Jump to content
Annons

Steve Angello, House Bas


brille

Recommended Posts

Tja! Kollade runt lite på youtube och hittade detta klippet ->

Vet någon ungefär vad för en typ av bas (eller om det är någon typ av trummor) Angello använder i låten som han håller på att snickra ihop?

Tror att Axwell använder någon liknande bas i ett antal låtar, t.ex. let it go (axwell remix). Hade varit nice om jag hade fått lite hjälp.

Tack på förhand 😲

Redigerat av brille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle prova att spela en samplad puka samtidigt som nån synthbas med mycket subbas.

EDIT: Om du ska prova så se till att ställa om pitchen på pukan så att den spelar samma ton som basen 😉

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

ok 😑 Tack som fasen för tipset

Jag skulle prova att spela en samplad puka samtidigt som nån synthbas med mycket subbas.

EDIT: Om du ska prova så se till att ställa om pitchen på pukan så att den spelar samma ton som basen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok1, det skall testas. Men vad menade du med att jag skulle göra en "sub-bas" ^^?

Jag menade att du skulle spela pukljudet samtidigt som du spelar en synthbas med mycket subbas (lågbas). Du kan säkert hitta en sån som preset i nån synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok 🙂 a , tack så mycket för hjälpen 😏. Det vore underbart om du visste hur man kunde "kompress:era" pukorna 🙂

Kompressorn är ett jättebra redskap att kunna använda när man mixar, så jag föreslår att du läser på lite och experimenterar själv. För att få mer klipp så pröva att ha långsam (hög) attack, så att kompressorn hinner släppa igenom attacken i ljudet innan den börjar komprimera. Några exakta inställningar kan jag inte ge dig, du får prova dig fram 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, jag skulle också kunna göra en låt åt dej så kan du skriva dit ditt namn istället. Eller om du vill så kan jag skriva dit ditt namn så slipper du.

Hehe, tack för din vänlighet. Tycker dock inte att det hade varit så kul 🙂.

Men jag hade inte tackat nej till lite tips om hur man kan fixa fina trummljud m.m. 😄

Redigerat av brille
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, förstår inte riktigt allt du menar men jag ska testa.

Du kopplar en ADSR-envelop till oscillatorns pitch.

Sen har du en snabb decay och 0 i sustain. Det gör att ljudet kommer pitchas nedåt till originaltonen varje gång den triggas, på samma sätt som analoga baskaggar fungerar.

Det blir liksom lite mer punch i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kopplar en ADSR-envelop till oscillatorns pitch.

Sen har du en snabb decay och 0 i sustain. Det gör att ljudet kommer pitchas nedåt till originaltonen varje gång den triggas, på samma sätt som analoga baskaggar fungerar.

Det blir liksom lite mer punch i ljudet.

Woho? Okej ^^. Detta är rena grekiskan för mig, hehe ^^. Uppskattar dock hjälpen ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Woho? Okej ^^. Detta är rena grekiskan för mig, hehe ^^. Uppskattar dock hjälpen ändå

Lugnt. Läs på lite om subtraktiv syntes och experimentera mycket så lär du dig snabbt.

Du vet vad en LFO är och hur den fungerar eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lugnt. Läs på lite om subtraktiv syntes och experimentera mycket så lär du dig snabbt.

Du vet vad en LFO är och hur den fungerar eller?

Nope. Vet inte vad en LFO är 🙂. Har sett/rattat/hört/ talas om det men jag förstår inte vad det är.

Redigerat av brille
Link to comment
Dela på andra sajter

Nope. Vet inte vad en LFO är 🙂. Har sett/hört talas om det men jag förstår inte vad det är.

Okej, då uppmanar jag dig att googla lite på subtractive synthesis 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då uppmanar jag dig att googla lite på subtractive synthesis :rolleyes:

Jag förstår vad du menar 🙂! Jag vet hur man gör de "grejjerna" du nämnde innan ^^. Visste bara inte de korrekta namnen på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Okej, då uppmanar jag dig att googla lite på subtractive synthesis 🙂

Vill bara meddela att jag NU förstår vad du menar 😳! "Sakerna" hette bara lite annorlunda i mitt program 🙂.

Du har inte klurat ut något nytt om detta ämne? 🙂 Uppskattas mycket!

Redigerat av brille
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...