Assfire (oregistrerad) Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Hey! Jag har förstått att det inte är så uppskattat med "Hur gör jag för att låta som den artisten"-trådar här på forumet. Det är absolut inte syftet med den här tråden, jag är bara väldigt nyfiken av mig. Nåja, jag har iallafall en fundering kring ett visst ljud i en låt. Det handlar om Bloc Party - Signs (Armand Van Helden remix), som kan lyssnas på här! Lead synthen som kommer in vid ca 1:00, närmare bestämt 1:03 är det jag menar. Kan någon förklara hur den är uppbyggd? Jag har försökt ratta fram något liknande i Reason 4 men får verkligen inte kläm på det. Har främst försökt med Thor, dock vet jag inte om den är lämpligast för sådana ljud. Som sagt är jag inte ute efter att sno deras ljud, utan är endast intresserad av olika strukturer samt försöker lära mig mer om hur man bygger upp ljud. Tack på förhand!
Linus Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 Nu gjorde jag den här på några min, så det är inte jättelikt men en start att kika på, så behöver jag inte beskriva så mycket. Det som ljudet hänger på är LFO:n som styr filterfrekvensen. 3/16th tempo sync samt key sync. Hopp & Lek [rns]
Assfire (oregistrerad) Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 Nu gjorde jag den här på några min, så det är inte jättelikt men en start att kika på, så behöver jag inte beskriva så mycket. Det som ljudet hänger på är LFO:n som styr filterfrekvensen. 3/16th tempo sync samt key sync. Hopp & Lek [rns] Det var en bra beskrivning! Lyckas nästan själv få till det nu. Tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.