Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja! Kollade runt lite pÄ youtube och hittade detta klippet ->

Vet nÄgon ungefÀr vad för en typ av bas (eller om det Àr nÄgon typ av trummor) Angello anvÀnder i lÄten som han hÄller pÄ att snickra ihop?

Tror att Axwell anvÀnder nÄgon liknande bas i ett antal lÄtar, t.ex. let it go (axwell remix). Hade varit nice om jag hade fÄtt lite hjÀlp.

Tack pĂ„ förhand đŸ˜Č

Redigerat av brille
Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle prova att spela en samplad puka samtidigt som nÄn synthbas med mycket subbas.

EDIT: Om du ska prova sĂ„ se till att stĂ€lla om pitchen pĂ„ pukan sĂ„ att den spelar samma ton som basen 😉

Redigerat av jarlo
Postat

ok 😑 Tack som fasen för tipset

Jag skulle prova att spela en samplad puka samtidigt som nÄn synthbas med mycket subbas.

EDIT: Om du ska prova sĂ„ se till att stĂ€lla om pitchen pĂ„ pukan sĂ„ att den spelar samma ton som basen 😄

Postat
ok 😑 Tack som fasen för tipset

Lugnt! Prova ocksÄ att dista pukan lite lÀtt och sen komprimera den ordentligt för att fÄ fram klippet i attacken.

Postat (redigerat)

Ok1, det skall testas. Men vad menade du med att jag skulle göra en "sub-bas" ^^?

Redigerat av brille
Postat
Ok1, det skall testas. Men vad menade du med att jag skulle göra en "sub-bas" ^^?

Jag menade att du skulle spela pukljudet samtidigt som du spelar en synthbas med mycket subbas (lÄgbas). Du kan sÀkert hitta en sÄn som preset i nÄn synth.

Postat

ok 🙂 a , tack sĂ„ mycket för hjĂ€lpen 😏. Det vore underbart om du visste hur man kunde "kompress:era" pukorna 🙂

Postat
ok 🙂 a , tack sĂ„ mycket för hjĂ€lpen 😏. Det vore underbart om du visste hur man kunde "kompress:era" pukorna 🙂

Kompressorn Ă€r ett jĂ€ttebra redskap att kunna anvĂ€nda nĂ€r man mixar, sĂ„ jag föreslĂ„r att du lĂ€ser pĂ„ lite och experimenterar sjĂ€lv. För att fĂ„ mer klipp sĂ„ pröva att ha lĂ„ngsam (hög) attack, sĂ„ att kompressorn hinner slĂ€ppa igenom attacken i ljudet innan den börjar komprimera. NĂ„gra exakta instĂ€llningar kan jag inte ge dig, du fĂ„r prova dig fram 🙂

Postat

Du kan ocksÄ testa med att sampla en liten del av början i ett kickljud.

PÄ det sÀttet sÄ har du redan attacken klar och kan leka med beatet...

🙂

Postat

tackar för svaren. NÄgon som vet vart man kan fÄ tag pÄ fina pukor och andra trummor? ^^

Postat
tackar för svaren. NÄgon som vet vart man kan fÄ tag pÄ fina pukor och andra trummor? ^^

Ja, jag skulle ocksÄ kunna göra en lÄt Ät dej sÄ kan du skriva dit ditt namn istÀllet. Eller om du vill sÄ kan jag skriva dit ditt namn sÄ slipper du.

Postat (redigerat)
Ja, jag skulle ocksÄ kunna göra en lÄt Ät dej sÄ kan du skriva dit ditt namn istÀllet. Eller om du vill sÄ kan jag skriva dit ditt namn sÄ slipper du.

Hehe, tack för din vĂ€nlighet. Tycker dock inte att det hade varit sĂ„ kul 🙂.

Men jag hade inte tackat nej till lite tips om hur man kan fixa fina trummljud m.m. 😄

Redigerat av brille
Postat

Testa att ta en sine/square-oscillator som du pitchmodulerar med en envelop. Sen distar du lite och compressar.

Postat
Testa att ta en sine/square-oscillator som du pitchmodulerar med en envelop. Sen distar du lite och compressar.

Ok, förstÄr inte riktigt allt du menar men jag ska testa.

Postat

Tror cm0s Ă€r rĂ€tt pĂ„ det, lĂ„ter som en distad sub i mina öron. Kör hĂ„rt! 😉

Postat
Ok, förstÄr inte riktigt allt du menar men jag ska testa.

Du kopplar en ADSR-envelop till oscillatorns pitch.

Sen har du en snabb decay och 0 i sustain. Det gör att ljudet kommer pitchas nedÄt till originaltonen varje gÄng den triggas, pÄ samma sÀtt som analoga baskaggar fungerar.

Det blir liksom lite mer punch i ljudet.

Postat
Du kopplar en ADSR-envelop till oscillatorns pitch.

Sen har du en snabb decay och 0 i sustain. Det gör att ljudet kommer pitchas nedÄt till originaltonen varje gÄng den triggas, pÄ samma sÀtt som analoga baskaggar fungerar.

Det blir liksom lite mer punch i ljudet.

Woho? Okej ^^. Detta Àr rena grekiskan för mig, hehe ^^. Uppskattar dock hjÀlpen ÀndÄ

Postat
Woho? Okej ^^. Detta Àr rena grekiskan för mig, hehe ^^. Uppskattar dock hjÀlpen ÀndÄ

Lugnt. LÀs pÄ lite om subtraktiv syntes och experimentera mycket sÄ lÀr du dig snabbt.

Du vet vad en LFO Àr och hur den fungerar eller?

Postat (redigerat)
Lugnt. LÀs pÄ lite om subtraktiv syntes och experimentera mycket sÄ lÀr du dig snabbt.

Du vet vad en LFO Àr och hur den fungerar eller?

Nope. Vet inte vad en LFO Ă€r 🙂. Har sett/rattat/hört/ talas om det men jag förstĂ„r inte vad det Ă€r.

Redigerat av brille
Postat
Nope. Vet inte vad en LFO Ă€r 🙂. Har sett/hört talas om det men jag förstĂ„r inte vad det Ă€r.

Okej, dĂ„ uppmanar jag dig att googla lite pĂ„ subtractive synthesis 🙂

Postat

Aa det ska jag göra 🙂.

Postat
Okej, dÄ uppmanar jag dig att googla lite pÄ subtractive synthesis :rolleyes:

Jag förstĂ„r vad du menar 🙂! Jag vet hur man gör de "grejjerna" du nĂ€mnde innan ^^. Visste bara inte de korrekta namnen pĂ„ dem.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Vill bara meddela att jag NU förstĂ„r vad du menar 😳! "Sakerna" hette bara lite annorlunda i mitt program 🙂.

Du har inte klurat ut nĂ„got nytt om detta Ă€mne? 🙂 Uppskattas mycket!

Redigerat av brille

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.