Jump to content
Annons

Klart? Studiobygge


maarklund

Recommended Posts

Klar blir man väl aldrig men vi känner oss nöjda tillsvidare och har prövat att spela in en liten låt vi komponerade ihop lite kvickt.

Ungefär såhär ser det ut:

---------------------------------7.jpg

-----------------------------------------------------------------------------5.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------3.jpg

Och ungefär såhär låter det:

http://www.speedyshare.com/788175168.html

Har i och med inspelningen stött på en del problem. I kontrollrummet får vi inte så mycket bas vilket gjort att vi tryckt på den vilket i sin tur skapar problem i andra högtalare. Det finns ett lågt b på ett parti som bara dundrar hos vissa!

Kaggen gick inte heller fram så bra men lyssna och kommentera gärna!

Fråga mig inte varför vi döpte den till In Heaven men det fick bli så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Klar blir man väl aldrig men vi känner oss nöjda tillsvidare och har prövat att spela in en liten låt vi komponerade ihop lite kvickt.

Ungefär såhär ser det ut:

---------------------------------7.jpg

-----------------------------------------------------------------------------5.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------3.jpg

Och ungefär såhär låter det:

http://www.speedyshare.com/788175168.html

Har i och med inspelningen stött på en del problem. I kontrollrummet får vi inte så mycket bas vilket gjort att vi tryckt på den vilket i sin tur skapar problem i andra högtalare. Det finns ett lågt b på ett parti som bara dundrar hos vissa!

Kaggen gick inte heller fram så bra men lyssna och kommentera gärna!

Fråga mig inte varför vi döpte den till In Heaven men det fick bli så 🙂

Tycker det låter riktigt bra! Vilka instrument är det ni har spelat in själva? Jag saknar dock en viss upplösning, men det kan bero på mp3-formatet. Ladda upp den på nån torrent-sida så kan man ladda ner den i bättre kvalitet 🙂

Nåt ja brukar göra, för att få mera "tryck" i trummor är att ja lägger en kompressor på mastern och sen höjer bastrumman (kick) och virveln lagom mycket så att dem blir extra tydliga och får lite mera tryck. Självklart måste man justera de övriga kanalerna också så att dem inte försvinner helt.

Tycker att basen, instrumentet bas alltså, skulle sänkas något, eller att det läggs en kompressor på den. Annars är det riktigt bra mixat. Alla instrument är lätta att urskilja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter riktigt bra! Vilka instrument är det ni har spelat in själva? Jag saknar dock en viss upplösning, men det kan bero på mp3-formatet. Ladda upp den på nån torrent-sida så kan man ladda ner den i bättre kvalitet 🙂

Nåt ja brukar göra, för att få mera "tryck" i trummor är att ja lägger en kompressor på mastern och sen höjer bastrumman (kick) och virveln lagom mycket så att dem blir extra tydliga och får lite mera tryck. Självklart måste man justera de övriga kanalerna också så att dem inte försvinner helt.

Tycker att basen, instrumentet bas alltså, skulle sänkas något, eller att det läggs en kompressor på den. Annars är det riktigt bra mixat. Alla instrument är lätta att urskilja!

Vi har spelat in alla instrument själv och i vår studio..

Tack för tipsen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter helt okej. tycker kanske att det är lite för rent och anonymt på nåt sätt...

dessutom tycker jag att trummornas stereobild är vääääldigt konstig.. vet inte vad det är riktigt.. kan det vara så att ni har nåt fasfel kanske? hur har ni spelat in trummorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter helt okej. tycker kanske att det är lite för rent och anonymt på nåt sätt...

dessutom tycker jag att trummornas stereobild är vääääldigt konstig.. vet inte vad det är riktigt.. kan det vara så att ni har nåt fasfel kanske? hur har ni spelat in trummorna?

Spelat in med 8 mikrofoner varav 6st är från ett JJlabsset.

En 57a på virveln och en audix u-81 tror jag den heter på hi-hat..

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter helt okej. tycker kanske att det är lite för rent och anonymt på nåt sätt...

dessutom tycker jag att trummornas stereobild är vääääldigt konstig.. vet inte vad det är riktigt.. kan det vara så att ni har nåt fasfel kanske? hur har ni spelat in trummorna?

Håller med, känns som allt ligger och mumlar konstigt i mitten men ändå inte. Rekommenderar även ett skinnbyte på trummorna, haha Pearl orginalskinn är ju inte det bästa precis 🙂

Trycket i kaggen med, Multibandscompressor är din bästa vän.

Redigerat av Distadgurka
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Halloj!

Håller med ovanstående angående ljudbilden som trummorna ger, något verkligt märkligt. hur brett är virvel, toms och hihat panorerade?

En jättekul låt som inspirerar! keep it up! en tanke bara, som kanske inte hör hit egentligen men... efter som jag själv är basist,

vore det inte fantastiskt med lite studsiga sextondelar i basgången ibland? blir lixom lite slätstrucket när den vår klinga ut så mycket som den gör

i en sånhär låt!

Kul att få kika in! 😆

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...