Jump to content
Annons

NT2-A missljud?

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)
Postat

Hejsan.

Har precis köpt en NT2-A och har mÀrkt att den har ett litet tjut vid 8khz. Vet inte om det Àr normalt att det kan finnas sÄnna smÄ peakar pÄ kondensatormikrofoner?

Är det nĂ„gon som har en NT2-A eller annan mikrofon och upplever samma sak? Bifogar ljudfil och bild:

http://www.speedyshare.com/520525918.html

post-16081-1241209351_thumb.gif

Jag provade min förra mikrofon, en JJLabs ocksÄ och den hade inte detta tjut (dock mer brus), sÄ det Àr inget fel pÄ preampen (presonus firebox).

Mvh,

Gunnar

Annons
Postat

Jag har tvÄ st och inte mÀrkt nÄt tjut... Jag har visserligen ingen dator att se dylika pikar i men om du hör ett tjut borde jag ocksÄ göra det.

Klaga dÀr du köpte den.

GBlom (oregistrerad)
Postat

Det Àr nÀr jag kör lite hÄrdare komprimering jag mÀrker av det..

Postat
Det Àr nÀr jag kör lite hÄrdare komprimering jag mÀrker av det..

PÅ diagrammet Ă€r det ju tvĂ„ höga peakar ser jag?

pme (oregistrerad)
Postat
Hejsan.

Har precis köpt en NT2-A och har mÀrkt att den har ett litet tjut vid 8khz. Vet inte om det Àr normalt att det kan finnas sÄnna smÄ peakar pÄ kondensatormikrofoner?

Är det nĂ„gon som har en NT2-A eller annan mikrofon och upplever samma sak? Bifogar ljudfil och bild:

http://www.speedyshare.com/520525918.html

post-16081-1241209351_thumb.gif

Jag provade min förra mikrofon, en JJLabs ocksÄ och den hade inte detta tjut (dock mer brus), sÄ det Àr inget fel pÄ preampen (presonus firebox).

Mvh,

Gunnar

Det kan vara preamp:en i alla fall. Den har en stepup converter för att fÄ fram 48v fantom matning till miken. Mikrofonerna Àr sedan olika bra pÄ att filtera bort störtningar som kommer via fantommatningen.

GBlom (oregistrerad)
Postat

Hmm. Okej. Kanske kan prova matning frÄn eljack istÀllet för firewire-matning?

pme (oregistrerad)
Postat
Hmm. Okej. Kanske kan prova matning frÄn eljack istÀllet för firewire-matning?

Jag tror inte det hjÀlper. PSU:et Àr vÀl pÄ 12v sÄ det mÄste komverteras till 48 v i alla fall. Men det kan vÀl vara

vÀrt att prova. Störningarna skulle kunna komma frÄn datorn omvandlare.

Postat

Har lyssnat pÄ ljudfilen och hör inte ett dugg! Gör ni?

Ser dock peakarna pÄ bildfilen.

Är det ett "vanligt" problem att preampar och mikar inte trivs, eller att preampar Ă€r av sĂ„dan kvalitet av biljud/peakar uppstĂ„r?

😕

pme (oregistrerad)
Postat
Har lyssnat pÄ ljudfilen och hör inte ett dugg! Gör ni?

Ser dock peakarna pÄ bildfilen.

Är det ett "vanligt" problem att preampar och mikar inte trivs, eller att preampar Ă€r av sĂ„dan kvalitet av biljud/peakar uppstĂ„r?

😕

Det Àr ganska vanligt. De brukar dock inte vara mer Àn nÄgra fÄ dB över bruset. HÀr det nÀstan 30 dB.

GBlom (oregistrerad)
Postat

Undra varför det Àr smÄ peakar var 500hz ocksÄ?

pme (oregistrerad)
Postat
Undra varför det Àr smÄ peakar var 500hz ocksÄ?

Spektrat ser ut som ett resultat av en asymetrisk fyrkantspuls. Vilket det förmodligen Àr eftersom jag tror att den kommer frÄn en chagepump

oscillator i stepup converten för att skapa fantommatningen eller möjligen nÄgon annan spÀnning i datorn. Om du har möjlighet sÄ prova

Ă€ven ljudkortet med en annan dator.

GBlom (oregistrerad)
Postat

Kan inte nÄgon vÀnlig sjÀl med NT2-A spela in lite tystnad med normal sÄng-förstÀrkning och ladda upp sÄ jag kan lyssna och se om det Àr samma peakar pÄ den?

Tack pÄ förhand!

/G

Postat

Nu har jag ingen lyssningsmöjlighet. Men kan berÀtta om ett liknande problem.

Spelade in sÄng och cello i ett litet rum en gÄng. Det var obehandlat och jag var nybörjare.

Sen nÀr jag lyssna och titta pÄ filerna i ett diagram upptÀckte jag liknande peakar pÄ alla inspelningar. Det var samtliga inspelade med samma mick. Jag trodde att micken var trasig och dess frekvenskurva var helt tokig men visade sig vara rummet som förstÀrkte dessa klanger.

Spelar inte in i det rummet lÀngre.

Du har testat tvÄ mickar, sÄ dÄ Àr det nog inte rummets klang. Och detta lÀt inte som ett tjut, utan som en dÄligt instÀlld eq.

(nu finns ett alternativt svar om nÄgon söker pÄ forumet).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.