i taket en sådär 4-5 m från scen riktad mot den samma (precis "mellan" högtalarna) och en mic på stativ längst bak i lokalen. Ljudet blev avsevärt mycket bättre än vid något tidigare försök, det lite torrare PAljudet blandade sig fint med det lite varmare, levande (eller hur jag ska beskriva det) ljudet från ambiensmicarna, så tack alla som bidragit till denna tråd! Nästa mission är utomhus. Det innebär att det blir svårt att hänga micar i tak... Det innebär också en helt annan akustik. Kör man samma upplägg vad gäller placering av två micar blir det mycket längre ifrån med den bakre micen denna gång vilket, trots att den är väldigt riktad, betyder mer annat ljud än just musiken, tex publik ljud mm. Kanske också större risk för fasfel? (om det heter så när ljudet når den bakre micken så långt innan den främre i tid att det hörs skillnad om man spelar upp båda samtidigt) Den andra micen får man på något sätt ha mellan högtalarna, kanske hängande på arm ifrån taket i framkant och mitten av scen så att säga. Även denna gång kommer vi tappa ljud ifrån PA för att mixa med. Hur låter det här, är det hopplöst feltänkt eller skulle det funka? Tacksam för all feedback som kan tänkas. Trevlig älg!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.